מפיק "האח הגדול": "הריאליטי האמיתי יותר חזק מכל דבר אחר, מכל טלנובלה ומכל תסריט דמיוני שאפשר לכתוב"

גלובס tv אלעד קופרמן מנסה לייצר לקשת מותג טלוויזיוני מנצח עם תקציב של 5 מיליון דולר, כשהוא משתמש בכל סממני החברה הישראלית: ערבים, דתיים, וסתם תאומים ; מציצנות? לדברי קופרמן, "זה הריל ריאליטי"

"אני שובר את הראש מה לעשות עם אשר סמיוני (הבחור הדתי בבית "האח הגדול", י' ג') ביום הכיפורים", אומר אלעד קופרמן, האחראי על ההפקה המתוקשרת, ואולי המסובכת ביותר שנעשית בישראל בימים אלה ממש, "האח הגדול". אנחנו נפגשים בחדר הישיבות הקטן המצוי מטרים ספורים מבית "האח הגדול" בנווה אילן, ועל אף שהראיון נקבע מראש, צוות ההפקה לא ממש נינוח. לכאורה אין לו שליטה, אך צוות ההפקה בראשותו של קופרמן לא מרפה מהמחשבות מה קורה ומה יקרה באותו בית "האח הגדול", שיותר מ-600 אלף זוגות עיניים בממוצע צופות בו מדי שבוע.

קופרמן, מהמפיקים הבולטים בארץ, בעיקר בזכות תוכניות שידעו לפצח את נוסחת הרייטינג בישראל, ולעיתים גם בחו"ל, בהן "היורש עם אורי גלר", אחראי בשנים האחרונות על התוכניות: "קחי אותי שרון", "השגריר", "אימא מחליפה", ו"מכל הבנות בעולם". כל התוכניות הן עתירות רייטינג, רובן מז'אנר הריאליטי.

את "האח הגדול", המשודרת בערוץ 2 על-ידי קשת, הוא מעדיף להגדיר כ"ריל ריאליטי": לדבריו בראיון ל"גלובס", "בכנס הפתיחה של התוכנית, אמרתי לעובדים שאנו מתמודדים עם תוכנית הטלוויזיה הארוכה ביותר, שמתחילה היום ונגמרת עוד 100 ימים".

ואכן, סדרת "האח הגדול" אשר פתחה אמש את השבוע הרביעי לשידורה, היא אופרציה אימתנית. מעבר לבית עצמו שנבנה תוך שלושה חודשים, בסמוך לבניין חברת החדשות של ערוץ 2, זוהי הפקה שמעסיקה 150 עובדים, 40 מצלמות ו-50 מיקרופונים. כל אלה מרוכזים בין דיירי הבית, שלא יכולים לצאת, ולו לרגע קל מהמתחם שבו הם נמצאים.

קופרמן עובד עם קשת בצמוד כבר מספר שנים, ולא שוכח לפרגן: "רק זכיין כמו קשת יכול לעשות פרויקט כזה, בגודל כזה, עם תמיכה מקצועית בכל הפרמטרים התוכניים, השיווקיים והתקשורתיים". ובכלל, קופרמן שב ומדגיש כי מדובר בעשרות אנשים שעובדים יומם ולילה על התוכנית. "זה ממש לא הפקה שלי, זה לא וואן-מן-שואו, זו הפקה של כולנו".

"יש פה הומו, יש פה אבא"

* איך בחרתם את המשתתפים? מה היו הדרישות?

"התהליך של הקאסטינג הוא התהליך הארוך ביותר שעברתי עד היום. חיפשנו אנשים שיש להם מספר רבדים, כאלה שיכולים לייצר הזדהות אצל הצופה בבית. הם עברו הרבה מאוד שלבים ומיונים טרם הבחירה, וניגשו אלפים".

* הגדרתם מראש מה אתם צריכים, נניח - תאומים? דתיים?

