מקום העבודה הנחשק ביותר בקרב רואי החשבון בישראל: דלויט-בריטמן-אלמגור

סקר אולג'ובס עבור "גלובס" בודק איזו חברה נתפסת כאטרקטיבית ביותר בקרב העובדים בענפים שונים ; הדירוג מצביע על מתאם בין גודל המשרדים לבין היותם אטרקטיביים בעיני העובדים ; לכניסה לאתר מגזין Leaders

במשרדי ראיית החשבון נלחמים על שמירת מקומם בדירוגי הביג 4 או הביג 5 המכובדים, מצרפים כמויות מסיביות של מתמחים ורואי-חשבון מדי שנה - כשעל הטובים שבהם נלחמים בשיניים (תוך שהם מציעים שכר גבוה, הטבות מרחיקות לכת ומסלולי קידום מהירים) - ומבצעים מיזוגים שמקפיצים אותם במעלה הדירוג. הסקר שערכה חברת ההשמה AllJobs עבור "גלובס", שביקש לבדוק מהם מקומות העבודה הטובים ביותר בשוק ראיית-החשבון, מאשש את מה שכבר ידענו: ההשקעה של הגדולים בגודל שלהם, ותוך כך גם בעובדים שלהם, מצדיקה את עצמה. חמשת המשרדים הגדולים דורגו כחמשת מקומות העבודה הטובים בארץ, אם כי לא על-פי הסדר שבו הם מדורגים לפי גודלם.

רוב המוזכרים בעשירייה הם משרדים גדולים, שמככבים ברשימת 15 המשרדים הגדולים בארץ (למעט חייקין-כהן-רובין את גלבוע), ייתכן שבקהילה סבורים שבהם נמצא הכסף הגדול או ששם נמצאת התהילה. המאפיין את כולם: מתן שירותים כלליים ללקוחותיהם. אף לא אחד ממשרדי הנישה בתחום הצליח לקבל יותר מ-1%. נראה שמעטים מעדיפים אווירה אינטימית או יכולת להתבלט, תכונות המאפיינות משרדים קטנים יותר.

עם זאת, יש לציין כי הסקר זכה להיענות נמוכה מאוד. 9,800 סקרים נשלחו אל רואי-החשבון הרשומים במאגר הנתונים של AllJobs, רק 256 - 2.60% מהנשאלים - החליטו לענות. בקרב הגברים ההיענות גבוהה יותר (58%), בעוד שחלקן של הנשים הוא 42%.

בבכורה זכה משרד רואי החשבון דלויט-בריטמן-אלמגור (היום דלויט-בריטמן-אלמגור-זהר), שגרף 27% מקולות. ייתכן שתרמה לכך החשיפה התקשורתית שקיבל לאחרונה, לאחר המיזוג המוצלח עם משרד רוה"ח זהר את זהר. המשרד הממוזג מעסיק למעלה מ-1,000 עובדים, ושידרג את עצמו מהמקום השלישי לשני מבחינה מספרית בדירוג פירמות רואי החשבון.

אך הבכורה של דלויט לא הייתה מוחצת. במקום השני, בהפרש של אחוז בלבד, דורגה מעצמת ראיית החשבון בת הכ-1,700 עובדים: ארנסט-אנד-יאנג-קוסט-פורר-גבאי את קסירר, ששומרת על מעמדה כפירמה הגדולה בארץ בהפרש משמעותי מהמתחרים. ייתכן שתרם לכך "האני מאמין" שהתווה מקים הפירמה, רו"ח יצחק פורר, לפיו תשלם הפירמה לרואי-החשבון המצטיינים תגמול הגבוה מהמקובל במשק, ובנוסף יוענקו להם צ'ופרים ובונוסים שונים. בכל מקרה, הבחירה אינה מפתיעה. בעשור האחרון הובילה הפירמה את המשק וכיכבה במקום הראשון כמעט בכל הדירוגים המשמעותיים.

