האם לבני תפתח את הארנק? מרצ והעבודה יתעקשו על פריצת מסגרת התקציב

אף שנראה כי ממשלה חדשה בראשותה של יו"ר קדימה החדשה, ציפי לבני, עומדת לקרום עור וגידים, הדרך לישיבה משותפת סביב שולחן הממשלה עוד רחוקה

אף שנראה כי ממשלה חדשה בראשותה של יו"ר קדימה החדשה, ציפי לבני, עומדת לקרום עור וגידים, הדרך לישיבה משותפת סביב שולחן הממשלה עוד רחוקה.

מרבית הסיעות עדיין לא דנו בתנאים שיציבו לכניסתן לקואליציה, אולם כבר עתה ברור כי במרכז המשא ומתן הקואליציוני יעמוד תקציב המדינה לשנת 2009, שמרבית הסיעות יבקשו לערוך בו שינויים. זאת, בעיקר לנוכח העובדה שהתקציב אושר בממשלה בסוף אוגוסט ברוב דחוק: 13 שרים הצביעו בעד ואילו 12 התנגדו, והשלב הבא הוא אישור בכנסת.

בסביבתה של לבני אומרים כי היא צפויה להכניס שינויים קלים בתקציב, אולם אין בכוונתה להיענות לדרישות לפרוץ את מסגרת התקציב.

הגורמים מסבירים כי בכל מקרה משימתה הראשונה של לבני, אם תעמוד בראשות הממשלה, תהיה העברת התקציב בכנסת, כך שאין זה משנה מתי היא "תפתח את הארנק". לדבריהם, כמו בכל שנה, האוצר מכין רזרבות לקראת הדיונים בכנסת כדי לאפשר את העברת התקציב. "אפשר לעשות את זה עכשיו ואפשר בכנסת, זה אותו כסף", אמרו הגורמים.

עבודה: פריצת מסגרת התקציב

במסגרת המשא ומתן עם העבודה, צפויה הסיעה להציב תנאי ישן-חדש להצטרפותה לממשלה ולדרוש את פריצת מסגרת התקציב ולהעלות את תקרת ההוצאה ל-2.5%. "הדרך לכניסה לקואליציה עוד רחוקה", אמר אתמול בכיר בסיעה, והבהיר כי אם וכאשר תגיע העבודה לשולחן המשא ומתן, תציב הסיעה שורה של דרישות לשינויים בתקציב ובהם תוספת למיגון יישובי עוטף עזה בסכום של 400 מיליון שקל וכן התחייבות לשמירה על מתווה ברודט ומניעת קיצוץ בתקציב הביטחון.

בעבודה טוענים כי יתעקשו על פתיחת ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עימה עם כינון הממשלה הנוכחית ב-2006, שכן אז, מי שחתם מטעם העבודה על ההסכמים מול ראש הממשלה, אהוד אולמרט, היה יו"ר המפלגה הקודם, עמיר פרץ, ולא היו"ר הנוכחי אהוד ברק. "ההסכמים מיושנים ולא רלבנטיים בדיוק כמו מי שחתם עליהם", אמרו גורמים בסיעה.

בסביבתו של ברק אמרו כי המפלגה תציב גם דרישות בענייני שלטון החוק ובנושאים המדיניים. עם זאת, הקווים שעליהם התעקשו בסיעה עוד לא גובשו סופית.

רמז לסעיפים נוספים שייתכן שייכנסו לרשימת הדרישות של הסיעה ניתן למצוא בדבריו של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שנאם אתמול בערב הרמת כוסית לרגל השנה החדשה בבית מפלגת העבודה. "העבודה חייבת לדרוש כתנאי בל יעבור לכניסתה לממשלה את העלאת קצבאות הזקנה והצמדתן לשכר הממוצע - כפי שכבר קיים בהסכם הקואליציוני הנוכחי בין קדימה לעבודה", אמר עיני, שעם סיום דבריו אמר ברק כי כל הדברים שנאמרו הם על דעתו.

ש"ס: שווה ערך קצבאות

אתמול (ג') נפגשה לבני עם יו"ר ש"ס, השר אלי ישי. השניים סיכמו כי צוותי עבודה כלכליים יבדקו אפשרות של העלאת קצבאות הילדים ומתן דירות ראשונות לזוגות צעירים. בפגישה בין השניים, שהתקיימה בארבע עיניים, העלה ישי הצעה למתן סיוע לזוגות צעירים ברכישת דירה ראשונה, במקום מתן קצבאות. לטענתו, משפחות רבות קורסות מבחינה כלכלית עקב מצוקת הדיור וכל סיוע בדיור מגיע למשפחה והוא פתרון מלא ולא פתרון חלקי כמו סבסוד מעונות. ישי יהיה מוכן להתגמש ברמת הסיוע המגיע למשפחה אם תהיה תמיכה מוגדרת לזוגות צעירים בנושא דיור. לדברי ישי, אם רוצים להציג אותו כמי שהתקפל וקיבל תוספת ל"תשלום משפחה" במקום לקצבאות ילדים, הוא מוכן יהיה לשאת באשמה של המתקפל.

בש"ס מדגישים כי הפתרון בנושא הדיור, כמו גם פתרון הסיוע למשפחות נזקקות והתמודדות אמיתית עם מצוקת מיליון ילדים עניים, לא יהיה "פתרון מפא"יניקי". לדבריהם, ישי לא יסתפק בהקמת ועדה שתבחן את הנושא או בכל דבר אחר שיתפרש כ"כתוב על הקרח" .

באשר לזהותו של שר האוצר אין לש"ס כל דרישה. "ש"ס נאבקת ברעיונות ולא נאבקת באנשים", אמר גורם בכיר בסיעה.

יהדות התורה: חוק חינוך חרדי

גם ביהדות התורה, נערכים למשא ומתן לקראת כניסה אפשרית לקואליציה, ובכוונתם להצטרף לדרישת ש"ס למתן תוספת לקצבאות הילדים. במערכת הפוליטית מעריכים כי ללא הגדלת הקצבאות לא יהיה אפשר להגיע עם יהדות התורה לסיכום על הצטרפות לקואליציה. עוד מתכוונים בסיעה לדרוש את אי חלוקת ירושלים, הפשרת קרקעות בבית"ר עלית, תקציבים לישיבות וכן את חוק החינוך החרדי.

מרצ: גט כריתות ל"פרידמניזם"

במרכז הדרישות של מרצ יעמדו האצת התהליך המדיני ומניעת החמרה בענייני דת ומדינה. יו"ר מרצ חיים אורון יכנס מחר את סיעת מרצ ואת ההנהלה לדיון לקראת המו"מ הקואליציוני. בעקבות פנייתה של לבני לפתוח במגעים לצירוף מרצ לממשלה, התקיימה הבוקר פגישה ראשונית בין אורון לנציגי קדימה שבה העלה את הנושאים שעל פיהם תבחן מרצ את הצטרפותה לממשלה: המשך המשא ומתן עם הפלסטינים והסורים. הסיעה מתכוונת להצטרף לדרישת העבודה לפרוץ את מסגרת התקציב. דרישה נוספת מגדירים במרצ כ"מתן גט כריתות לפרידמניזם", אולם עם זאת במרצ מניחים כי לא יבקשו את החלפתו של שר המשפטים.