אירופה ננעלה במגמה מעורבת: לונדון התחזקה ב-0.2%, גרמניה איבדה 1% מערכה; RBS קרסה ב-41%

RBS, הבנק הגדול בבריטניה צנח ב-41% לאחר שגברו הערכות בלונדון כי הבנק ביקש הלוואה מהבנק המרכזי בשל קשיי נזילות, ברקליס הבנק שלישי בגודלו בבריטניה צלל ב-17% ; מירלנד נפלה ב-25.6% ; הדאקס ירד ב-1%, פולקסווגן נחלש ב-0.1%, לאחר שעלתה ביותר מ-16% ; בייטמן הנדסה עולה ב-1.3% ; אפ"י פיתוח זינקה ב-16% ; מדד RTS של רוסיה נחלש ב-1% ; הקאק התחזק ב-0.4%

המדדים המובילים באירופה ננעלו במגמה מעורבת, לאחר שנסחרו בעליות לאורך רוב היום לאחר שוול סטריט נפתחה בירידות של כ-1%. הירידות מגיעות בהובלת מניות הבנקים ובראשן רויאל בנק אוף סקוטלנד. זאת לאחר ששר האוצר של בריטניה, אליסטר דרלינג, נפגש עם ראשי הבנקים, במטרה לבנות תוכנית להזרים להם הון. המהלך מצביע על חוסר היציבות של הבנקים בבריטניה. כן קיימת הערכה בשוק כי הבנק הגדול בבריטניה נקלע לקשיי נזילות וצפוי לבקש מהממשלה הבריטית שתזרים לבנק הון.

בנוסף, לשכת המסחר של בריטניה (BCC), טוענת כי "בריטניה כבר נמצאת במיתון", על אף שטכנית מצב של מיתון מוגדר כשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית. ה-BCC תיאר את המצב כ"חמור במיוחד" והסביר כי הכלכלה הבריטית נתונה ללחץ מתמשך זה הרבעון השני ברציפות.

המסחר בבורסת רוסיה ננעל בירידה של 1%, לאחר שאתמול איבד מדד ה-RTS כ- 15.7% וננעל לפני השעה הרשמית. בתוך כך, ממשלת רוסיה הסכימה היום (ג') להזרים הלוואה בהיקף של 4 מיליארד אירו לכלכלת לבנק המרכזי של איסלנד, כ"זריקת נזילות" עבור המערכת הפיננסית האיסלנדית, על רקע מחנק האשראי העולמי שהגיע גם לאיסלנד, כך דיווח הבנק.

על פי הדיווח של הבנק המרכזי של איסלנד, הבנק המרכזי של רוסיה צפוי לתת לבנק המרכזי הלוואה לתקופה של בין 3 ל-4 שנים, בריבית הגבוה ב-0.5% לשנה מריבית הליבור (ריבית על אשראי בין בנקאי במט"ח בשוק הכספים בלונדון). עד כה, הבנק המרכזי של רוסיה לא אישר את הפרסום.

הטון הפונדמנטלי העגום אינו חדש: הכלכלות המובילות באירופה קרובות זמן רב למיתון ו"השוק מצפה שהבנק המרכזיים של אירופה ואנגליה יבצעו הפחתות ריבית בסך של 1.25%-1.5% ב-12 החודשים הקרובים", מסבירים ב-TRIFX.

המוסדות הפיננסיים במרחב האירו מתמודדים עם אותם הקשיים בשוק האשראי איתם מתמודדים האמריקנים, אך בשונה מה'פד', הבנק המרכזי של אירופה (ECB)התעקש להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.25% מאז יולי ועד אותה תקופה הועד המנהל של הבנק נותר ניצי בצורה קיצונית. אך במהלך סוף השבוע, פגישה שערכו מנהיגי ארבע הכלכלות הגדולות באירופה בריטניה, צרפת, גרמניה ואיטליה לא הצליחה להעלות פתרון או תוכנית למגזר הפיננסי הסובל שלהן, והדבר גרם למכירה מסיבית בשוקי המניות באירופה.

"המצב באירופה מורכב יותר מאשר המצב בארה"ב שכן למדינות האירופיות אין תקציב משותף ורגולציות על בנקים וגופים שעוסקים בעסקאות חוצות גבולות. כתוצאה מכך, קשה מאוד לנסח תוכנית מקיפה כמו תכנית ההצלה של משרד האוצר האמריקני, אשר ניתן לה תוקף חוקי על ידי הנשיא ג'ורג' בוש ביום שישי", מסבירים במחלקת המחקר של TRIFX.