"לא עושים קאסטינג ואומרים 'חסר לי כזה או כזה'. התהליך הוא כמו דיג: זורקים רשת ומתחילים למיין. אז אומרים - יש פה הומו, יש פה אבא וכדומה. חיפשנו תאומים ודתיים, חיפשנו הכול. ברור שאנו רוצים שזה יהיה כמה שיותר רב-גוני, מעניין, ושיהיה הרבה שוני גדול בין אנשים".

* ב"כוכב נולד" המתמודדים צריכים לדעת לשיר, ב"נולד לרקוד" - לרקוד, ב"הישרדות" - לשרוד נפשית ופיזית, ב"המטבח" - לבשל. מה נדרש מהמתמודדים ב"האח הגדול"?

"ב'האח הגדול' אתה צריך להיות בעל אישיות שהצופה בבית יאהב ויתחבר אליה. לא צריך לרקוד או לשיר. הצופה שופט אותך על-פי מה שאתה במצבים שונים, וכך הוא מחליט אם הוא רוצה אותך או לא בתוכנית - הכול תלוי למעשה במי ובמה שאתה".

* אתה חושבים שההיענות הגדולה הייתה בשל הפרס (מיליון שקל) או בשל הפרסום הגדול לאחר מכן, שזה בעצם הפרס?

"הרבה מאוד באו בגלל הפרס, אך יש כאן אנשים שזה פשוט התאים להם בתקופה זו של החיים, לעשות הפסקה ולהתנתק, ובעיקר החוויה. וזו חוויה".

* איזה תכונות אופי צריכים משתתפים בתוכנית כמו זו?

"ביטחון עצמי, אומץ ושלמות עם עצמך".

* קוראים לתוכנית "האח הגדול 2008", מה שמראה על הכוונה להמשיך את זה כמה עונות. כמה עונות אתה מעריך שזה יחזיק מעמד?

"אנו עסוקים כרגע בעונה הזו, ומקווים שהיא תצליח. באנגליה הסתיימה עכשיו העונה ה-9 ובארה"ב ה-10. אני לא יודע עכשיו מה יהיה בישראל, אך אנו עושים עבודה טובה ואני מקווה שיהיו כמה עונות ל'אח הגדול'. כמה זה יחזיק פה? אני באמת לא יודע להגיד. בישראל, קשה לרגש את הצופה בפעם השנייה. אין הרבה פורמטים שמחזיקים פה הרבה זמן, למעט "כוכב נולד" שעושה עבודה מצוינת".

"אנחנו לא מייצרים דרמה"

* הרייטינג של התוכנית החל בשיא של 30.3% ופתאום, בשבוע השלישי, ירד בכ-16%. השבוע הרייטינג עלה שוב ל-29.7%. יש לך הסבר לתנודות?

"אני חושב שנישאר באזורים שבין 26%-30%, אבל באופן אישי אני לא ממש מתעסק עם זה. אנו מתעסקים בייצור תוכנית טלוויזיה מעניינת, מרגשת ומצחיקה, שלמחרת בבוקר תחיה גם מחוץ למסך. הרייטינג יהיה בסדר, אני לא מוטרד ממנו. למעשה, קורה פה תהליך שדומה לכל תוכניות הריאליטי, והירידה הקטנה הזו היא בסדר. יש עניין, ואז יורד קצת, אך זה יתייצב ונעלה שוב ברייטינג".

* מה ההבדל בין ההפקה הזו להפקה אחרת של תוכנית ריאליטי?

"זה הריל ריאליטי. זו פעם ראשונה שאנו מייצרים 24 שעות ביממה, 7 ימים בשבוע, דבר שלא נעשה אף פעם בישראל. מעבר לאורכה של התוכנית, 100 ימים, יש פה אתגרים טכניים והפקתיים שלא היו לי בעבר. בשונה מתוכניות אחרות, מה שצולם היום, מחר יוציאו ממנו 25 דקות. אין פה אפשרות של התערבות ההפקה, אין טסטמוניאלס (עדויות אישיות של המשתתפים מול המצלמה כאשר הצלם או המפיק יכולים לשאול אותם שאלות מנחות, י' ג'), אין אפשרות של יצירת קשר.

