אכזבה באירופה: התעכבות האישור של תוכנית החילוץ לענף הפיננסים האמריקני שלחה את המדדים לנעילה שלילית

מדד הדאקס איבד 1.3% מערכו והקאק הצרפתי נחלש ב-1.7% ; מדד ה-SMI השוויצרי ירד ב-1.5% ; חודש רביעי ברציפות של ירידה במחירי הדירות בבריטניה ; צרות צרורות לבייטמן ליטווין: צופה גידול ניכר בעלויות ומחיקות משמעותיות

השווקים המרכזיים באירופה נננעלו בירידות שערים, על רקע הפתיחה השלילית בוול-סטריט ועל אף האופטימיות בה פתחו מדדי המניות המרכזיים של מרחב האירו את תחילת יום המסחר. זאת, לאחר שמרבית היום התנהל המסחר בציפייה לאישור תוכנית החילוץ האמריקנית לענף הפיננסים הקורס, על ידי הקונגרס, אולם, בין השאר, משזה לא התרחש ננעלו המדדים בירידות.

כל זאת, לאחר שביום שישי, זינקו המדדים המרכזיים במרחב האירו בחדות יוצאת דופן, כאשר מדד הפוטסי של לונדון, רשם את העלייה היומית הגדולה ביותר שלו בהיסטוריה, ולמרות נעילת הבורסות המרכזיות באסיה בטריטוריה החיובית - הסתיים המסחר באירופה בירידות.

מעבר לעובדה כי התאכזבו המשקיעים מהעובדה שתוכנית החילוץ טרם אושרה, הושפע המסחר לשלילה גם על רקע הזינוק המרשים שביצע מחיר החויזם על הנפט, אשר המשיך גם היום להנות מהתחזית לירידה מתונה יותר בביקושים העולמיים על רקע תוכנית החילוץ האמריקנית, לענף הפיננסים המקומי.

מועצת הפדרל ריזרב, בראשות היו"ר בן ברננקי, אישר הבוקר את בקשת שני הבנקים להשקעות שנותרו בוול סטריט, גולדמן זאקס ומורגן סטנלי, להפוך להיות בנקים מסחריים, במטרה לשפר את נזילות שני הבנקים ולאפשר להם להתמזג עם בנק מסחרי. הצעד יאפשר לשני הגופים גישה ישירה להלוואות מהבנק המרכזי, ובכך יוכלו הבנקים המסחריים החדשים להגביר הנזילות.

מדד הפוטסי 100 ירד ב-1.3% בלונדון ; מדד ה30 נחלש ב-1.3% בפרנקפורט ; מדד הקאק 40 איבד 1.7% בפריז ומדד ה-SMI ירד בציריך ב-1.5%

בזירת המט"ח האירו מוסיף לערכו כ-1.3% ביחס לדולר לרמה של 1.4677 דולר לאירו. הליש"ט מתחזקת ביחס לדולר ב-0.62% לרמה של 1.8466 דולר לליש"ט

בזירת המאקרו

מחירי הדירות בבריטניה ירדו באוגוסט, בחודש הרביעי ברציפות, כאשר הבית הממוצע בממלכה איבד כ-1% מערכו בהשאווה לחודש יולי ל-414 אלף דולר. לעומת החודש המקביל אשתקד מחירי הדיור איבדו כ-3.3% מערכם.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה באוקטובר מזנק ב-4.4% ל-109.15 דולר לחבית, על רקע חולשת הדולר, שנחלש על רקע תוכנית החילוץ האמריקנית, אשר צפויה להגדיל משמעותית את הגירעון השל ארה"ב, ובתוך כך גם את יחס החוב תוצר של הכלכלה המקומית, ולהרתיע משקיעים זרים מלרכוש דולרים.


שוק האג"ח באירופה

שבוע של עליית תשואות לאורך העקום צפוי במרחב האירו. תוכנית הממשל האמריקאי לייצוב המערכת הפיננסית, גרמה לעליית רמת הביטחון של המשקיעים ולמעבר מהאפיק הממשלתי לאפיק המנייתי. בסיכום שבועי עלתה התשואה על האיגרות לשנתיים ב- 4 נקודות בסיס ל- 4% תשואת האיגרות ל- 10 שנים עלתה ב- 2 נקודות בסיס ל- 4.21%.
כמו בארה"ב, כך גם באירופה, שבוע המסחר נפתח בירידת תשואות חדה, לאור החדשות השליליות במגזר הפיננסי.

