החרם המדומה על שפע שוק: הרבנים הסכימו לקבל תלושים בסך מיליון שקל לחלוקה לנזקקים

את התלושים ניתן לממש רק בסניפי שפע שוק ; בין הרבנים שאישרו את קבלת התרומה נמצא גם הרב שלום אלישיב ; כזכור, חרם החרדים פרץ בפברואר על רקע הפעלת סניפי AM:PM בשבת

למרות חרם החרדים על שפע שוק, גדולי הרבנים הסכימו לקבל לידיהם כתרומה תלושים לקנייה ברשת בהיקף של למעלה ממיליון שקל. כך נודע ל"גלובס". התלושים מיועדים לחלוקה לנזקקים והם ניתנים למימוש ברשת שפע שוק בלבד. בין הרבנים שאישרו את קבלת התרומה נמצא גם הרב שלום אלישיב. הרב היחיד שסירב לקבל את התרומה הנו האדמו"ר מגור. רשת שפע שוק החלה בחלוקת התלושים לחצרות הרבנים השונים כבר היום בבוקר.

מדובר במפנה משמעותי מאז הוכרז חרם החרדים על הרשת. כזכור, חרם החרדים פרץ בפברואר כאשר ועדת הרבנים של העדה החרדית פרסמה מודעות בעיתונות החרדית הקוראות לציבור ש"לא להתקשר בעסקים" עם חברת הדלק דור-אלון ורשתות השיווק רבוע כחול ושפע שוק, בשל הפעלת סניפי רשת המרכולים AM:PM בשבת.

לאחר פרסום המודעה רשמו הסניפים החרדיים של רשת שפע שוק ירידה של 50% במכירות, ירידה שהתייצבה מאוחר יותר על 30%. סניף הרשת בבני-ברק ספג מכה אנושה יותר, וסבל מירידה בפדיון ובהיקף הפעילות ולאחרונה אף החליטה רשת רבוע כחול להסב אותו לסניף של רשת עדן טבע מרקט. המגעים שהתנהלו בין הצדדים, ועדת הרבנים מצד אחד ונציגי קבוצת אלון מהצד השני, לא הובילו לפתרון והחרם נותר על כנו.

גורם במגזר החרדי מסר היום ל"גלובס", כי במידה ואנשים פונים לרבנים בשאלת רב לגבי האיסור לקנות בשפע שוק, משיבים להם שאין מניעה לקנות אבל רוב הציבור החרדי נוהג לפי החרם וכלל לא פונה לרבנים בשאלה. כל זאת למרות שלבד מהאיום על הכרזת החרם, לא נכתב מעולם חרם של ממש שבא לידי ביטוי בפסק הלכה.

קבלת התלושים על-ידי הרבנים משמעותה בפועל כי הרבנים יפנו את אנשיהם לרכישות ברשת שפע שוק, למרות החרם כביכול. ככל הנראה יחולקו התלושים באמצעות מפעל "קופת העיר".

קופת העיר הוא מפעל צדקה שנוסד על-ידי הרבנים ונועד להבטיח כי כספי התרומות יגיעו לידי נזקקים ולא ימצאו את דרכם לאנשים לא הגונים. למעשה, בכל עיר חרדית פועל מוסד כזה.