במקום לגייס קרן חדשה: גריילוק ישראל מוסיפה 50 מיליון דולר לישנה

כך נודע ל"גלובס"; מעתה תנהל השלוחה המקומית של גריילוק פרטנרס האמריקנית 200 מיליון דולר ; גריילוק ישראל, שהייתה יכולה בעזרת החברה העולמית לצאת לגיוס, בחרה באסטרטגיה זו, אבל ספק אם קרנות אחרות בישראל יוכלו ללכת בעקבותיה

נפילת ערך הדולר ולאחרונה גם המשבר הכלכלי הגדול, מעמידה את תעשיית ההיי-טק - סטארט-אפים וקרנות הון סיכון גם יחד - בסכנת מצוקת מזומנים. יש מי שנאלץ לחתוך בהוצאות, אבל מי שיכול יוצא לסבב גיוס (במקרה של החברות), או לגיוס קרנות חדשות (במקרה של ההון סיכון).

מתברר, שיש דרך נוספת מצד ההון סיכון להתמודד עם המשבר - גיוס נוסף לקרן שכבר קיימת, קרן שנסגרה ולא הייתה כלל תוכנית לפתוח אותה ולהוסיף לה כסף.

ל"גלובס" נודע כי הפעילות הישראלית של קרן ההון סיכון Greylock Partners בחרה בדרך זו, כאשר גייסה לאחרונה 50 מיליון דולר נוספים ממשקיעיה הקיימים מהקרן של 2006. בעקבות השקעה זו, הקרן הנוכחית של גריילוק ישראל תנהל מעתה 200 מיליון דולר. ההון הנוסף יאפשר לפעילות המקומית של גריילוק להמשיך בפעילות ההשקעות בשנתיים הקרובות.

מאחורי המהלך בו בחרה גריילוק ישראל עומד עיקרון עם הרבה היגיון, כך נראה: במקום לנסות לגייס קרן חדשה על כל מה שכרוך בכך, אפשר לגשת למשקיעים הקיימים בקרן ובאמצעותם להגדיל את הקרן הקיימת. בשפה ההון-סיכונית קוראים לזה Annex, קרי תוספת.

גריילוק אמנם בחרה בדרך זו, אבל ספק אם לקרנות ישראליות אחרות תהיה האפשרות לנקוט באסטרטגיה דומה. הקרן התחילה בפעילות ההשקעות שלה לפני כשנתיים, עם גיוס הקרן הנוכחית. מדובר בקרן היחידה של גריילוק מחוץ לארה"ב. גריילוק האמריקנית, המנהלת כ-3 מיליארד דולר, היא גוף השקעות ותיק בהרבה. הקרן הוקמה בשנת 1965 אחת מקרנות ההון סיכון הבולטות בארה"ב.

את פעילות ההשקעות בישראל החלה גריילוק עוד טרם הקמת הזרוע המקומית והיא השקיעה מאז 2001 ב-20 חברות ישראליות. בפורטפוליו המקומי שלה אפשר למצוא את AeroScout, Celeno, eSnips, זנד, Unipier, HyperRoll, אימפרבה ו-Clearforest, שנרכשה לפני שנה וחצי בידי רויטרס תמורת 30 מיליון דולר. מבחינת חברות זרות בולטות, הפורטפוליו של גריילוק כולל בין השאר את פייסבוק ו-LinkedIn.

ל"גלובס" נודע עוד כי השותפים בגריילוק עשו הערכה מחודשת של ההון המנוהל כבר לפני מספר חודשים, ומצאו כי יהיה נכון יותר להגדיל את הקרן, גם לאור המצב בשוק, שבוודאי יצריך הון נוסף לחברות הפורטפוליו.

את הפעילות של גריילוק בישראל מנהלים משה מור, יורם שניר וארז עופר. מור היה ממייסדי ומנכ"ל SPL WorldGroup. שניר היה בעבר בכיר קלאסדטה, שנרכשה ב-1998 על-ידי סיסקו, ולאחר הרכישה הוא כיהן בתפקידים בכירים בסיסקו בתחום הפיתוח העסקי.

במסגרת תפקידו הוא היה אחראי על רכישות, מיזוגים ושותפויות אסטרטגיות באירופה, באסיה ובישראל ולכן למעשה היה מעורב בכל הרכישות של סיסקו בישראל בעשור האחרון. עופר שימש כסמנכ"ל אסטרטגיה בענקית האחסון EMC, וכן גם כיועץ למנכ"ל וסגן נשיא בחברה.

במהלך השנה החולפת גריילוק הודיעה על כניסתה להשקעות בתחום הקלינטק לצד תחומי ההשקעה הקודמים שלה - IT, אינטרנט, מוליכים למחצה, תקשורת ומדיה.