הבנקאי שייצחק כל הדרך אל הבנק

כשהאבק ישקע על וול סטריט, את הרווח הגדול ירשמו, הפלא ופלא - כמה בנקים

קנו עכשיו מניות בנקים, הכניסו אותן עמוק לכספת והוציאו אותן בעוד כמה שנים. יש סיכוי לא רע שהמרוויחים הגדולים מהמשבר יהיו הבנקים. אלה שישרדו, כמובן.

הבנקים שישרדו אלה בנקים שנוהלו בשמרנות רבה (ולכן אנחנו, בשוק ההון, לא כל כך אהבנו אותם) , נמנעו מהרפתקאות פיננסיות והקפידו לפעול רק בתחומי הבנקאות המסורתיים. כל אלו מציבים אותם היום בצד הקונים ולא בצד של פושטי היד.

לכשיסתיימו התזוזות הטקטוניות במגזר הפיננסים, נגלה שוול סטריט התחולל שידוד מערכות: כמה גושי בנקאות אדירים (ג'יי.פי. מורגן, בנק אוף אמריקה וכו') ילבעו לתוך פעילות הבנקאות המסורתית שלהם פעילות משכנתאות ענפה, בנקאות להשקעה, ברוקראז' ועוד. פעילויות שונים שהתנהלו עד כה רק בבנקים להשקעות ובנקים מסחריים אחרים.

רכש הפעילויות הללו מגיע עם מאגרי מידע אדירים של לקוחות חדשים שייתמכו בשיווק יעיל של מוצרים פיננסיים שונים.

זה לא מסתכם בכך: מאחר ואחת התוצאות של המשבר היא שינוי מהותי בתפיסת הסיכון, הבנקים יעלו את פרמיות הסיכון שיידרשו מהמגזר העיסקי. מכיוון שהמגזר העסקי יפנה למערכת הבנקאית לשם קבלת אשראי ולא לשוק ההון (איך אפשר לגייס כשאגרות החוב נסחרות בתשואות כמו אלה?), סביר להניח שהריביות שינקבו יהיו בשיעורים גבוהים בהרבה מאלו שננקבו בעבר.

הדבר יחולל שני שינויים: הראשון, בשל המשבר הבנקים יהיו מאוד סלקטיביים במתן הלוואות, דבר שיוביל לשיפור איכות תיק ההלוואות שלהם. בנוסף, רווחיותם של הבנקים תעלה, מאחר וכאמור הריביות תעלינה ולאלו יצטרפו הרווחים מהפעילויות שנרכשו מהגופים שקרסו, תוך כדי המשבר.

לכשתתפזר המהומה, יתברר שנוצרו בענף הבנקאות מספר קטן יחסית של גופי ענק שזרועותיהם פרושות על פני מספר גדול של פעילויות. הגדול והחזק ייהפך לענק וחזק עוד יותר, והחלשים (שחלקם היו פעם גדולים) ייעלמו.

קשה לי לסיים מבלי להעיר משהו על "המצב" :
יכול להיות מאוד מעניין להיפגש עם ה"משקיעים" שמוכרים כעת אג"ח ממשלתיות רק בגלל שהם לא רוצים להחזיק בנייר ערך מכל סוג שהוא. סלחו לי על הבוטות, אבל העם הזה לא זקוק לראש ממשלה ממין נקבה, כמו זו שנבחרה בשבוע שעבר הוא זקוק לעירוי אגרסיבי של ריטלין.