לאחר ששני המקומות הראשונים גרפו 52% מהקולות, נאלצו יתר המשרדים לחלוק כ-37% מהקולות הנותרים (כ-10% מהקולות פוזרו בין משרדים קטנים, שזכו לפחות מ-1% מהקולות ולא נכנסו לדירוג). הצניחה למקום השלישי הייתה משמעותית, אך שוב בין המקום השלישי לרביעי כמעט שלא קיים הפרש. במקום השלישי, עם 11% מהקולות, נבחר משרד קסלמן וקסלמן-PWC (החמישי בגודלו), ומיד אחריו, עם 10% מהקולות, סומך-חייקין הוותיק, שנאלץ לוותר השנה על המקום השני בדירוג הגודל לטובת דלויט.

4.20% בחרו במשרד הרביעי בגודלו בארץ, זיו-האפט, כמשרד החמישי הטוב ביותר לעבודה. במקום השישי נרשמה הפתעה ראשונה: 3.90% מהקולות מיקמו שם את חייקין-כהן-רובין את גלבוע האלמוני משהו, המדורג במקום ה-16 בדירוג דנס 100 ומונה כ-40 עובדים ופחות מ-30 רואי חשבון. חייקין-כהן-רובין את גלבוע הצליח לעקוף בסיבוב את משרד פאהן-קנה, המדורג במקום השישי מבחינת גודלו ובמקום השביעי כמקום עבודה שכדאי לעבוד בו (2.30%). 1.90% בחרו בליאון-אורליצקי למקום השמיני (המשרד שמיני גם בגודלו) ואת המקום התשיעי חלקו שלושה, שלכל אחד מהם 1.10% מהקולות בלבד: ברזילי ושות', ברית פיקוח, ובייקר טילי אורן הורוביץ ושות' (שנמצא בעיצומו של הליך פירוק מתוקשר).

בולט בהיעדרו: משרד שיף-הזנפלץ, הממוקם במקום ה-11 מבחינת גודלו ובראשו עומד רו"ח ראובן שיף, נשיא לשכת רואי-חשבון בישראל.

עשרת מקומות העבודה הנחשקים רואי חשבון

הכי חשוב: שכר, קידום וסביבת עבודה

בתשובות לשאלה שבדקה את הדימוי של כל אחד מהמשרדים בקרב העובדים שדירגו אותו ראשון, אין הרבה הפתעות. עם זאת, חלקן סותרות את תוצאות הדירוג הראשון. כך למשל, עקף משרד ארנסט אנד יאנג הישראלי את דלויט בדירוג הארגון שנתפס כהכי טוב במשק (9.59 לעומת 9.42). המשרדים פאהן-קנה, בייקר טילי אורן הורוביץ ושות' המתפרק, ליאון-אורליצקי וזיו-האפט קיבלו ציונים גבוהים מדלויט (מעל 9 לעומת 8.54) בתור המקומות שנראה מהנה לעבוד בהם. ושוב הפתעה מכיוונה של פירמת רוה"ח חייקין-כהן-רובין את גלבוע שקיבלה ציונים גבוהים, מעל 9, בכל הפרמטרים. גם בייקר טילי אורן הורוביץ ושות' זכה לציונים גבוהים ברוב הפרמטרים, למעט בשאלה האם המשרד נראה מבוסס ויציב, אך בכך אין כל הפתעה.

כשליש מהנסקרים קבעו כי הקריטריון החשוב ביותר במקום העבודה הוא השכר וההטבות. כ-20% מהם הציבו את אפשרויות הקידום כקריטריון השני בחשיבותו. עוד מתברר, שרואי החשבון מעדיפים לעבוד שעות ארוכות יותר בסביבת עבודה נעימה ולא מעט שעות בסביבה קשה. 17.50% קבעו שסביבת העבודה היא קריטריון משמעותי בבחירת מקום העבודה, לעומת 10.30% בלבד שרוצים שעות עבודה נוחות וגמישות. ייתכן שמרביתם פשוט מכירים בכך שהמקצוע שבחרו תובעני ועל מנת להתקדם הם צריכים להקדיש שעות ארוכות, ואולי הסיבה היא שהמקצוע עדיין נשלט בידי גברים. האווירה בעבודה וטיב המנהל פחות חשובים לרואי החשבון, שעבודתם מאופיינת בלא מעט עצמאות, גם כאשר הם נדרשים לעבוד בצוותים (8.60% ו-6.30% בהתאמה).

כיצד נתפסות החברות המובילות רואי חשבון

לכניסה לאתר מגזין Leaders