תוכנית החילוץ מתעכבת? ה'פד' מתערב: מזרים עוד 30 מיליארד דולר בחוזי החלף לבנקים מרכזיים בעולם

הבנק המרכזי האמריקני הזרים את הכספים לבנקים המרכזיים של אוסטרליה, דנמרק, נורבגיה ושוודיה במטרה להקל על המוסדות הפיננסים לממן האחד את השני בשוק החופשי

הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקני, הזרים 30 מיליארד דולר למערכת הפיננסית העולמית. הזרמה זו תבוצע באמצעות חוזי החלף עתידיים (SWAP) על הדולר מול מטבעות חליפיים בין ה'פד' לבין ארבעה בנקים מרכזיים. המטרה של המהלך היא למנוע מחסור בדולרים בקרב השווקים הפיננסיים ברחבי העולם.

הבנקים המרכזיים (מלבד הפדרל ריזרב) בהם מדובר הם אלו של אוסטרליה, דנמרק, נורבגיה ושוודיה. ועדת השוק הפתוח הפדרלית, הזרוע האמונה על מדיניותו המוניטרית של הבנק המרכזי האמריקני, תקצה את הדולרים על-פי המפתח של 10 מיליארד דולר לבנקים המרכזיים באוסטרליה ובשוודיה כל אחד, ו-5 מיליארד דולר לכל אחד מהבנקים המרכזיים בנורבגיה ובדנמרק.

פעולתו הבינלאומית של הבנק המרכזי בארה"ב

מלשון ההודעה לעיתונות של מועצת מושלי ה'פד' עולה, כי מדובר ב"מאמץ להקל על לחצי המימון הדולרי בשווקים". בארה"ב מרחיבים את המאמצים להחיות חזרה את האמון בשווקים. כידוע, המשבר והקורבנות הפיננסים שלו מקשים על המוסדות הפיננסים להלוות כספים בינם לבין עצמם מתוך חשש לחדלות פירעון האחד של השני.

הפעולה הנוכחית של הפדרל ריזרב נועדה להקל בינתיים על הלחצים בשווקים כיוון שככל הנראה תוכניתו של הנרי פולסון, שר האוצר האמריקני, לחלץ את המוסדות הפינסיים מניירות הערך ה"רעילים" שבמאזיניהם בסך 700 מיליארד דולר תדרוש זמן נוסף עד שתאושר בידי בית הנבחרים האמריקני.

כבר בשבוע שעבר הרחיב ה'פד' קווי האשראי הזמניים שלו באמצעות חוזי ההחלף עם הבנק המרכזי האירופאי וזה של שוויץ בסך 70 מיליארד דולר, ובנוסף יצר מכשירי נזילות חדשים עם הבנקים המרכזיים של יפן, בריטניה וקנדה, בהיקף 110 מיליארד דולר.

קווי אשראי באמצעות חוזי החלף שכאלו החלו לפעול לראשונה בדצמבר אשתקד, לצורך הגברת הנזילות של הדולר בשווקים לאחר שמאמצים קודמים - לרבות הפחתות ריבית בארה"ב, בבריטניה ובקנדה לא הביאו להגמשת המימון הבין-בנקאי. הבנקים המרכזיים בפרנקפורט, לונדון וציריך המשיכו השבוע במכרזי הדולרים על מנת לספק נזילות לשווקים הפיננסיים.

הנזילות באוסטרליה

"זהו נשק נוסף בארסנל של הממשלות שנועד להגביר את הביטחון", אומר היום ג'ושוע וויליאמסון, אסטרטג בכיר ב-TD ניירות-ערך בסידני. "נקווה שזה יסייע לסנטימנט בשוקף יעצור את הבנקים מלצבור מזומני ויאפשר להם להתחיל לשמן את הגלגלים של הכלכלה הפיננסית", הוסיף. עלויות הגיוס של הבנקים באוסטרליה לאחר ההודעה, אגב, ירדו - לאחר שעמדו על שיעורן הגבוה ביותר מאז קריסת בית ההשקעות בר סטרנס . במדינה הוזרמו לשווקים בשבוע שעבר למעלה מ-12 מיליארד דולר אוסטרלי (10 מיליארד דולר).

הפעולות בשווקים הסקנדינביים

בחזית אחרת, נורבגיה, הבנק המרכזי סיפק אתמול 5 מיליארד דולר לשוק באמצעות חוזי החלף בעוד שבוע תמורת הכתר הנורבגי. הבנק החליף 5 מיליארד דולר במטרה להקל את המחסור בדולר כבר בשבוע שעבר. שוק המט"ח הבין-בנקאי במדינה ושוק חוזי ה-SWAP הגיבו במתינות להודעה.

בדנמרק הגביר הבנק המרכזי את הנפקתם של שטרי-חוב (אג"ח ממשלתיות לטווח-קצר) באמצעות מכרזים יוצאי דופן בהיקף 25 מיליארד כתר דני (4.9 מיליארד דולר) לאור הביקוש של המלווים בשוק הפתוח לבטחונות בדמות שטרות אלו. בשוודיה, החליט הבנק המרכזי להקל על מדיניות הבטחונות אותם יסכים לקבל כדי להלוות למערכת הפיננסית.

מכרזים והזרמות הון ביפן ובבריטניה

ביפן הזרים היום הבנק המרכזי 30 מיליארד דולר לבנקים ולבתי השקעות, לאחר שהזרים בשבוע שעבר 60 מיליארד דולר במסגרת הסכמי ה-SWAP עם ה'פד'. הבנק המרכזי באנגליה הקצה 30.1 מיליארד דולר בהלוואות באמצעות מכרזי אשראי יומיים - הפעם הרביעית מאז החל למכור דולרים בשבוע שעבר כאמצעי חירום למוסדות הפיננסיים.