נשיא הבנק העולמי: המשבר יחמיר את מצב הכלכלות המתפתחות

"המדינות המתפתחות עלולות להיפגע אם יירד הביקוש למוצרי הייצוא שלהן, וכן אם יצטמצמו ההשקעות הזרות שמגיעות אליהן"

נשיא הבנק העולמי, רוברט זוליק, הזהיר אתמול (ד') מהנזק הכלכלי שעלול המשבר הפיננסי העולמי לגרום למדינות מתפתחות, שכבר נפגעו קשות מהאמרתם של מחירי המזון והדלק. בפורום עסקי שנערך בשולי העצרת הכללית של האו"ם, אמר זוליק כי רבות מהמדינות המתפתחות כבר נקלעו לקשיים במאזן התשלומים שלהן, מכיוון שהזינוק במחירים מגדיל את עלויות הייבוא.

"השאלה היא אם המשבר הפיננסי יהיה הקש שישבור את גבן של המדינות האלה", אמר זוליק. "אני חושש שהמשבר יגרום לתגובת שרשרת, שתחמיר עוד יותר את מצבן של המדינות המתפתחות".

המשבר הפיננסי העולמי חולל זעזועים קשים בשווקים הפיננסיים, והחריף את החששות מהאטה בפעילות הכללית העולמית. לדברי זוליק, המדינות המתפתחות עלולות להיפגע אם יירד הביקוש למוצרי הייצוא שלהן, וכן אם יצטמצמו ההשקעות הזרות שמגיעות אליהן.

במועד מוקדם יותר אתמול העריך מנהל קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק סטראוס-קאהן, שעלות המשבר הפיננסי העולמי תפחה ל-1.3 טריליון דולר, לעומת הערכות קודמות של כ-1 טריליון דולר.

להערכת הכלכלנים של קרן המטבע, הצמיחה תאט השנה לכ-3%, לעומת 5% אשתקד. עם זאת, צופה הקרן שב-2009 תואץ הצמיחה ל-4%. קודם לכן אמר זוליק בראיון לרשת הטלוויזיה הרביעית בבריטניה, שכבר ניתן לצפות בהשלכות של מחנק האשראי על שוקי המניות במדינות המתפתחות, ועל המרווחים בהלוואות התאגידיות.

"במידה שההאטה הכלכלית תעמיק, זה ישפיע על הייצוא שלהן. מרבית ההשקעות של מדינות אלה מתמקדות בכושר הייצור לצורך ייצוא, ומכאן תגובת השרשרת שמתחילה במגזר הבנקאי", אמר זוליק.