סקר השכר הגדול של "גלובס": עובדי שוק ההון - בואו לבדוק כמה אתם שווים

הסקר מתפרסם במגזין Leaders, לפי ענפים: עריכת דין, פרסום, פיננסים, ראיית חשבון, שיווק, מדיה, היי-טק, אקדמיה, צבא, רפואה ואדריכלות ; כמה מרוויחים העובדים באחד הענפים היוקרתיים ביותר בישראל? אנליסט בכיר מרוויח עד 25,000 שקל, ושכרו של טריידר מתחיל ב-6,000 שקל ; לכניסה לאתר מגזין Leaders

רוצים לדעת כמה אתם שווים? האם אתם מתוגמלים מספיק? מה תהיה משכורתכם במדיה והאם תקבלו קידום? זוהי השנה השנייה ברציפות שבה מגזין Leaders מספק תשובות לכל השאלות האלו.

גם השנה ענף הפיננסים, הבנקאות ושוק ההון המשיך להיות אטרקטיבי ובולט במיוחד בשוק העבודה. זו הייתה השנה הראשונה שבה העובדים בענף עקפו (לפחות בחודש מאי האחרון) את עובדי חברת החשמל ברמות השכר, על-פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, עם שכר ממוצע של 22,373 שקל ברוטו באותו חודש. כשמסתכלים על ממוצע השכר במחצית הראשונה של 2008, השכר בענף אמנם עמד "רק" על 17,203 שקל בחודש, אולם מקומם של העובדים בענף בצמרת מקבלי ההכנסות הגבוהות במדינה נותר יציב.

מנגד, זו הייתה שנה של אי-ודאות, על רקע משבר הסאב-פריים בארה"ב והתמתנות השווקים בעולם, לרבות חשש להאטה גם בישראל. באופן טבעי "אי-ודאות" אינה סיבה מספקת לירידה ברמות השכר, ולמעשה במקצועות רבים בענף חלה דווקא עלייה של 1,000-500 שקל לחודש. לדברי אהוד כהן, מנכ"ל חברת ההשמה "נקודת פתיחה", "בינתיים הדיבורים על האטה הם רק דיבורים" - לפחות בכל הקשור לרמות השכר הגבוהות. עם זאת, אי-הוודאות החלה להשפיע על רמות הביקושים לעובדים, כאשר הביטוי המשמעותי לכך מורגש בשוק ההון.

אז כמה השתכרו השנה העובדים בענף הפיננסים?

שכר בענף הפיננסים

היתרונות:

אם בוחנים את ענף הפיננסים במבט לאחור, הרי שהוא הפך ליוקרתי מאוד בשנים האחרונות. מקצוע קלאסי כמו ראיית חשבון, שנחשב עד לאחרונה אפור ובלתי אטרקטיבי, הפך ל"מקצוע מפתח" לקידום מהיר עד לצמרת. "ילד בן 26 שיוצא מארבעת המשרדים הגדולים לראיית חשבון אחרי תקופת התמחות מרוויח 14-13 אלף שקל בחודש ובנוסף מקבל רכב צמוד, כך שהשכר הכולל מגיע ל-17 אלף שקל בחודש. לצורך השוואה, עורך-דין שעובר מסלול דומה של לימודים והתמחות צריך לצבור ניסיון של 5 שנים לפחות מחוץ למשרד, רק כדי להגיע לאותה רמת שכר", מסבירה אורית בר און, מנהלת תחום הפיננסים ושוק ההון בחברת מנפאואר פרופשיונל.

החסרונות:

לצד היתרונות הבולטים, כמו שכר גבוה ומקצוע יוקרתי, ישנן השעות הארוכות, הלחץ והאחריות הרבה של בעלי התפקידים הפיננסיים. מצד אחד זה מחמיא שהמנכ"ל הופך אותך ליד ימינו, מסבירים גורמים בענף, אולם מצד שני הדבר יוצר מערכת ציפיות ולחצים גבוהה מאוד באופן שוטף. בנוסף, ישנן גם תקינות חשבונאיות חדשות שמתפרסמות מדי פעם, לצד הוראות רגולטוריות אחרות שיש לעקוב אחריהן באופן רציף, ללמוד ולהתעדכן בהן כל הזמן.

איך מתקדמים:

מסלול אופייני ליועץ השקעות הוא מעבר לניהול תיקים, לאחר שקיבל רישיון לכך, קידום לתפקיד ראש צוות ואחריו מנהל מחלקה וסמנכ"ל השקעות. לאנליסטים יש פחות לאן להתקדם, משום שקיים רק מנהל מחקר אחד מעליהם, אולם הקידום האמיתי הוא בשכר, בהתאם לניסיון ולמקצועיות. הדילרים, שמשתכרים בהתחלה 9,000-6,000 שקל בחודש ומתקדמים עם הזמן עד לרמה של 17 אלף שקל בחודש, שואפים להתמנות למנהלי חדרי עסקאות, שמשתכרים בין 17 ל-30 אלף שקל בחודש. כוכבים, או "טאלנטים" כפי שאוהבים לקרוא להם, זוכים לעתים גם לנתח מרווחי בתי ההשקעות, בדומה למקובל במשרדים לראיית חשבון או לעריכת דין.

מה השתנה:

הבונוס האמיתי בשוק ההון הוא ההוויה החברתית שנוצרה בשנים האחרונות, סוג של "ברנז'ות" מקומיות שנפגשות בפאבים ובמסעדות אחרי שעות העבודה, אחת של יועצי השקעות, אחת של דילרים, והחשובה מכולן: ברנז'ת הכוכבים, מנהלי חדרי עסקאות ובכירים אחרים שהחלו להופיע בוקר ולילה בתוכניות אקטואליה בטלוויזיה, מעבירים דקה של "שעשוע כלכלי" להמונים רגע לפני התחזית או הרכילות החדשה על מדונה.

גם הביקורת לא איחרה לבוא: בזמן שהם "משחקים בדני רופ" בטלוויזיה, התשואות שליליות וכספי הפנסיה של כולנו נשחקים. "העונש" צפוי להגיע רק בסוף השנה הבאה, בהנחה שמגמת ההאטה במשק ובשוק ההון בפרט תימשך. אז נראה יותר פיטורים, ירידה ברמות השכר ואולי גם פחות אבק כוכבים.

לכניסה לאתר מגזין Leaders