וול סטריט ג'ורנל: ממשלת בריטניה מתכוונת להלאים את בנק המשכנתאות ברדפורד אנד בינגלי

הודעה מסודרת תצא לעיתונות לפני פתיחת השווקים מחר ; הבנקים המתעניינים ברכישת נתחים ממנו: HSBC ובנק סנטנדר הספרדי

ממשלת בריטניה מתכוננת להלאים את בנק המשכנתאות הבריטי הנאבק על חייו, ברדפורד אנד בינגלי (סימול: BB.L בבורסה בלונדון), כך על פי מקורב, מדווח "הוול סטריט ג'ורנל". לאחר חודשים בהם תרו אחר קונה מהמגזר הפרטי, הממשלה בבריטניה מתכננת כעת להשתלט על בנק המשכנתאות והיא עשויה לפרקו לחטיבות אותן תמכור בנפרד לבנקים אחרים, כך טוען אותו מקורב.

דובר משרד האוצר האמריקני הגדיר את המגעים בין הממשלה לברדפורד אנד בינגלי כ"נמשכים". לטענת הדובר, הודעה לתקשורת בדבר גורלו של הבנק תפורסם לפני פתיחת המסחר בשווקים מחר (ב'). למשרד האוצר הבריטי הסמכות למכור חלקים מהבנק לציבור או למכור נכסיו לבנק אחר.

בין הרוכשים הפוטנציאלים ניתן למנות את ענק הבנקאות האנגלי-הונג קונגי HSBC ואת הבנק הספרדי סנטנדר . שמועות בעבר בנוגע לכוונה של בנק ברקליס (שבעבר חלק בבעלות על בנק מרכנתיל-דיסקונט הישראלי בגלגולו הקודם ושרכש את חטיבת המסחר בניירות-ערך של ליהמן ברדרס פושט הרגל) לרכוש את נכסיו של ברדפורד אנד אינם, כך נראה, נכונות בשלב זה.

אם ברדפורד אנד בינגלי ילך לתוואי של הלאמה, הרי שהוא יהיה השני מבין הבנקים למשכנתאות בבריטניה שצועד לגורל זה בשנה הנוכחית; קדם לו בנק נורת'רן רוק שהולאם בפברואר האחרון, קורבן ההלאמה הראשון בממלכה המאוחדת מזה למעלה ממאה שנים. נורת'רן רוק נסגר לאחר ששמועות לגבי מצבו הגיעו לידי הציבור, וכבנק משכנתאות אשר באופן מסורתי מחזיק בחסכונות לקוחות כדי לממן את המשכנתאות, נאלץ להתמודד עם המוני לקוחות שצבאו על פתחי דלתות סניפיו בדרישה למשוך את כספם.

ברדפורד אנד בינגלי מספק משכנתאות לנכסי נדל"ן להשכרה וסבל בימים האחרונים ממשבר אמון בשל העמקת מחנק האשראי בשוקי העולם. בנוסף על חסכונות לקוחותיו, הבנק - כמו בנקים אחרים למשכנתאות - תלוי גם בתנאי השווקים הפיננסיים לצורך מימון פעילותו.

מניית בנק המשכנתאות צנחה ב-28% במהלך השבוע שחלף לאור חשש של המשקיעים כי לא תהיה לברדפורד אנד בינגלי גישה למקורות מימון כדי להמשיך ולצוף מעל פני המים. דירוג החוב של הבנק נחתם בשבוע שלפני כן הן עבור הפירעונות בטווח הקצר והן בטווח הארוך בידי סוכנויות דירוג האשראי הבינלאומיות.

לברדפורד אנד בינגלי שיעור כפול בכל הנוגע לפיגורי משכנתאות לעומת בנקים אחרים בענף בבריטניה, ציין לאחרונה הבנק השוויצרי קרדיט סוויס בסקירת אנליסטים. על פי אותה סקירה, פרופיל בעלי הדירות מצביע על סבירות גבוהה יותר לפיגור בתשלומים. לבנק תיק משכנתאות בהיקף 40 מיליארד ליש"ט. 20% מהתיק כולל משכנתאות שבארה"ב מכונות "Alt-A" - הלוואות חסרות במסמכים המעידים על הכנסת הלווה.