הסנאט נכנס לתמונה: ידון היום בחבילת החילוץ הפיננסי וכנראה יאשר אותה

אישור של הסנט צפוי לתת תנופה למהלך דומה בבית-הנבחרים ; גירסת הסנאט מוסיפה הקלות במס לעסקים וליזמי אנרגיה חלופית ; מסתמן מפנה בעמדת הציבור: תכנית החילוץ כבר לא לגמרי מוקצה מחמת מיאוס

לאחר קריסתה של חבילת החילוץ הפיננסי בבית-הנבחרים, החליט הסנאט להיכנס לתמונה במאמץ להציל את החבילה.

מנהיגי שתי הסיעות בסנאט הודיעו אמש (ג'), שעון ישראל, כי יכנסו את מליאת הבית בערב, כתום ראש השנה, כדי לדון ביזמת הממשל וכנראה לאשרה.

קרוב לוודאי שהסעיפים הבסיסיים בחבילה שתידון בסנט יהיו דומים, באופן כללי, לאלה שכלולים בתכנית המקורית, שמוסיפה להיות תקועה בבית-הנבחרים, אך נראה שייתווספו אליהם כמה סעיפים חדשים. מנסחי גרסת הסנאט מקווים, שהתוספות יאפשרו למתנגדי היזמה בבית האחר של הקונגרס לשנות את עמדתם.

שתי התוספות העיקריות לחבילה המקורית הן הטבות במס לעסקים וליזמי אנרגיה חלופית, וכן העלאת התקרה של ביטוח פקדונות בנקים (FDIC) מ-100 אלף דולר לחשבון נתון ל-250 אלף דולר. ממשל בוש ושני המועמדים לנשיאות כבר סמכו ידיהם על העלאת התקרה, במאמץ להגביר את ביטחון הציבור בבנקים ולמנוע תופעות של "התנפלויות" המוניות על בנקים שנתפסים כחלשים.

ההחלטה התקבלה לאחר יום קדחתני של התייעצויות מאחורי הקלעים על גבעת הקפיטול ונאום נוסף של הנשיא בוש לאומה, השלישי במספר בשבוע שחלף, שבו נקראו המחוקקים לאשר את חבילת החילוץ כדי למנוע נזקים משמעותיים למשק האמריקני.

אנליסטים אומרים, כי יש סבירות גדולה יותר לאישור היזמה בסנט מפני שסנטורים אינם צריכים להתמודד עם הלחצים שמכבידים על עמיתיהם בבית-הנבחרים. כל הצירים בבית-הנבחרים עומדים לבחירות מדי שנתיים, בעוד שתקופת הכהונה של סנטור היא שש שנים, ורק שליש מהסנט עומד לבחירה בכל סבב בחירות נתון. ההערכה היא, שאישור היזמה בסנט יתן תנופה לאישורה גם בבית-הנבחרים.

כריסטופר דוד, דמוקרט, יו"ר ועדת הבנקאות של הסנט, אמר אמש, כי הסנט החליט לפעול במהירות לאחר שהתקבלו דיווחים שכמה מצירי בית-הנבחרים, שהצביעו נגד יזמת החילוץ, מתחרטים עתה על הצבעתם. הם נבהלו מהירידה החדשה שנרשמה בבורסות בעקבות דחיית היזמה.

"אני חושב שהרצון (לאשר את החבילה) חוזר אליהם לאחר שהם שמעו מהמצביעים באזורי הבחירה שלהם", אמר דוד.

לפי ניו יורק טיימס מהבוקר (ד') מתחיל להסתמן שינוי מסוים ביחס אזרחים לתכנית החילוץ, אולי בגלל הירידה החדה בוול סטריט שהחרידה אנשים רבים, למרות שהעליות שנרשמו אתמול הרגיעו את הרוחות. בעוד שעד ליום ב' יותר מ-90% מהקריאות והמיילים שהתקבלו במשרדי מחוקקים היו נגד היזמה, יש עליה במספר הפניות של אזרחים שדורשים מהקונגרס לעשות משהו.
"התחלתי לשמוע מאנשים רבים שהפסידו כסף על השקעותיהם בגלל ירידת השערים הגדולה בוול סטריט", אמר הציר סטיוון לה טורט, רפובליקן מאוהאיו, שהצביע נגד התכנית