מפולת בשווקים בעקבות דחיית תוכנית החילוץ הכלכלית בקונגרס - הדאו ג'ונס צנח ב-7%, הנאסד"ק התרסק בכ-9%; התמתנות בירידות הבוקר באסיה ובאירופה

(עדכונים שוטפים, ידיעה מתגלגלת) - גלובס tv בסיום המסחר אמש בוול סטריט צנח הנאסד"ק ביותר מ-9%, מתחת ל-2,000 הנקודות. ה-S&P 500 צלל בכ-8.9%, הירידה החדה ביותר שנרשמה בו מ-1987 ; כל זאת, לאחר שתוכנית החילוץ נפלה בפער של 23 קולות בקונגרס ; היום (ג') בשווקים: ירידות חדות באסיה, ירידות גם באירופה ; חמ"ל "גלובס" - כל החדשות והפרשנויות על המשבר העולמי

בבוקר (ג') שאחרי המפולת הגדולה בוול סטריט, בעקבות אי אישור תוכנית החילוץ הכלכלית בקונגרס, נרשמות ירידות חדות גם בבורסות במזרח אסיה, אם כי לא בממדים שנרשמו אתמול בוול סטריט. הבורסה בטוקיו מובילה את הירידות במזרח.

לעדכון במדדים המובילים במזרח: ניקיי 225 בטוקיו ; הנג-סנג בהונג-קונג ; המדד המשולב של בורסת שנחאי ; סטרייטס בסינגפור ; מדד 50 המניות המובילות בניו-זילנד ; ה-S&P 200/ASX באוסטרליה

לסקירת המלאה של המסחר באסיה

מצוקת הבנקים - לא רואים את הסוף

היום נודע גם, כי לאחר שנחלצו ממשלות בלגיה וצרפת לטובת חברת הפיננסיים הבלגית פורטיס , הן עושות זאת שוב - ומזרימות יחד עם בעלי המניות 6.4 מיליארד אירו לבנק דקסיה .

דקסיה, לו שלוחה ישראלית (דקסיה ישראל ) יקבל 9.2 מיליארד דולר לאחר שמניותיו צנחו לשפל. הבנק מתמחה במתן אשראי לממשלות, והוא הגדול בעולם מבחינת נתח שוק בתחום זה. גם בישראל עוסקת השלוחה המקומית במתן אשראי לרשויות המקומיות. הממשלות יחזיקו ב-25% בבנק הצרפתי-בלגי.

אתמול בערב: תוכנית החילוץ נפלה בקונגרס - וול הגיבה בקריסה רבתי

בזמן שברחבי ישראל בירכו "שנה טובה", וול-סטריט הגיבה בקריסה ומפולת על אי אישורה של תוכנית החילוץ הכלכלית בקונגרס האמריקני. בניגוד לתחזיות, ובדרמה מורטת עצבים, הסתיימה ההצבעה הסופית שהייתה אמורה להוציא את תוכנית החילוץ לענף הפיננסים לדרכה - בדחיית הקונגרס את התוכנית בפער של 23 קולות בלבד לטובת המתנגדים.

המדדים המובילים הגיבו להכרעה הקשה בצניחה חופשית. בסיום המסחר אמש צנח הנאסד"ק ביותר מ-9%, מתחת ל-2,000 הנקודות. ה-S&P 500 צלל בכ-8.9%, הירידה החדה ביותר שנרשמה בו מאז 1987, ומדד הדאו ג'ונס סיים בירידה הגדולה ביותר מאז ומעולם (מבחינת מספר הנקודות), כשירד ב-6.9% שהם 777 נקודות.

סטיות התקן זינקו בשוק כשמדד התנודתיות VIX זינק ב-35% וננעל ברמה של 46.72 - רמתו הגבוהה מעולם , ולקינוח מחירו של הנפט נפל בקרוב ל-10%.

רגע לפני ההצבעה על תוכנית החילוץ עוד נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, אופטימי בנאום לאומה. "תוכנית החילוץ תחלץ את הבנקים ממחנק האשראי שאליו נקלעו", אמר בוש. "התוכנית מוכיחה שוב כי הממשל נחלץ לקראת הכלכלה בעיתות משבר, והיא נועדה לתקוף את שורשיה של הבעיה שאליה נקלע ענף הפיננסים", אמר בוש. (לידיעה המלאה).

חלק גדול מהסערה הפיננסית התרכז אתמול באירופה, עם ענקית הפיננסים הבלגית פורטיס שקרסה וחולצה ע"י ממשלות בלגיה, הולנד ולוקסמבורג, ובנק ברדפורד אנד בינגלי שהולאם. המדדים העיקריים בבורסות אירופה נסחרים בירידות חדות, וכמותם עשו הבוקר גם המדדים המובילים בבורסות אסיה.