האם מתוכנן מאמץ הצלה גלובלי? משרד האוצר האמריקני הכריז אתמול (ב') ששרי האוצר של מדינות ה-G7 ייוועדו ביום שישי לקראת הפגישה השנתית של קרן המטבע הבינלאומית (IMF) והבנק העולמי. לא פורסם סדר היום של הישיבה אך מכיוון שאמון הצרכנים הולך ומתדרדר, למדינות ה-G7 אין ברירה אלא למצוא דרך להשקיט את החששות כדי להימנע מהתמוטטות כללית. מאמץ התערבות משותף ברמה כזו הוא משהו שטרם ראינו, אך תנאי השוק הגלובליים גם הם חסרי תקדים.

בזירת המטבעות, האירו עולה ב-0.88% ל-1.3604 דולר לאירו והליש"ט מוסיפה 0.32% ל-1.7493 דולר לליש"ט.

מדד פוטסי 100 של לונדון ננעל בעלייה של 0.2% ; מדד דאקס 30 של גרמניה איבד כ-1% מערכו ; מדד קאק 40 של צרפת הוסיף 0.4% מדד RTS של רוסיה נחלש ב-1% ; מדד AEX של אמסטרדם ; מדד ה-SMI נחלש ב-0.1% מדד OMX Iceland 15 איבד 2.7%

בזירת המאקרו

לפי סקר של לשכת המסחר של בריטניה (BCC), שנערך בקרב 5,000 עסקים ברחבי בריטניה, קרס האמון בקרב סקטור התעשייה ונותני השירותים במדינה. ב-BCC טוענים כי בריטניה כבר נכנסה למיתון.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בנובמבר עולה ב-2.9%, במסחר האלקטרוני, ל-89.29 דולר לחבית נפט גולמי.

מניות בכותרות

מניות הבנקים רויאל בנק אוף סקוטלנד , ברקליס , לויידס TSB , ו-HBOS הציגות ירידות שערים חדות לאחר ששר האוצר של בריטניה, אליסטר דרלינג, נפגש עם ראשי הבנקים, במטרה לבנות תוכנית להזרים להם הון. המהלך מצביע על חוסר היציבות של הבנקים בבריטניה.

חברת התוכנה הגרמנית SAP פרסמה אתמול (ב') אזהרת רווח לרבעון השלישי ואמרה כי היא צופה שההכנסות מתוכנה ושירותי תוכנה יצמחו ב-13%-14%, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ל-1.97-1.98 מיליארד אירו. זאת, לעומת צמיחה של 25%-27% בתחזיתה הקודמת של SAP, אותה היא סיפקה ביולי.

מניות חברות הנפט בריטיש פטרוליום ורויאל דאטש של נהנות מהתאוששות מחיר הנפט, בבורסת הסחורות של ניו-יורק.

נוקיה ריכזה עניין לאחר שבית ההשקעות מורגן סטנלי העניק המלצת "תשואת יתר" ליצרנית הטלפונים הניידים הגדולה בעולם.

פולקסווגן הציגה עלייה קלה בסיום המסחר -לאחר עליות חדות במהלך המסחר וזאת לאחר שפורשה דיווחה כי השקיעה במניותיה של החברה הגרמנית.

ישראליות באירופה

מירלנד פיתוח מסרה כי מבני תעשייה רכשה ב-2 לאוקטובר, 1,000 מניות של מירלנד תמורת 1.85 ליש"ט למניה ו-1,000 מניות נוספות, ב-3 לאוקטובר, תמורת 1.88 ליש"ט למניה. אתמול (ב'), מבני תעשייה רכשה 2,000 מניות של מירלנד תמורת 1.72 ליש"ט למניה, ו-3,000 מניות נוספות ב-1.65 ליש"ט למניה. לאחר הרכישות הנ"ל, מבני תעשייה תחזיק ב-29 אלף וכ-728 אלף מניות של מירלנד, המשקפות 28.71% מסך כל המניות.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס".

דמאטק , הנסחרת בבורסה הראשית של לונדון, אישרה הבוקר את הפרסום הבלעדי ב"גלובס" מאתמול בדבר המו"מ שהיא מנהלת לרכישתה. תחת הכותרת "Response To Press Speculation" כותבת דמאטק כי "דירקטוריון החברה מאשר כי הוא מנהל דיונים עם קרן ההשקעות הבריטית LMS קפיטל בנוגע לרכישת החברה בידי הקרן. כמקובל בהודעות שכאלו, מציינת דמאטק כי "לא קיימת וודאות כי הרכישה אכן תצא לפועל בסוף התהליך", ומוסיפה כי תמשיך לעדכן את ציבור המשקיעים בנושא אם וכאשר תצטרך.

בייטמן הנדסה , מקבוצת בייטמן של בני שטיינמיץ, זכתה במכרז לבניית מתקני חומצה גופרתית באתר כריית הניקל של Ambatovy במדגסקר.

מניית אפ"י פיתוח מקבוצת אפריקה ישראל רשמה עליות בבורסת לונדון - על אף הירידות הקלות ברוסיה.