המיזוג שלא התרומם

עד לפני כשנה המשיכה סאנדיסק להיסחר בשווי מכירתה ואז החלה בצניחה ארוכה למטה

בנובמבר 2006 השלימה ספקית שבבי ה-NAND Flash סנדיסק, את רכישת אם.סיסטמס של דב מורן, שפעלה כחברה ללא קו ייצור (Fabless) לפיתוח מערכות זיכרון מבוססות Flash, תמורת כ-1.55 מיליארד דולר. הרכישה, שנראתה כדבר טבעי לגמרי עבור שתי החברות, תוארה כהצלחה גדולה ולמעשה כאיחוד בין שתי חברות, שכבר מזמן היה אמור להתרחש. "הרבה פעמים דיברנו על זה בעבר, ועכשיו זה קרה", התבטאו מורן והררי בראיונות לאחר הרכישה. "ביחד יש לנו כוח עצום. העתיד מאוד מבטיח", הוסיף הררי. שני מנהלי החברות רמזו כי מה שאיפשר לרכישה לצאת לפועל בסופו של דבר היה האי סדרים הפיננסיים סביב אם.סיסטמס באותה התקופה בעקבות נושא ה-Backdating.

מהר מאוד ניכר שההצלחה שהשתקפה בראיונות שלאחר הרכישה ובהיקפי הכספים שהחליפו ידיים, לא נמשכה לתוך המיזוג עצמו. המהלך הראשון שהוכיח שלא הכל חיובי היה גל פיטורים, שהתרחש כחצי שנה לאחר העיסקה, והתבסס בעיקר על אנשי אם.סיסטמס, במקביל לחיסול חטיבת הדיסק-און-קי שלה. גם ההתבטאויות של ראשי החברה החלו להשתנות. בראיון שנתן ל"גלובס" באותה התקופה התבטא הררי לגבי נחיצות הפיטורים - ואולי ניבא את העתיד לבוא: "יש לנו מימיה מלאת מים (כלומר מזומנים ש.ש), ואיתה אנחנו נכנסים עכשיו למדבר", הוא אמר.

תשס"ח

סנדיסק נהנתה בשנת 2006 משווי של בין 10 ל-15 מיליארד דולר, פי 2-3 לעומת שווייה כיום. עד לפני כשנה המשיכה החברה להיסחר סביב השוויים האלו ואז החלה בצניחה ארוכה למטה. כל זה היה נבלע אלמלא הזעזוע בשוק זיכרונות ה-Flash עצמו. סנדיסק אכן צועדת כרגע "במדבר", שבו מחירי זיכרונות ה-Flash צונחים בעשרות אחוזים כל רבעון, השוק צפוף, ומלאי המוצרים הוא עצום. החולשה מגיעה לידי ביטוי בשווי החברה, שצנח בכ-70% בשנה האחרונה, לכ-3.3 מיליארד דולר לפני מספר שבועות. במשך השנה ביצעה סנדיסק עוד סבב פיטורים גדול של כ-150 עובדים וסגרה פעילויות שונות.

ראש או זנב

לפני כשבוע נחשפה הצעת הרכש העוינת של ענקית האלקטרוניקה הקוריאנית סמסונג לסנדיסק בתמורה לכ-5.9 מיליארד דולר. ההצעה אומנם משקפת תשואה של כ-90% מעל הרמה בה נסחרו מניות החברה בתחילת החודש. אלא שהערך שמציעה סמסונג עבור חברת השבבים של אלי הררי, היה בדיוק השווי של סנדיסק לפני כשלושה חודשים - לא בדיוק ה-Upside שמשקיעי החברה תכננו. נכון להיום, סנדיסק סירבה להצעה. האירוניה היא שהצעת הרכש הנוכחית עומדת על השולחן בעקבות הדרך שבה התנהל הליך הרכישה והמיזוג בין אם.סיסטמס לסנדיסק.

המוטיבציה של סנדיסק לרכוש את אם.סיסטמס הוסברה במספר סיבות: הוצאת מתחרה מהשוק, טכנולוגיית ה-X4 (שמאפשרת דחיסה של ארבעה תאי זיכרון לכל תא) של אם.סיסטמס, כוח האדם ובעיקר אנשי הפיתוח, הפעילות המוצלחת בתחום ה-SSD (דיסקים קשיחים מבוססי טכנולוגיית Flash ומה שנחשב כמנוע הצמיחה המרכזי לשנים הקרובות) וכן פעילויות נוספות בתחומים הקמעונאיים כגון הדיסק-און-קי. ברבעון האחרון עברה סנדיסק להפסד ומסרה על תחזית מאכזבת. בסך הכול, מעריכים אנליסטים, הצליחה סנדיסק למזג כ-20% בלבד מפעילותה של אם.סיסטמס, כאשר הכישלון הכואב מכולם הוא אי המוכנות עם יכולות ה-SSD - הטכנולוגיה שעתידה להוציא את התעשייה מהמשבר - שירשה בעקבות הרכישה.