המשבר הגיע גם לאינטרנט: הפרסום ברשת נפגע מהקריסה בוול סטריט

על-פי הערכות, הפרסום באינטרנט עומד בפני האטה לאחר 5 שנים של צמיחה ; עיקר הפגיעה תהיה ממפרסמים מהתחום הפיננסי, הנדל"ן והדרושים

רעידות משבר האשראי הגיעו עד לתעשייה המקוונת ולתעשיית המדיה. מחקר חדש מראה שהפרסום באינטרנט עומד בפני האטה לאחר חמש שנים של צמיחה מוגזמת. על פי הנתונים ניתן לצפות שקיצוץ בתקציב ומלאי עודף ידחקו את שוק הפרסום המוצג באינטרנט למצב של דעיכה ברבעון השלישי.

מחקר שפורסם ביום שני על-ידי אנדרס, קבוצת ניתוח מדיה, השווה אחוזי צמיחה בשוק הפרסום באינטרנט בבריטניה שרשמו גידול של 18.5% בשנת 2008 לסכום של 3.3 מיליארד לירות סטרלינג, מול עלייה של 28% בשנת 2007.

מפרסמים מהתחום הפיננסי, מתחום הנדל"ן ומתחום הדרושים מובילים את המגזרים בתעשייה שמקצצים בהוצאות שלהם. המומנטום נשאר ב"תשלום פר חיפוש", היחידה הגדולה ביותר בפרסום האינטרנטי, הנשלטת על-ידי גוגל . איאן מאוד, האנליסט של אנדרס, אמר שמפרסמים רבים ציפו שתשואות מפרסום המוצג באינטרנט יישארו באותה הרמה או ירדו ברבעון השלישי.

אנדרס מעריכים שמספר המודעות המוצגות באינטרנט יגדל בשיעור של 9.8% לסכום של 650 מיליון לירות סטרלינג, ומספר מודעות הדרושים ב-7.8% - מה שמציג תמונה של "קריסה" בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה של 30.5% ו-54% בהתאמה. בניגוד לכך, מספר מודעות החיפוש יגדל ב-25.4% לסכום של 2 מיליארד לירות סטרלינג השנה, צופים אנדרס, כיוון שמודעות מסוג זה מעניקות החזר מהיר וקל יותר של ההשקעה.

המגמה המצופה לכיוון של בניית מותג און ליין איננה חזקה כפי שציפו, ומהווה רק 5% מההוצאות על פרסום באינטרנט. "זוהי בדיקת מציאות לפרסום באינטרנט", אומר מאוד.

קבוצת נילסן מארה"ב, דיווחה על דעיכה במחצית הראשונה של שנת 2008 בפרסומות המבוססות על תמונה בארה"ב. היא הראתה צניחה של 27% בהוצאות על המודעות של השירותים הפיננסיים בארה"ב - קבוצת הפרסום הגדולה ביותר באינטרנט.

ההאטה תפגע לא רק בבעלי פורטלי האינטרנט כמו מייקרוסופט, יאהו ו-AOL, אלא גם במפיקים ומפרסמים שמביטים לכיוון האינטרנט בחיפוש אחר צמיחה.

התשואות מהחיפוש ברשת יבטיחו שהפרסום באינטרנט עדיין צומח במהירות רבה בהרבה מאשר בכל מדיום אחר. אבל עלייה מהירה במלאי המודעות באינטרנט, בעיקר באמצעות רשתות חברתיות, שם שעורי התגובות היו נמוכים, מביאה להורדת התעריפים.

"פרסום באמצעות הפנייה מאתר באמצעות רשתות מדיה באינטרנט מורידות את התשואות למפרסמים", אומר נייג'ל מוריס, מנכ"ל איזובר, החטיבה הדיגיטאלית של אגיס, אך הוא מוסיף שהתעריפים לפרסומות וידיאו באינטרנט עדיין מחזיקים מעמד.

"מפרסמים יכולים ליהנות מתעריפים נמוכים יותר בעיקר לתגובה הישירה", אומר גיא פיליפסון, מנכ"ל חברת הפרסום באינטרנט מבריטניה, בריו. "מוצרי עילית יכולים למשוך בקלות הוצאות. אבל עדיין יהיו לא מעט אתרים שסובלים תוך כדי שלא זוכים ליהנות לאף אחד מהשניים".