סוף עידן בנקי ההשקעות בוול סטריט: ה'פד' אישר למורגן סטנלי וגולדמן זאקס להפוך לבנקים מסחריים

משמעות הצעד: לשני הגופים תהיה גישה להלוואות ישירות מהבנק המרכזי, ובכך יתאפשר להם לרכוש בנק מסחרי ; המטרה: לשפר את נזילות שני הבנקים, כאמצעי להגנה מפני השקעות כושלות במסגרת משבר האשראי

מועצת הפדרל ריזרב, בראשות היו"ר בן ברננקי, אישר את בקשת שני הבנקים להשקעות שנותרו בוול סטריט, גולדמן זאקס ומורגן סטנלי , להפוך להיות בנקים מסחריים, במטרה לשפר את נזילות שני הבנקים ולאפשר להם להתמזג עם בנק מסחרי. הצעד יאפשר לשני הגופים גישה ישירה להלוואות מהבנק המרכזי, ובכך יוכלו הבנקים המסחריים החדשים להגביר הנזילות.

שני הבנקים, שיהפכו לחברות אחזקה בנקאיים, יקבלו על עצמם את מגבלות ופיקוח הרגולציה, בדומה לבנקים מסחרים נוספים בארצות הברית. בכך למעשה, נימחק מודל בנק ההשקעות בוול סטריט.

גולדמן ומורגן פנו ל-'פד' בבקשה, לאחר שבוע שראה את קריסתו של ליהמן ברדרס ומכירתו של מריל לינץ' לבנק אוף אמריקה תמורת 50 מיליארד דולר. כזכור, מורגן סטנלי קיים שיחות עם הבנק המסחר וואכוביה , במטרה ליצור גוף פיננסי אחד, לאחר שבנק ההשקעות הודה כי יתקשה לעמוד בהתחייבויותיו.

כזכור, הקונגרס האמריקני אישר במוצ"ש את תוכנית החילוץ הפיננסית של שר האוצר של ארה"ב, הנרי פולסון, בעלות של כ-700 מיליארד דולר. משרד האוצר האמריקני ינהל את התוכנית לשחרור אג"ח מגובי המשכנתאות ממאזנם של המוסדות הפיננסיים בארה"ב, כשה'פד' , הבנק המרכזי האמריקני, ישמש כיועץ למהלך.

בשל חששות הנזילות של שני הבנקים להשקעות, מורגן סטנלי איבד כ-27% מערכו במהלך שבוע המסחר שהיה, בעוד גולדמן זאקס איבד כ-16% בתקופה המקבילה.