טאטה נכנעה: לאחר חודשים של מחאה אלימה - מפעל ה"ננו" יועבר למקום אחר

המכונית החסכונית, שאמורה לעלות 2,500 דולר, נועדה להגיע לשווקים כבר השנה ; המפעל, שהוקם במדינת המחוז ההודית בנגל המערבית, יועבר למיקום שעדיין לא נקבע ; אנליסטים: המעבר ייקר את מחיר המכונית ויעכב את השלמת הפרויקט

יצרנית הרכב ההודית טאטה , שהיא גם יצרנית המשאיות הגדולה בעולם, הודיעה אתמול (ו') סופית כי היא נסוגה מהחלטתה להקים את המפעל לייצור המכונית הזולה ביותר בעולם בשל מחאה אלימה של תושבי המקום.

המפעל של טאטה היה מתוכנן לקום בסינגור במדינת המחוז ההודית בנגל המערבית. המכונית המהפכנית, "ננו", שאמורה להימכר ב-2,500 דולר ליחידה, תוכננה להגיע לייצור המוני כבר השנה. המחאה של תושבי בנגל המערבית עיכבה מאוד את פתיחת המפעל. ההחלטה שלא להקים לבסוף את המפעל במיקום המקורי, תהפוך את ההשקעה הראשונית בקו הייצור החדש ליקרה יותר ותעכב את הפצתה של המכונית החדשה.

יו"ר החברה, רטאן טאטה אמר אתמול כי עדיין לא נקבע מיקום חלופי למפעל. טאטה אמר גם כי החברה טרם ערכה אומדן באשר להפסדים הכספיים שהעתקת המפעל תסב לה. ידוע כי עד כה השקיעה טאטה בפרויקט של ה"ננו" 319 מיליון דולר.

המחאות נגד המפעל נמשכות ברציפות זה יותר מחודשיים. לדברי רטאן טאטה, ההחלטה התקבלה "משום שאיננו רואים שום שינוי באופק". העברת המפעל היא בעצם כניעה לפעולות המחאה האלימות של ציבור מקומי, לפחות אלפיים איש, רובו חקלאים אנאלפביתים, שטוענים שהמפעל הוקם על שטח ששייך להם.

כבר בחודש שעבר הודיעה טאטה כי היא בודקת "באופן אקטיבי" אפשרויות חלופיות להקמת המפעל מחשש לשלומם של עובדיה, שנאלצים להתמודד עם האלימות נגד המפעל. ההתלבטות של הנהלת החברה נבעה בעיקר מניסיון להימנע מההפסדים שייגרמו לה, לאור ההשקעה העצומה ב"ננו".

המכונית המתוכננת היא ה"בייבי" של רטאן טאטה, והוא מאמין שהיא תגרום לרבים מבין 45 מיליון בעלי האופנועים והקטנועים בהודו, לעבור ל"ננו" בשל מחירה הזול.

למרות העיכוב הכפוי, שעשוי גם להשפיע על מחירה הסופי של המכונית, דווקא לא חסרים קופצים על המציאה: שלטונות סרי לנקה, שכנתה של הודו, כבר הציעו לטאטה להקים את המפעל של ה"ננו" בשטחם. גם מדינות מחוז אחרות בהודו, מוכנות להציע לחברה תמריצים כלכליים כדי להעביר את המפעל אליהם.