"מדד הפחד" מזנק

בעיית הנזילות בבנקים מכניסה את לקוחותיהם לפאניקה. תוכנית החילוץ נחוצה מאוד

מאי אישור תוכנית ההצלה של המגזר הפיננסי בארצות הברית, הדרך הייתה קצרה מאוד אתמול לירידות שערים חדות. בסיום יום המסחר ביום ב', מדד הדאו ג'ונס אף סיים בירידה החדה ביותר בנקודות אי פעם. מדד ה-S&p 500 סיים בירידה החדה מה-26 באוקטובר 1987 - יום שזכה אז לכינוי "יום שני השחור".

כעת התוכנית מחכה לדיון נוסף, לאחר שאתמול הצטרפו 95 דמוקרטים ל-133 הרפובליקנים המתנגדים לה. סך הכל, הצביעו בעד התוכנית 205 לעומת 228 מתנגדים.התוכנית, כפי שצוטטו הסנטורים כריסטופר דוד וג'וד גרג צפויה להגיע לאישור רק ביום חמישי הקרוב מאחר שכמה מחוקקים הינם יהודים החוגגים את ראש השנה, אך לטענתם אין לראות בכך הפסקה בפעילות לקידום אישור התוכנית. אולי יש להפסיק עם חגיגות החג ולפעול לאישור התוכנית במהרה?


השווקים הפיננסיים זקוקים לרגיעה לאחר ימי המסחר האחרונים ורגיעה כזו עשויה להגיע עם אישור התוכנית. השווקים כבר החלו לתמחר את אישור התוכנית בשבוע שעבר, כאשר ביום חמישי עלו המדדים בכמעט 2%. עם זאת, ביום שישי, כשנשמעו מעט "חריקות" בדרך לאישור התוכנית, השווקים הגיבו בתחילה בירידות אך סיימו את יום המסחר במגמה מעורבת.

להלן כמה מן השאלות וההצעות לשינויים אשר דורשים המתנגדים לתוכנית:

1. פיקוח הדוק יותר על התוכנית. המתנגדים לא מעוניינים לתת צ'ק פתוח של 700 מיליארד דולר.

2. מגבלות על שכר הבכירים בוול סטריט.

3. הקלה על בעלי הבתים העומדים בפני עיקול. המתנגדים לתוכנית מעוניינים לאפשר לשופטים אשר דנים בעיקולים לשנות את תנאי המשכנתא של יחידים העומדים בפני פשיטת רגל ואף להפחית מתשלום הקרן.

גם שאלת המימון עומדת בסימן שאלה: מי יממן את התוכנית? האם הנפקת איגרות חוב?האם הדפסת כסף שעלולה להביא לאינפלציה?האם יוטלו מיסים חדשים על הציבור?ההערכות מדברות על עלות של כ-2,300 דולר לכל אזרח אמריקני.

בסופו של דבר, תוכנית ההצלה תאושר ככל הנראה בשינויים כאלה או אחרים. המוסדות הפיננסיים זקוקים לנזילות. אי אישורה של התוכנית יביא בנקים נוספים לקריסה ולבעיית נזילות, מאחר שלבנקים נכסים לא סחירים רבים ונכסים אשר הלווים אשר את חובם איגחו לא משלמים את חובם. הבנקים בארצות הברית, שמחקו עד היום 330 מיליארד דולר מול גיוס הון של 230 מיליארד דולר, יתקשו להתקיים אם במאזנם או מחוץ למאזנם יישארו הנכסים.


בנוסף, אי אישור התוכנית ימשיך את סחרור הספקולציות והפאניקה בקרב לקוחות הבנקים. אלה ימשכו כספים מהבנקים, מהלך שיביא לקריסת הבנקים, ממש כפי שקרה בוושינגטון מיוצ'ואל ביום שישי האחרון. בנק זה קרס לאחר שנמשכו ממנו 16 מיליארד דולר בעשרה ימים.


רמות החרדה בשווקים גבוהות מאוד כרגע. ניתן ללמוד זאת ממספר פרמטרים:

1.מדד ה-VXO שהינו מדד התנודתיות על מדד ה-S&P 100, המכונה גם "מדד הפחד", הגיע אתמול לרמה של 51 - רמה שלא נראתה מאז 2002.

2.SWAP SPREAD לחמש שנים, שהינם העלות להחליף בין ריבית קבועה למשתנה, הגיעה לרמה של 112.

3. עליית הליבור ליום אחד(overnight) לשיא של 6.88% לעומת 2.57% ביום שקדם לו.

4. מכירות רבות בסיום יום המסחר, המתבטאות במה שמכונה MKT ON CLOSE ומתבצעות מייד לאחר סגירת המסחר.

בכל יום מסחר ה-Specialist בבורסת ניו יורק (מניות ליסטד עם סימול מניה עם 3 אותיות ומטה) מקבל הוראות לקנייה והוראות למכירה בסוף יום המסחר. מתפקידו לאזן בין הביקושים להיצעים, ואף לרכוש מניות לעצמו במה שמכונה נוסטרו. אתמול, מכיוון שהייתה פאניקה ומכירות מאסיביות של מניות אותם, Specialist היו חייבים לבצע את המכירות ולקחת חלק מהפוזיציה לעצמם ועל מנת ל"בטח" עצמם בפני יום המחרת נתנו מחירי סגירה הרחוקים משמעותית מהמחיר בו נסחרה המניה בנעילת יום המסחר.


לדוגמא: בנק אוף אמריקה נסחרה במחיר של 32 דולר עם סגירת המסחר וננעלה במחיר של 30.25 - הפרש של יותר מ-5%. וולס פארגו נסחרה במחיר של 36.7 דולר עם סגירת המחסר וננעלה במחיר של 33.25 - הפרש של 10%. מריל לינץ נסחרה במחיר של 23.30 דולר וסגרה במחיר של 22 דולר - הפרש של 6%.


אישורה של התוכנית אמנם לא יביא לפיתרון כלל הבעיות במערכת הפיננסית ובכלכלה, אך תוריד את רמות הפאניקה בשווקים ותקל על בעיית הנזילות של הבנקים ואת פאניקת הלקוחות. מכאן חשיבות אישורה המהיר של תוכנית החילוץ - או בניית תוכנית חלופית.

אילן שטרק הוא מנהל חדר עיסקאות סניף ישראל בחברת הברוקרים האמריקאית אוסקר גרוס