"הם חיים בתוך אקוואריום והתפקיד שלנו הוא רק לתעד ולשדר לצופים את האירועים הכי מעניינים ומרגשים. אנו לא מייצרים דרמה, אלא עובדים כמו מסננת. הסיטואציות קורות ללא ניווט וההכתבה היא לא מההפקה החוצה, אלא פנימה".

* ובכל זאת, הרי פרויקט Y שעלה לפני מספר שנים ב-yes סיפק אותה תוכנית. אולי זמן קצת יותר קצר, אולי פחות מצלמות, פחות מיקרופונים, אבל הרעיון אותו רעיון. מה החדשות שאתם מביאים - למעט המותג הטלוויזיוני?

"לא רק בהשוואה לפרויקט Y אלא בכלל, 'האח הגדול' חי ונושם 24 שעות ביממה 7 ימים בשבוע, באינטרנט ובטלוויזיה. אין כאן משימה של מי יהיה מנחה, אלא חבורה של אנשים שחיים באותו בית, ונשפטים מדי שבוע על-ידי הצופה בפרמטרים של אהבה, חיבור ואהדה. זו תוכנית על האישיות שלך. אין אלמנט של לימוד או הנחיה. עוצמת המותג של 'האח הגדול' לא משתווה לשום פורמט טלוויזיה שעבדתי בו עד היום, ועל זה מגיע שאפו לאנדמול (יוצרת ובעלת הפורמט, י' ג')".

"אין טריקים יחצניים"

* איך מתמודדים עם זה שאין התערבות בהפקה?

"זה היופי של התוכנית הזו, שאתה לא יודע למה לצפות. ברוב התוכניות אתה מתשאל את האנשים, ופה אין את זה. אתה לא יכול לדעת מה יקרה מחר בבוקר, זה הדבר המדהים, פשוט לא גורמים לשום דבר לקרות, הדינמיקה שנוצרת בין המשתתפים זו התוכנית".

* זה פוגע בתוכן? בעניין?

"ממש לא. המספרים מוכיחים את זה. יש באזז מטורף סביב התוכנית. הריאליטי האמיתי, זה יותר חזק מכל דבר אחר, מכל טלנובלה, ומכל תסריט דמיוני שאפשר לכתוב, כי זה אמיתי, זה קורה כאן ועכשיו".

* מה העלויות של הפקה כזו?

"הרבה מאוד". (על-פי הערכות - 5 מיליון דולר, י' .ג').

* אומרים שכבר נעשו כמה טריקים יחצניים, כמו להגיד שההצבעה הראשונה הייתה פסולה בסופו של דבר. זו הדרך של ההפקה לעורר עניין?

"אין טריקים יחצניים. ברגע שיש כאלה זה ישר מרגיש מלאכותי. מדובר בפורמט שקורה בו-זמנית, הוא חי ונושם 24 שעות ביממה, והמציאות עולה על כל דמיון. זה לא דברים שאפשר לתכנן אותם".

* העובדה שרשת העלו במקביל לתוכנית את הריאליטי שלהם, "מפרץ האהבה", פוגעת באטרקטיביות של התוכנית?

"לא".

* זה יוצר מצב שבו ארבע פעמים בשבוע משודר בערוץ 2 ריאליטי. זה לא יותר מדי?

"אני נראה לך רגולטור? אנו עושים מה שמעניין אותנו, ואותנו מעניין 'האח הגדול'".

* יהיה לכם אומץ להעלות את "האח הגדול" מול "הישרדות" של ערוץ 10?

"בוודאי. אני מאמין מאוד במוצר ואנו עושים אותו ומפיקים אותו בגלל שאנו מאמינים בו, ולכן לא מעניין אותי מה משודר בטלוויזיה ממול. מה עוד שמראש לקחנו בחשבון כאופציה ששתי התוכניות ישודרו 'ראש בראש'".

