גורו הסחורות ג'ים רוג'רס: "יש ריצה של תרנגולות מבוהלות בוול סטריט - ולא צריך לעזור להם"

"מה יקרה אם לא תהיה תוכנית חילוץ? תהיה ירידה בכלכלה, ננקה את המערכת - ונתחיל מהתחלה"

"הם (הממשל) עושים את כל הדברים הלא נכונים, את מה שהכי גרוע לאמריקה ולעולם". כך טען היום (ג') גורו הסחורות ג'ים רוג'רס. רוג'רס תקף את תוכנית החילוץ המוצעת, שנפלה בהצבעה אתמול בקונגרס: "למה האמריקאים צריכים לסייע לוול סטריט? זה יביא לעליית אינפלציה. מה יקרה אם לא תהיה תוכנית חילוץ? תהיה ירידה בכלכלה, ננקה את המערכת - ונתחיל מהתחלה".

רוג'רס הזכיר תקדימים בהם הימנעות מתוכניות חילוץ דווקא הוכיחה עצמה: "ב-1988 היתה לרוסיה ירידה לתקופה - והם חזרו לעצמם. ביפן בשנות ה-90' סירבו להצעות חילוץ מגורמים חוץ. אמריקה עושה עכשיו בדיוק מה שלא עובד. למה אנחנו עושים זאת? בגלל שגולדמן ומורגן מתקשרים לשר האוצר פולסון ומבקשים 'תעזור לנו'. יש ריצה של תרנגולות מבוהלות בוול סטריט... אנחנו לא צריכים לעזור להם".

רוג'רס מבטל את החששות מהתייבשות שוקי האשראי: "אתם חושבים שזה הפעם האשונה שבנקים ובתי השקעות נכנסות לבעיות? למה שאנשים ששילמו את המשכנתא וחסכו את כספם צריכים לקחת על עצמם חוב עצום? הייתי עושה מה שהרוסים והדרום-קוריאנים עשו: מי שייצר את הבעיה ייפגע - ונתחיל מחדש. למה שניקח עצה מיו"ר הפדרל ריזרב ברננקי, שנשבע לנו במשך שנתיים שאין בעיה"

רוג'רס מדבר על תיקון חד וממושך בשווקים, ולטענתו "זה יימשך לפחות עשור שלם בארה"ב. לנו היה עשור אבוד וכך גם ליפן. אני לא יודע כמה זמן זה יימשך. מצבנו גרוע יותר מאשר היה בשנות ה-70'".

בנוגע לפוזיציה העכשווית שלו בשוק, אמר רוג'רס: "קניתי מניות סיניות ומניות של חברות תעופה, אבל אני בעיקר יושב על הגדר. אולי אחרי תיקון חד נוסך, השוק יגיע לתחתית. אם הקונגרס יאשר את התוכנית, יהיה לנו ראלי, אבל אם הם יאשרו - מה הם יעשו בעוד שנה, כשלא תהיה להם תחמושת? אנשים יקחו את הדולרים מארה"ב, והדולר יצנח".