מסתמן: שר האוצר הבא - רוני בר-און

לבני תנסה לשמר הקואליציה הנוכחית ולצרף עוד סיעות; האם תמנה את מופז לשר החוץ? "מי שהתמודד מולי אינו יריב, המשימה היא לייצר יציבות שלטונית"

יו"ר קדימה הנבחרת, ציפי לבני, תתחיל כבר היום (ה') במאמצים להרכבת קואליציה חלופית. לאחר שניצלה את שעות הבוקר להשלמת שעות שינה, מתכוונת שרת החוץ להיפגש עם שלושת המועמדים לראשות קדימה, שאול מופז, מאיר שטרית ואבי דיכטר, ולדון עימם באפשרויות להרכבת קואליציה.

בניגוד להערכות המוקדמות כי לבני תנצל את מצבה בסקרים ותעדיף ללכת מיד לבחירות כלליות במקום לנסות להרכיב ממשלה חדשה, נראה עתה כי לנוכח הרוב הדחוק שהשיגה, תעדיף היו"ר הנבחרת של קדימה להתמודד מול יו"ר הליכוד בנימין נתניהו בבחירות כלליות, לאחר שצברה ניסיון וזמן על כיסא ראש ממשלה.

בנאום הניצחון שלה, אמרה הבוקר לבני כי תנסה "לייצר במהירות קואליציה שתתמודד עם האתגרים הניצבים בפני מדינת ישראל". לבני הבהירה כי בממשלה שתקים יהיה מקום גם לשלושת יריביה בקדימה. "בעיניי, כל מי שהתמודד מולי אינו יריב, זה חלק מתהליך דמוקרטי. יש לנו משימה אחת: להרכיב קואליציה. ביחד אנחנו צריכים לייצר את היציבות השלטונית ולהסיר את אי הוודאות השלטוני בישראל", אמרה לבני. "שאול, אבי ומאיר היו יריבים לרגע, ועכשיו יש לנו משימות משותפות. יש לנו משימה לאומית והיא לייצר במהירות יציבות בממשלה בישראל", אמרה לכתבים שהמתינו לה בפתח ביתה.

בר-און עשוי להישאר באוצר

השרים מאיר שטרית ואבי דיכטר מיהרו להתאחד מאחורי לבני כבר אמש עם היוודע תוצאות ההצבעה הראשוניות. הבוקר הצטרף לשניים גם יריבה המרכזי, שאול מופז, שהתקשר לברך אותה על ניצחונה.

תחילה תנסה לבני לייצב את הקואליציה הקיימת, תוך שינויים פנימיים קלים. מרגע שיתפטר אולמרט והנשיא יטיל על לבני את מלאכת הרכבת הממשלה, יעמדו לרשות היו"ר הנבחרת להרכיב ממשלה בתוך 42 יום. לבני תחל בסבב שיחות עם סיעות הקואליציה כבר היום ותעשה מאמצים לשמור על ההסכמים הקואליציוניים ועל קווי היסוד של הממשלה הנוכחית. בקואליציה כזו יהיו חברות פרט לקדימה, ש"ס, העבודה, הגמלאים, צדק לזקן ואולי גם יהדות התורה ומרצ. אפשרות נוספת היא הקמת ממשלת שמאל ללא ש"ס, בתמיכתם מבחוץ של עשרת חברי הכנסת הערבים.

לאורך כל הקמפיין הקפידו במטה לבני שלא להבטיח הבטחות או לחלק תיקים, אולם עם זאת יתחייבו מספר שינויים בתוך קדימה, עקב פרידתה של לבני ממשרד החוץ וכן לנוכח העובדה כי חברי כנסת ושרים בקדימה שתמכו בלבני, רואים עצמם מועמדים לקידום.

על-פי אחד התרחישים, את מקומה של לבני במשרד החוץ יתפוס מופז, ויפנה את משרד התחבורה. ייתכן שמופז יחזיק גם בתפקיד ממלא מקום ראש הממשלה. גם ח"כ שי חרמש, שהצליח להביא את המתפקדים בהתיישבות העובדת - שבאופן טבעי העדיפו את מופז - לתמוך בלבני, מצפה לתמורה, והוא ישמח לקבל לידיו את תיק החקלאות, שנמצא כיום בידי שלום שמחון (עבודה). על-פי הערכות, יישאר שר האוצר, רוני בר-און, בתפקידו. אחת השאלות המעניינות היא כיצד ישתלב השר חיים רמון בקואליציה הבאה, לאחר שלא הביע תמיכה באף אחד מן המועמדים.

בחירות בתוך 90 יום?

עם זאת, יש מי שחוששים במערכת הפוליטית כי מלאכת הרכבת הקואליציה לא תצלח, לאחר שש"ס תציב דרישות גבוהות מדי, ולבני תאלץ להכריז על הקדמת הבחירות. במקרה כזה יתקיימו הבחירות הכלליות לכנסת בתוך 90 יום. במהלך תקופה זו ימשיך אהוד אולמרט לכהן כראש ממשלת המעבר.