מניות בכותרות

המניות הפיננסיות ריכזו את מירב העניין בשווקים לאחר הודעת שר האוצר האמריקני פולסון על הזרמת כ-700 מיליארד דולר, למערכת הפיננסית, כמו גם הודעת בנק ההשקעות היפני , נומורה אחזקות, והבנק הגדול ביותר ביפן, מיצובישי UFJ, לרכוש את חלק מליהמן ברדרס ומורגן סטנלי, בהתאמה.

המניות הפיננסיות אף נסחרו בדריכות לקראת אישורה של תוכנית החילוץ לענף הפיננסים בארה"ב, שטרם אושרה. UBS ו-קרדיט סוויס בשוויץ, ברקליס ו-RBS בבריטניה, BNP פאריבס וסוסייטה ג'נרל בצרפת, דויטשה בנק בגרמניה מנפיקה כ-40 מיליארד מניות, במטרה להגדיל הנזילות בכ-2 מיליארד אירו.

בענף כלי הרכב נסחרו המניות בירידות שערים על רקע עליית מחיר הנפט. התבלטו בירידות מניית החברה יצרנית רכבי היוקרה, דיימלר , ומניית פיאט , יצרנית המכוניות האיטלקית שאיבדה גובה גם לאחר שמנכ"ל החברה דיווח היום כי הוא צופה ירידה בהיקף המכירות בשל ההאטה הכלכלית באיטליה.

מניות האנרגיה והנפט רשמו עליות על רקע הזינוק במחיר הנפט. BHP ביליטון וריו טינטו נסחרו בעליות ברקע העליות של המניות באוסטרליה.

ישראליות בכותרות

חברת נאנט נדל"ן , שבשליטת החברה הציבורית אולימפיה, מבצעת מימון מחדש לפרוייקטים של החברה במזרח אירופה. נאנט מדווחת היום, כי חברות בנות של החברה התקשרו בהסכמי מימון ל-3 פרוייקטים של החברה בהונגריה, קרואטיה ופולין בהיקף של כ-170 מיליון שקל (כ-33.9 מיליון יורו).

ההסכמים כוללים הסכמי מימון שביצעו שתי חברות בנות של החברה לפרוייקטים בהונגריה וקרואטיה עם בנק Ersteבהיקף של 80 מיליון שקל (כ-15.9 מיליון יורו) והסכם מימון של חברה נכדה לפרוייקט בפולין עם בנק BZ WBK בהיקף של כ-91 מיליון שקל (כ-18 מיליון יורו). בהונגריה מדובר בקרקע שנרכשה ב-2006 בשטח של כ-75,000, בקרואטיה מדובר בפרוייקט מגורים של כ-1,200 יח"ד ובפולין הסכם המימון ישמש את פרוייקט מורנה שבמסגרתו נבנות כ-1,500 יח"ד.

אוסקר כצנלסון, מנכ"ל נאנט, אמר היום: "יכולתה של נאנט לקבל מימון מחדש במספר פרוייקטים בתקופה הנוכחית, ממחישה את עוצמתה העסקית של החברה ועוצמתה מול הבנקים. ההסכמים מוכיחים שלמרות המשבר, המוסדות הפיננסיים מאמינים בחברות עם מוניטין ועם יכולת מוכחת בפרוייקטים השונים."

חברת בייטמן ליטווין , שנסחרת בבורסת של לונדון, לאחר שהחברה דיווחה היום כי היא צופה גידול ניכר בעלויות ומחיקות משמעותיות. זאת, לאחר שדירקטוריון החברה גילה נתונים חדשים במסגרת הביקורת החשבונאית לשנת הכספים 2007/8 על בעל השליטה, בני שטיינמץ: "הוא ממשיך להביע אמון בחברה ובהנהלה החדשה" המניה איבדה היום כשליש משווייה.