דן אנד ברדסטריט: צפויות קריסות נוספות בענף הנדל"ן

ראובן קובנט, מנכ"ל D&B: המצב יוצר לחץ לממש נכסים ולמכור דירות במחירים נמוכים ; כ-14% מהחברות בתחום נמצאות בסיכון עסקי גבוה, על רקע קשיים פיננסים ותזרימיים

כלכלני דן אנד ברדסטריט (D&B) אמרו היום כי "משבר האשראי העולמי צפוי לפגוע בצורה משמעותית בחברות הבנייה המקומיות", מנכ"ל החברה, ראובן קובנט אמר כי "ענף הנדל"ן הוא ענף עתיר אשראי וברגע שמתפתח משבר אשראי כל כך גדול, החברות מתקשות לממן את הפעילות שלהן, במיוחד כשבמקביל הן לא יכולות לגייס כספים בשוקי ההון. מצב זה יוצר לחץ לממש נכסים ולמכור דירות במחירים נמוכים יותר מבעבר".

כלכלני D&B צופים כי חברות בנייה ישראליות נוספות עלולות להיקלע לקשיים פיננסיים בתקופה הקרובה, ויש סכנה כי חלקן אף יקרסו, זאת, על רקע קריסתה של חברת רסידו ייזום פרויקטים מקבוצת מילומור .

להערכת כלכלני החברה, משבר האשראי העולמי צפוי לפגוע בצורה משמעותית בחברות הבנייה המקומיות. לדבריהם, חברות הנדל"ן הישראליות הרחיבו בשנים האחרונות את פעילותן בחו"ל, והמשבר ברחבי העולם פוגע בפעילות חברות אלו בחו"ל ומגדיל את הסיכון גם בפעילותן המקומית של החברות. "חולשה בזרוע הפעילות בחו"ל, תתבטא לרוב באופן מסוים גם בפעילות המקומית", אומרים כלכלני החברה.

קובנט הוסיף כי "חברות נדל"ן רבות גייסו הון בשנים האחרונות בבורסה בת"א, לצורך רכישת קרקעות ובניית פרויקטים בארץ וכדי להשתלב בפעילות בינלאומית. הכספים שגויסו הושקעו במקומות שבמקרים רבים סבלו מירידות במחירים. מנגד, חלק מהכספים גויסו באמצעות איגרות-חוב או הלוואות, שרובן צמודות מדד. לכן, היקף החוב שלהן עלה בצורה משמעותית במקביל לעלייה באינפלציה".

ב-D&B מציינים גורמים נוספים שעשויים לפגוע בחברות הנדל"ן הישראליות: עליית מחירי התשומות בענף הנדל"ן וההאטה הצפויה במשק, שעלולה לצמצם את היקף העסקאות ולגרום לירידת מחירים בענף.

ב-D&B הוסיפו כי רמת הסיכון של העסקים הפועלים בענף הנדל"ן עלתה מאוד בחודשים האחרונים, כשתחום הבנייה בקבלנות נמצא ברמת סיכון גבוהה ביותר. להערכת כלכלני החברה, כ-14% מהחברות בתחום נמצאות בסיכון עסקי גבוה על רקע קשיים פיננסים ותזרימיים (זאת, לעומת כ-12% לפני שנה וכ-10% לפני שנתיים).

על רקע הגורמים האלו, סבורים ב-D&B שחברות נדל"ן נוספות צפויות להתקשות לשלם את חובותיהן לבנקים ולבעלי החוב והן יאלצו להגיע להסדרים שונים עם הבנקים ו/או בעלי האג"ח או להיכנס לתהליך של הקפאת הליכים או פשיטת רגל.