ארה"ב: 75% מבני הנוער נופלים קורבן לבריונות מקוונת ושומרים על כך בסוד

כך מגלה מחקר שנערך לאחרונה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת UCLA שבלוס אנג'לס

כמעט 3 מכל 4 בני נוער בארה"ב סבלו מתופעות של בריונות מקוונת בשנה האחרונה. רק 10% מהם דיווחו על כך להוריהם או למבוגר אחר - כך מגלה מחקר שנערך לאחרונה במחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת UCLA שבלוס אנג'לס.

החוקרים מצאו גם כי 85% מבני הנוער שסבלו מבריונות מקוונת, סבלו גם מתופעות של בריונות בבית-הספר, וכי הסבירות של בן נוער ליפול קורבן לבריונות מקוונת עולה אם הוא קורבן לבריונות גם בבית-הספר.

"בריונות היא תופעה הפוגעת במיליוני בני נוער ואינה מוגבלת רק לשטח בית-הספר", אומרת פרופ' יאנה יובונן, עורכת המחקר. "תופעת הבריונות באינטרנט דומה מאוד לבריונות פנים אל פנים בה נתקלים בני הנוער בבית-הספר, האינטרנט אינה סביבה המופרדת לחלוטין מהמציאות הממשית, אלא מהווה חלק בלתי נפרד מחייהם של בני הנוער", אומרת יובונן.

הבריונות המקוונת, בדומה לבריונות מסורתית, כוללת כינוי בשמות גנאי, עלבונות והפצת שמועות כוזבות ומרושעות. כמו-כן, נפוצה הטקטיקה של גניבת סיסמאות, הפצת תמונות ומידע ללא רשות הקורבן ואיומים שונים כלפיו. המחקר הקיף 1,454 משתתפים בגילאי 12-17, אליהם הגיעו החוקרים באמצעות אתר פופולרי בקרב בני נוער.

41% מהנשאלים דיווחו על בין 3-1 מקרי בריונות מקוונת בהם נתקלו בפרק זמן של שנה, 13% דיווחו על בין 4-6 מקרים של בריונות מקוונת באותו פרק זמן ו-19% דיווחו על 7 מקרים או יותר.

רבים מבני הנוער העידו כי אינם מודעים לשכיחותה של התופעה והיו בטוחים כי הם נופלים קורבן לבריונות מקוונת לעיתים קרובות יותר מאשר חבריהם. "כאשר בני הנוער חושבים כי הדבר קורה רק להם, הם נוטים להאשים את עצמם בכך והסיכוי שלהם ללקות בדיכאון גדל. הם באמת לא מודעים לשכיחותה של התופעה, אפילו בקרב חבריהם הטובים. בריונות מקוונת אינה בעיה של מעטים אלא בעיה של מרבית בני הנוער", אומרת יובונן.

ממצא מעניין נוסף שהתגלה במחקר הוא הימנעותם של בני הנוער לשתף מבוגר במקרה שנפלו קורבן לבריונות ברשת. הסיבה העיקרית לדיסקרטיות עליה שומרים בני הנוער היא האמונה כי עליהם להתמודד עם כך בכוחות עצמם, 31% מהמשתתפים ציינו סיבה זו כגורם להתנהגותם.

עוד גורם שמונע מבני נוער לדווח על התופעה למבוגרים הוא הפחד מפני צעדים מחמירים אותם עלולים הוריהם לנקוט בתגובה, דוגמת איסור על גלישה באינטרנט. החשש מכך נפוץ בעיקר בקרב בנות בגילאי 12-16, 46% מקבוצה זו ציינו גורם זה כגורם העיקרי המונע מהם לשתף את הוריהם בבעיה.

"הורים רבים לא מבינים עד כמה חשוב האינטרנט עבור חיי החברה של ילדיהם", אומרת יובונן. "למרות כוונותיהם הטובות הם עלולים לעשות מעשים שיפגעו בחיי החברה של ילדיהם, וכמובן במערכת היחסים ביניהם לבין ילדיהם", הוסיפה.

יובונן מייעצת להורים לדבר עם ילדיהם על תופעת הבריונות באינטרנט עוד לפני שהיא מתרחשת, לשים לב לשינויים בהתנהגות של ילדיהם ולהתייחס ברצינות לדברים העולים בשיחה עימם. בני נוער הנופלים קורבן לבריונות סובלים לעיתים קרובות מתופעות כגון כאבי ראש, הצטננות ומחלות אחרות, כל זאת בנוסף לבעיות הפסיכולוגיות המתעוררות אצלם.