ראש ממשלת איסלנד: המדינה עומדת בפני סיכון של "פשיטת-רגל לאומית"

גייר הרדה, ראש הממשלה, לאזרחים: "הישארו רגועים" ; המסחר בבורסה המקומית הושעה למשך יומיים החל מהיום; הממשלה הלאימה בשלישית את בנק קאופטינג, הגדול במדינה ; הממשלה הקימה שני בנקים חדשים - האחד שירכז את הפעילות הבנקאית המקומית, והשני - שירכוש את נכסי הבנקים הבעייתיים

ראש ממשלת איסלנד אמר כי "המדינה עומדת בפני סיכון של 'פשיטת-רגל לאומית'". גייר הרדה קרא לאזרחים "הישארו רגועים", בעודו מתייחס למצב הנוצר במדינה, הנאבקת להשתלט על התמוטטות מערכת הבנקאות שלה. במסיבת עיתונאים שכינס, ציין רה"מ כי טרם החליט האם לבקש עזרה מקרן המטבע הבינלאומית.

המשבר מעורר גלים בכל רחבי אירופה, שכן לרבבות אזרחים ביבשת חשבונות בשלוחות זרות של הבנקים האיסלנדים. לדברי הרדה, השימוש בקווי אשראי מבוססי חוזי החלף עתידיים עם בנקים נורדיים מרכזיים אחרים הינו בבחינת "מוצא אחרון". הוא דחק בחוסכים לא למשוך סכומי כסף גדולים מהבנק, באומרו כי הדבר רק יחריף את המצב. "אני רוצה להדגיש, כי מערכת הסליקה מתפקדת באופן מלא והפיקדונות בטוחים", אמר.

המסחר בבורסה המקומית הושעה למשך יומיים החל מהיום. הבורסה הנורדית, ה-OMX, שנרכשה על-ידי הנאסד"ק, הודיעה כי "המסחר יושעה עד יום ב' בשל תנאי-שוק בלתי רגילים".

הלאמה נוספת

הממשלה הלאימה את בנק קאופטינג (סימול: KAUP.IC בבורסת OMX), הבנק הגדול במדינה לו נכסים וחובות בכל רחבי אירופה. בתחילת השבוע הלווה הבנק המרכזי במדינה 500 מיליון אירו לקאופטינג, והבנק המרכזי בשוודיה הלווה לו סכום דומה - 5 מיליארד כתר שוודי. זוהי ההלאמה השלישית באיסלנד, הנאבקת במשבר במערכת הבנקאות המקומית המאיים להטמיע את המדינה כולה.

נוסף על שני הבנקים שהולאמו בידי רשות השירותים הפיננסים (מוסד הפיקוח המאוחד על השווקים הפיננסים במדינה, בדומה לזה הנהוג בבריטניה, א"ו), נמצאים הבנקים לנדסבנקי (סימול: LAIS:IR בבורסת OMX) וגליטניר (סימול: GLB:IR בבורסת OMX) בכינוס נכסים. לדברי הרשות, ההלאמה הנוכחית הייתה דרושה על מנת להבטיח את המשך הפעולה הסדירה של הבנקאות המקומית וביטחונם של פקדונות המקומיים.

ממשלת המדינה הנורדית השתמשה בסמכויות החירות שהוקנו לה בתחילת השבוע על-ידי הפרלמנט והקימה שני בנקים חדשים - האחד שישתלט על החלק הארי של הפעילות הבנקאית המקומית, והשני - שירכוש הבנקים המתמוטטים שבשטחה:

במסגרת הסמכויות האמורות, פיצלה הממשלה את הפעילות המקומית של לנדסבנקי ליישות בנקאית נפרדת, "לנדסבנקי החדש", בבעלותה המלאה. המשמעות: הבנק החדש ייטול את כל הפקדונות בגבולות המדינה ואת מרבית נכסי לנדסבנקי הקשורים בפעילות האיסלנדית, כמו הלוואות ותביעות אחרות התלויות נגד הבנק. תחת מסגרת זו, ההחלטה תבטיח המשך תעסוקה לעובדי הבנק ופעילותו ללקוחותיו האיסלנדיים.

נציין, כי תחת החוק האיסלנדי פועל ביטוח פיקדונות, מה שאיפשר את פעולתם הסדירה של הבנקים קאופטינג ולנדסבנק הבוקר. עם זאת, הפעילות הבינלאומית של לנדסבנקי נותרה לוטה בערפל - והביאה לתקרית דיפלומטית בין איסלנד ובריטניה בשל כך. רה"מ בבריטניה, גורדון בראון, איים לתבוע את איסלנד בדרישה לפרוע פקדונות של 300 אלף בריטים להם חשבונות בשירות האינטרנט של הבנק, "איסייב" (IceSave). בשל כך, השתמשה ממשלת בריטניה בסמכויותיה תחת החוק למניעת הלבנת הון (הנועד בדרך כלל לעקוב אחר תנועות הון החשודות במימון פעולות טרור) והקפיאה נכסים של הבנק שברשותה.

בנוגע לגליטניר, הבנק השלישי בגודלו במדינה, הבנק זכה לתמיכה של 5 מיליארד כתר נורבגי (280 אלף דולר) מקרן הערבונות של הבנקים הנורבגים, וזאת בשל החטיבה הנורבגית של הבנק האיסלנדי. לדברי גליטניר, מכירת החטיבה כבר החלה. רשות השירותים הפיננסים במדינה הודיעה כי תמכור במקביל גם את פעילויות הבנק בפינלנד ובשוודיה.

הממשלה אומנם הלאימה את גליטניר כבר לפני שבועיים, אולם החליטה להעבירו למתווה של כינוס נכסים המקנה לבנק הגנה מפני נושים, לאחר שהבינה שבעייתיו של הבנק גדולות משסברה מלכתחילה.

שיקום - רק תוך מספר שנים

שלושת הבנקים המרכזיים באיסלנד אחראים לקטסטרופה הנוכחית הפוקדת את המדינה. פריחה של המניות המקומי במהלך העשור הקודם תמך בענף הבנקאות המקומי, שעכשיו מגמד את שאר כלכלת המדינה, עם נכסים הגדולים פי 9 מהתוצר המקומי הגולמי באיסלנד - 19 מיליארד דולר בשנה.

הרדה, ראש הממשלה, אמר אתמול (ד') כי ענף הבנקאות "הפך גדול מידי" והודה כי לפיכך האומה הנורדית המונה 320 אלף תושבים בלבד תזדקק למספר שנים כדי להשתקם מהמשבר הנוכחי.