באילו חברות עובדי ההיי-טק בישראל רוצים לעבוד? במקום הראשון - גוגל

לכניסה לאתר מגזין Leaders ; סקר אולג'ובס עבור "גלובס" בודק איזו חברה נתפסת כאטרקטיבית ביותר ; בקרב העובדים בענפים שונים שהשכר בהם גבוה משמעותית מהשכר הממוצע, 20% מחפשים אפשרויות קידום וסביבת עבודה נוחה

בדומה לסקרים אחרים שנעשו השנה ובשנה שעברה, גם הפעם מצליחה גוגל לכבוש את ראש הטבלה, ובגדול, כאשר 36% מהעובדים בענף ההיי-טק דירגו אותה כחברת ההי-טק האטרקטיבית בעיניהם. נראה כי גוגל נמצאת בליגה משלה וכרגע קשה לראות חברת היי-טק שיכולה לערער את מעמדה. מכיוון שההנחה היא שהמשכורות בחברות ההיי-טק המובילות די דומות, התחרות היא על אלמנטים אחרים במקום העבודה. מה שמושך את העובדים זו חוויית העבודה שמציעה גוגל - העיצוב הייחודי, שולחנות הסנוקר, ואפילו הסגוויי המקל על ההתניידות בין המשרדים. הנחה זו מקבלת חיזוק גם בחלקו השני של הסקר, שם מקבלת גוגל את הציון הגבוה ביותר כמקום עבודה שכיף לעבוד בו.

מובן שגם יחסי הציבור שגוגל נהנית מהם אינם מזיקים לתדמיתה, וגוגל יודעת לעשות זאת היטב. מעבר לכך, העובדה כי החברה מחזיקה בארץ מספר קטן של עובדים (קצת יותר מ-100 בשני מרכזי הפיתוח שלה) בונה לה תדמית של חברה שקשה להתקבל אליה ובכך הופכת אותה לסיירת המובחרת של חברות ההיי-טק.

עשרת מקומות העבודה הנחשקים הייטק

רוצים חברות בינלאומיות

גם שלושת המקומות הבאים נתפסו על-ידי חברות בינלאומיות. במקום השני, בהפרש רב אחרי גוגל, ניצבת אינטל (12%) - המעסיקה הגדולה ביותר בענף ההיי-טק בישראל (עם יותר מ-7,000 עובדים). החברה עשתה השנה צעד משמעותי ביותר עם פתיחת המפעל החדש בקריית גת, המעסיק לבדו יותר מ-2,000 עובדים.

במקומות השלישי והרביעי נמצאות מיקרוסופט (7%) ויבמ (5.3%) - שתי חברות בינלאומיות ותיקות בארץ, שעשו השנה מספר צעדים שמצליחים להקנות להן את המקומות הללו: מיקרוסופט פתחה השנה את מרכז הפיתוח החדש בהרצליה וביצעה גם מספר רכישות של חברות ישראליות (Kidaro, Yadata ו-Zoomix). גם יבמ רכשה השנה חברות ישראליות ובראשן את XIV בכ-300 מיליון דולר.

במקום החמישי, הקרוב מאוד לרביעי עם 5% מקולות המדרגים, אנו פוגשים לראשונה בחברה ישראלית - אמדוקס, מה שמעלה מיד את השאלה היכן היו הישראליות עד כה, ומדוע לא הצליחו להתברג בראש הרשימה? לצערנו, החברות הישראליות, בהשוואה לחברות הבינלאומיות, נתפסות עדיין כפחות אטרקטיביות, שכן החברות הבינלאומיות מקצועיות מאוד בתחום התמריצים לעובדים. עובד ישראלי יודע היום שבחברה בינלאומית גדלים סיכוייו לקבל שכר גבוה יותר ותנאים טובים יותר.

עוד מעניין לראות מי נעדר מהדירוג - חברות כמו צ'ק פוינט, נייס וקומברס, שהפכו להיות שם דבר בהיי-טק הישראלי. צריך לזכור כי טיבם של דירוגים שכאלו להבליט את החברות שהצליחו לייצר באזז סביב פעילותן. כנראה שהעובדה שחברות אלו התנהלו בפרופיל מעט נמוך לאחרונה משפיע על היעדרותן.

הנס של מטריקס

שתי חברות ישראליות שכן נמצאות בדירוג ומהוות אפילו הפתעה קטנה הן חברות ה-IT מטריקס ונס. מדובר בחברות יציבות אמנם, אך פרט לכך הן אינן נתפסות כחברות מובילות בהקשר של התנאים הניתנים לעובדים, וניתן לראות זאת גם בציונים שהן מקבלות מן העובדים בקטגוריה זו (פחות מ-8).

נראה שבתקופה הנוכחית, בה המשבר הכלכלי נותן את אותותיו בענף ההיי-טק, העובדים מעדיפים לוותר על תנאי שכר מפליגים בתמורה לשקט וליציבות.

הביקוש ליציבות די מאפיין את כלל הדירוג ואנו מוצאים בו לא מעט חברות הנתפסות כיציבות ומבוססות, כמו אינטל, אלביט, סיסקו ו-SAP.

כשהעובדים נדרשים לתת ציונים למקומות העבודה שבחרו מתגלה תופעה מעניינת. גוגל אמנם ממשיכה לקבל ציונים יפים כמעט בכל הקטגוריות, אך פרט לכך, לא ממש ניתן למצוא התאמה בין דירוג החברות ובין הציונים שלהם. כך למשל, חברת SAP שהגיעה בדירוג למקום העשירי, נתפסת בעיני אלה שבחרו בה כארגון הטוב ביותר והמבוסס ביותר מבין כל החברות. גם בכל הקטגוריות האחרות היא זוכה לציונים די מרשימים.

בסך הכול, רוב הציונים שמחלקים העובדים לחברות יכולים להותיר את ההנהלות בהיי-טק די מרוצות, פרט לקטגוריה אחת בה הציונים מעט נמוכים בהשוואה לשאר הקטגוריות. מדובר בשאלה העוסקת באפשרויות הקידום, בה פרט לסיסקו ואלביט אף חברה לא הצליחה לקבל ציונים הגבוהים מ-9. נקודה זו אמורה לעורר את השאלה בקרב המנהלים האם התבגרות הענף והגידול במספר העובדים מקשה עליהם לייצר אופק עבור העובדים שלהם.

כדאי לשים לב שהקידום הוא נקודה משמעותית עבור העובדים, גם אם לא בהכרח המרכיב החשוב ביותר (18% מהם מציינים כי אפשרויות הקידום הן הדבר החשוב להם במקום עבודה). אמנם 41% עדיין מאמינים, ובצדק, כי השכר והתנאים חשובים במקום העבודה, אך בכל זאת לא מדובר באוכלוסיה שממש רעבה ללחם וניתן לראות כי העובדים מקפידים על הרווחה האישית - 19% רוצים סביבת עבודה נעימה ו-13% רוצים שעות עבודה נוחות וגמישות - לא דבר ברור מאליו בענף הלחוץ הזה.

כיצד נתפסות החברות המובילות הייטק

לכניסה לאתר מגזין Leaders