מעבר לכל אלו, ריכזו עניין רב מניותיהן של הבנק וואכוביה , והבנק סיטיגרופ , לאחר הודעתו של סיטי גרופ על רכישת הפעילות הבנקאית של וואכוביה, תוך ספיגת הפסדיו של הבנק, בהיקף של כ-42 מיליארד דולר, הנובעים מצבר הלוואות של כ-312 מיליארד דולר.

זירת המאקרו

משרד המסחר האמריקני דיווח אתמול (ב') כי ההכנסה הפרטית בארה"ב עלתה ביותר מהתחזיות, ב-0.5%, לאחר ירידה של 0.6% ביולי. עוד דיווח המשרד כי הצריכה הפרטית נותרה ללא שינויט באוגוסט.

במסחר האלקטרוני בבורסת הסחורות של ניו-יורק, החוזים העתידיים על הנפט למסירה בנובמבר נקבעו בירידה של 9.8% במחירו ל-96.37 דולר לחבית.

מניות בכותרות

מניות המגזר הפיננסי ריכזו עניין רב, מטבע הדברים. שכן מוקדם יותר דווח בוול סטריט כי סיטיגרופ גברה על וולס פארגו בישורת האחרונה לרכישת בנק וואכוביה וכי סיטי ירכוש את הפעילות הבנקאית של וואכוביה, תמורת 2.16 מילציארד דולר, תוך ספיגת הפסדיו של הבנק, בהיקף של כ-42 מיליארד דולר, הנובעים מצבר הלוואות של כ-312 מיליארד דולר.

מניית הבנק מורגן סטנלי , נפלה על רקע הודעת הבנק למכירת 21% מההון המונפק שברשותו לידי הבנק הגדול ביפן, מיצובישי UFJ , תמורת 9 מיליארד דולר.

בענף הדשנים, ניכרת חולשה משמעותית על רקע ירידה חדה במחירי הסחורות החקלאיות בשיקאגו. מניית ענקית הדשנים פוטאש , ומניית מתחרתה אגריום הובילו את המגמה בענף זה, יחד עם חברת הדשנים מוזאיק (סימול:mos), שצנחה ב-16% אף היא.

ענקית החיפוש האינטרנטי, גוגל , נפלה אל מתחת לרמה של 400 הדולר בשל חשש כי ההאטה באירופה ובארה"ב תכביד על היקף המכירות של החברה. תחזית הביקושים של ארה"ב ובריטניה, שני השווקים הגדולים ביותר של החברה "רכים", אמרה היום מריאן וולק, אנליסטית של פיננשייל גרופ LLLP, בדו"ח שפרסמה ללקוחותיה. עובדה זו, מכריחה את המפרסמים לחתוך בתקציב, הוסיפה.

מניית אפל בלטה בקריסה של מעל 17% לאחר רצף של הורדת המלצה מצד בנקי השקעות מובילים.

ישראליות מעבר לים

ירידות שערים חדות היו גם מנת חלקן של המניות הישראליות הנסחרות בוול סטריט, ביניהן בלטו מניות מענפים שונים כגון:

מניית טבע איבדה יותר מ-5% על רקע אובדן האמון הכללי בשוק. מניית טאואר שצנחה ביותר מ-10%. יצרנית ציוד העיבוד לתעשיית השבבים, אורבוטק בלטה גם היא בירידה חדה.

מניית מדיס טכנולוגיות איבדה כרבע משוויה, לאחר שהחברה הודיעה על מינוי מנכ"ל חדש לחברה. המנכ"ל החדש הוא ג'וזה מז'יה שהיה בעבר מנהל בכיר בחברת לוסנט. הוא יחליף בתפקיד את מייסד החברה, ליפטון אשר ישאר יו"ר דירקטוריון החברה.

אלווריון צנחה בקרוב ל-10% למרות שהודיעה היום כי בכוונתה להציג פריצת דרך חדשה בתחום ה-WIMAX בכנס בשיקגו.

אלון USA נפלה גם היא היום למרות שהודיעה לפני מספר ימים על חזרתה לתפוקה מלאה בבית הזיקוק בביג ספרינג שנפגע בשריפה בחודש פברואר האחרון, ולמרות שירידה החדה במחירי הנפט נחשבת לחיובית מבחינת החברות מזקקות הנפט.

גם אינטרנט זהב בלטה בין היורדות.

[לטבלת הארביטראז]

למרות הכל... שנה טובה לכם!