בדרך לפשרה בנמלים: כניסת מפעילים נוספים לנמלי הים לא תיכלל במסגרת חוק ההסדרים

לפי הצעת הפשרה, הצדדים ינסו לגבש הצעת חוק משותפת בחודש הקרוב ; מדובר בהישג להסתדרות לאחר האוצר ביקש להכליל את הרפורמה בחוק ההסדרים, אך נותר ללא תמיכת משרד התחבורה ; הפשרה צפויה לשים קץ לשיבושים בנמלים

בדרך לפשרה בנמלים: מודל ה"לנד לורד", שלפיו ניתן יהיה להכניס מפעילים נוספים לנמלי הים כבר בשנה הקרובה, יוצא ככל הנראה מחוק ההסדרים, כך עולה מדיונים שקיימו משרד האוצר, ההסתדרות ועובדי הנמלים בחסות ביה"ד הארצי לעבודה.

כפי שמסתמן הערב, משרד האוצר וההסתדרות הסכימו לקבל את הצעתו של נשיא בית הדין הארצי לעבודה, השופט סטיב אדלר, שלפיה הרפורמה תצא מחוק ההסדרים בשלב הראשון. בשלב השני יכנסו הצדדים לתקופה של הידברות בניסיון לגבש הצעת חוק משותפת בעניין. אם הצדדים עדיין לא יסכימו בתוך לוח הזמנים שייקבע, תוכל הממשלה להגיש הצעת חוק משלה בהליך רגיל.

אם אכן יסכימו הצדדים סופית למהלך, הרי שמדובר בהישג להסתדרות, לאחר שמשרד האוצר התעקש להכליל את הרפורמה במסגרת חוק ההסדרים - זאת גם לאחר שההסתדרות הכריזה בעניין על סכסוך עבודה. באוצר הסבירו כי משרד התחבורה הוא שהוביל את הרפורמה, אולם גורמים במשרד רמזו כי שר התחבורה, שאול מופז, חזר בו מן היוזמה בעקבות הפריימריס בקדימה. למעשה באוצר יכולים לבוא ובצדק בטענות בעיקר למשרד התחבורה שנסוג ברגע האחרון מהכוונה

ההסכם צפוי לשים קץ לשיבושים בהם נקטו עובדי הנמלים מאז שמשרד האוצר פרסם את טיוטת חוק ההסדרים. במהלך השיבושים של העובדים הם נטשו את המשמרות כדי להפגין מול בית הדין לעבודה וגרמו לנזקים של מאות מיליוני דולרים - זאת למרות שסכסוך העבודה לא נכנס אז לתוקף והדבר התפרש למעשה כצעד בלתי חוקי.]

מודל הלנד לורד מאפשר לחברת נמלי ישראל (חנ"י) לקבל לידיה את התפעול בנמלים, כך שבפועל תוכל להכניס גם מפעילים אחרים מלבד עובדי הנמל. זאת, בניגוד לכאורה להסכמי הרפורמה בנמלים משנת 2003, שלפיהם חנ"י תנהל רק את נכסי הנמלים לפחות עד 2015, מבלי לנהל את התפעול. באוצר שבו וטענו כי אין בתוכנית כדי לפגוע ביחסי העבודה בנמלים, אולם בהסתדרות התעקשו מנגד כי מדובר במאבק עקרוני