* בראיון שפורסם איתך לפני כשנתיים אמרת: "אפשר להגיד שב-2007 יש כוונה לחצות את גבולות הריאליטי גם לתכנים נוספים". עדיין, מה שמושך אותך בעיקר זה הריאליטי?

"היעדים של 'קופרמן הפקות' הם לייצר טלוויזיה מעניינת בכל הז'אנרים, ואנו פועלים לשם התבססות בדרמה. בשנה שעברה הפקנו את 'רמזור' ו'האי' ואני מאמין שגם השנה נרחיב את הפעילות בתחום הדרמה. הריאליטי, חי נושם וימשיך לחיות והעוצמה של הדבר הזה מרתקת אותי בכל שבוע מחדש. מרתק אותי איך אנשים אנונימיים לחלוטין הופכים להיות גיבורים וגורמים לאנשים לחייך".

* בחו"ל אין כמעט בכלל צנזורה בתכניות כאלה. פה, הצנזורה חוגגת, למה בעצם?

"הצנזורה לא חוגגת. יש לנו קוד אתי שהגדרנו עם קשת. יש דברים שאנו לא רוצים להראות על המסך. יש הנחיה שלא לחשוף עירום ודברים שלא נעים לצפות בהם ולכן יש יותר צנזורה. המתמודדים קיבלו הנחיות והם יודעים שיש הרבה מאוד מצלמות שמצלמות אותם, ושייקחו את זה בחשבון, מפה ואילך זה באחריותם. לא אמרנו להם איך לעשות, מה לעשות ואיך להתנהג". כל אחד מביא את אישיותו".

האח הקטן של האח הגדול

תוכניות הריאליטי הטלוויזיוניות הן נכס אינטרנטי אדיר, וההוכחה המושלמת לכך שאנחנו חיים בעידן שבו פלטפורמות השידור השונות, קרי טלוויזיה, אינטרנט וסלולר, מצטלבות. התכנים של תוכניות המציאות השונות, כדוגמת "האח הגדול", מתאימים כמו כפפה ליד עבור הזירה המקוונת - זו שמאפשרת שידור תכנים שאינם עומדים במבחן הרגולציה והצנזורה של המדיום הטלוויזיוני, ואינם תלויים בלוח שידורים קבוע ומוסדר.

האפשרות לצפות ב"האח הגדול" באינטרנט, במתכונת של 24/7, אמורה לסייע לכל הפלטפורמות השונות, הן במונחים של יצירת באזז סביב התוכנית, שמתורגם לרייטינג טלוויזיוני גבוה יותר, הן במונחים של הגדלת הטראפיק (תנועת הגולשים) בזירה המקוונת של הערוץ הטלוויזיוני, והן בשל האפשרות למכור תכנים נלווים למשתמשי הסלולר.

הגדלת הטראפיק היא שאיפתם של כל בעלי האתרים, שכן ההשלכה של זה היא ברורה: ביקוש גבוה יותר מצד המפרסמים. במילים אחרות, אתר פופולרי, שמספר המבקרים בו גדל באופן מתמיד הודות לתכני הווידיאו המוצעים בו, כולל נכס אינטרנטי נוסף, מלבד שטחי הפרסום המיועדים למודעות הדיספליי - קטעי וידיאו. שם, מעריכים בתעשייה, נמצא מנוע הצמיחה הבא של הפרסום האינטראקטיבי.

* אתה חושב שבסופו של דבר האינטרנט נוגס לכם ברייטינג?

"זו הפעם הראשונה שקורה לנו מצב כזה. אני חושב שהאינטרנט מאוד מאוד עוזר, אבל יכול להיות מצב שהמעריצים המושבעים של התוכנית הזו רואים באינטרנט את מה שאנו נראה רק בימי ראשון ושלישי בטלוויזיה. למרות זאת, אני חושב שיש פה סינרגטיות".