רנו מציבה יעדים: נמכור 40 אלף מכוניות חשמליות בשנה הראשונה

לכל החדשות מתערוכת הרכב של פריז ; למרות המשבר הפיננסי, המיתון עדיין לא הגיע לשוק מכוניות היוקרה ; שלושת היצרניות האמריקניות הגדולות יכולות להתנחם בחבית סיוע של הממשל בסך של 25 מיליארד דולר

תערוכת הרכב הבינלאומית של פריז (Paris Motor Show) נפתחה היום (ה') תחת הצל הכבד של המשבר הפיננסי העולמי והציפיות לאישור תוכנית החילוץ של הממשל האמריקני. על פני השטח השתדלו היצרנים לשמור על אווירה אופטימית ולהציג מכוניות פנאי ויוקרה. אבל נתוני המכירות של חודש ספטמבר בארצות הברית, שפורסמו במקביל לפתיחת התערוכה, מעידים על גודל הבעיה.

כל יצרני הרכב ללא יוצא מן הכלל - החל מהקוריאנים ועד מותגי היוקרה הגרמנים - רשמו ירידה דו-ספרתית במכירות. היצרנים האמריקנים הגדולים ספגו ירידה של עשרות אחוזים בהשוואה לספטמבר אשתקד, והמצוקה הגיעה עד לדילרים עצמם, שחלקם נמצאים על סף פשיטת רגל.

שלושת הגדולים - ג'נרל מוטורס , קרייזלר ופורד - יכולים להתנחם בסיוע של 25 מיליארד דולר, בצורה של ביטחונות ואשראי בריבית מופחתת, שכלול במסגרת חבילת הסיוע של הממשל. אבל יצרני הרכב האירופאים והיפנים, שהשקיעו מיליארדים במפעלי ייצור בארה"ב, ומעסיקים מאות אלפי עובדים אמריקנים, לא מתכוונים לשבת מהצד ולסבול ממחנק האשראי. בתערוכה התבטא בכיר בפולקסווגן ואמר כי "כולם נמצאים באותה קלחת ולא יעלה על הדעת שתהיה אפליה. כשיוצע הסיוע, גם אנחנו נרים יד כדי לקבל אותו".

היחידה, שהסכימה לשחרר הצהרה אופטימית, הייתה אאודי שהעריכה בתערוכה כי החל מהמחצית השניה של השנה הבאה צפוי "זינוק מחודש" של שוק רכבי הפרימיום בארה"ב בעקבות הבחירות הנשיאותיות שיביאו בעקבותיהם לשיפור באווירה הכלכלית.

כצפוי, רבים מהחידושים בתערוכה התמקדו בתחום הפחתת הזיהום וההנעה האלטרנטיבית. אאודי חשפה אב טיפוס כמעט מוכן לייצור של המכונית הקומפקטית העתידית שלה "A1", שתצויד בין השאר בהנעה היברידית וכנראה גם בהנעה חשמלית לגמרי בשלב מאוחר יותר.

רנו שחררה תחזיות אופטימיות מאוד לגבי עתיד המכונית החשמלית שלה, שתתבסס על דגם הסדאן של רנו מגאן החדשה, שיקרא "פלואנס". בכיר ברנו העריך כי החברה עשויה למכור מעל ל-40 אלף מכוניות חשמליות בשנת 2011 בה היא תושק לראשונה. שנה מאוחר יותר הוא צופה כי החברה תחצה את קו ה-100 אלף יחידות.

גם מיצובישי הודיעה כי בכוונתה לבחון בשנה הבאה באירופה את המכונית החשמלית שלה על בסיס מכונית עירונית קומפקטית. למכונית יש טווח נסיעה רצוף של כ-140 קילומטר על פי התקן האירופאי וטעינה מלאה של המצבר שלה נמשכת כ-7 שעות.

במיצובישי הביעו תקווה כי אירופה תפרוש תשתית מתאימה להטענת רכב חשמלי ושעלויות הייצור של הסוללות, שכרגע מייקרות מאוד את הרכב, ירדו בהדרגה. הונדה הציגה את המכונית ההיברידית "אינסייט" עם ציפיות שמחירה יהיה דומה לזה של משפחתיות רגילות מקבילות - עוד לפני הטבת המס.

גם ג'נרל מוטורס הביאה לפריז את התקווה הגדולה שלה לעתיד - המכונית החשמלית "VOLT", שמסוגלת לנוע עשרות קילומטרים על כוח חשמלי ברציפות ומצוידת במנוע בנזין קטן שיכול לשמש בתור גנרטור הטענה.

עד שהמכונית תושק בעוד כשנתיים הציגה GM שני דגמים "ארציים" שאמורים לייצר לחברה בשנה הבאה רווחים מהותיים ולהשתבץ גם בשוק הציים החשוב של ישראל. הראשון הוא דגם של המשפחתית החדשה "שברולט קרוז", שפותחה בשיתוף עם אופל ותיוצר בדרום קוריאה והשני הוא המיניוואן "אורלנדו", שישתבץ בפלח שבע מקומות הנסיעה מול המאזדה 5. שניהם יגיעו ארצה בשנה הבאה.

לשוק הסופר יוקרה, המיתון בינתיים לא הגיע ופרארי, פורשה , מרצדס וב.מ.וו חשפו דגמי סופר ספורט במחירים של 100 עד 400 אלף דולר לפני מסים. הבולטת ביותר מביניהן היא מכונית תצוגה של למבורגיני עם מרכב חמש דלתות וארבעה מקומות ספורטיבי.