הסינים מוכנים לחדש את עבודות הכרייה במנהרות הכרמל ולהתחייב כי לא יעזבו את ישראל עד לגמר הפרויקט

החברה הסינית טוענת כי תהיה מוכנה עקרונית לחדש את העבודות לכריית המנהרות, אך היא מנועה מלעשות זאת בשל העובדה כי כרמלטון טרם שילמה עבור העבודה שנעשתה ביולי-אוגוסט

חברת התשתיות הסינית CCECC הודיעה לכרמלטון כי היא מוכנה להמשיך בעבודות בפרויקט "מנהרות הכרמל" ולהתחייב כי לא תעזוב את ישראל עד לגמר הפרויקט, כך טוענים גורמים המקורבים לסינים.

החברה הסינית טוענת כי תהיה מוכנה עקרונית לחדש את העבודות לכריית המנהרות, אך היא מנועה מלעשות זאת בשל העובדה כי כרמלטון טרם שילמה עבור העבודה שנעשתה ביולי-אוגוסט. לצד זאת, הסינים עומדים על דרישתם לקבלת פיצוי בגין התייקרות עלויות הבניה שצריכה להיות נדונה בנפרד.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", כרמלטון, שבשליטת שיכון ובינוי (50%) ואשטרום (50%), הכניסה קבלן ישראלי, חברת י.לרר לעבודה לכריית המנהרות בחלק מהתוואי. במקביל החלה כרמלטון מנהלת מגעים עם מספר קבלנים ישראליים להחלפת הסינים, בהם חברת התשתית רולידר.

לפני כחודש הפסיקה CCECC את העבודות לכריית המנהרות בפרויקט מנהרות הכרמל, זאת על רקע דרישה לפתוח את החוזה בעקבות ההפסדים שנגרמו לה בשל העלייה במחירי חומרי הגלם והיחלשות הדולר. בכרמלטון, בניהולו של יפתח נאור, דחו את הדרישה על הסף, ומאז לא נרשמה כל התקדמות במו"מ בין הצדדים.

בענף התשתיות מעריכים את דרישת הסינים לפיצוי ב-80 מיליון שקל. היקף החוזה בין הצדדים נאמד ב-350-400 מיליון שקל. הקמת הפרויקט אמורה להסתיים באפריל 2011, כאשר כריית המנהרות אמורה להסתיים עד סוף שנת 2010.

החברה הסינית החלה את עבודתה בינואר 2007, ועד כה סיימו כשני שליש (מעבודות הכרייה, תוך הקדמת לוחות הזמנים ב-3-4 חודשים. יצוין כי עיכוב בפרויקט יגרור הטלת קנסות על הזכיין.

גורמים המקורבים לכרמלטון מסרו בתגובה כי "דבר לא השתנה, המו"מ עם הסינים נמשך אבל לא רק איתם. לא ידוע לנו דבר על כוונת הסינים לחזור לעבודה". *