מיקי פרידמן יואשם בגניבת 30 מיליון שקל מבנק לאומי - אך לא בקבלת שוחד

המנכ"ל המושעה של לאומי בריטניה אינו מואשם בנטילת כל כספי הגניבה לעצמו, אלא בכך שבעצם מתן ההלוואות שלא כדין הוא גנב עבור אחרים ; בנוסף יואשם בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים

פרקליטות מחוז תל-אביב החליטה להעמיד לדין את מיקי פרידמן, המנכ"ל המושעה של בנק לאומי בריטניה, באשמת גניבה בידי מורשה של כ-30 מיליון שקל מהסניף המרכזי של בנק לאומי, בשנים 2005-2007 בהן שימש כמנהלו.

פרידמן אינו מואשם בנטילת כל כספי הגניבה לעצמו, אלא בכך שבעצם מתן ההלוואות שלא כדין הוא גנב עבור אחרים. בחשבון הבנק שלו נמצאו כ-3 מיליון שקל, שבגינם הוא יואשם באחזקת רכוש החשוד כגנוב אלא אם יוכיח מה מקור הכסף. בנוסף, מיוחסות לו עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, מירמה והפרת אמונים ועבירות מנהלים בתאגיד. ההחלטה הסופית כפופה לשימוע שייערך לו.

במסגרת הפרשה בה נעצרו גם 15 מעורבים נוספים, נחשד פרידמן בהענקת אשראי סולו ללווים פיקטיביים על סמך הצהרת עושר פיננסי פיקטיבית, ללא כל ביטחונות של ממש ובניגוד לנוהלי הבנק. כך קיבלו לווים פיקטיביים הלוואה של 2-3 מיליון שקל בתוך רבע שעה.

במשטרה חשדו שהמניע היה שוחד

במשטרה חשדו כי המניע של פרידמן היה שוחד כספי, כאשר המתווכים בשוחד היו מאיר עובדיה, יבואן רהיטי ניקולטי, ובנו רפי עובדיה, מנהל חברת "קוסט פלוס" לפריטת צ'קים בשוק האפור. על-פי החשד, עובדיה ובנו הזרימו לשוק האפור את עשרות מיליוני השקלים שהתקבלו כהלוואות.

אולם כעת מתברר כי פרידמן לא יואשם בקבלת שוחד, לאחר שלא נמצאו ראיות שקיבל כספים בתמורה לאישור ההלוואות. לפי טיוטת האישום ישנם מתווך בשוחד (מאיר עובדיה), שהחוק רואה בו כאילו היה מקבל השוחד, ונותני שוחד: דן קריב (לשעבר מבעלי כים-ניר) והאחים דני ונתי שבס (לשעבר מבעלי מסעדת רוקה בהרצליה), שיואשמו במתן שוחד וקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות. האחים שבס הם היחידים שהודו במתן שוחד בסך כחצי מיליון שקל.

מאחר שאין ראיות שפרידמן קיבל שוחד או ידע שניתן שוחד בעד אישור ההלוואות, משבצת מקבל השוחד נותרה ריקה, וסביב המניע למעשיו נותר סימן שאלה.

הפרקליטות הודיעה גם לשאר המעורבים על הכוונה להעמידם לדין, בכפוף לשימוע. רפי עובדיה ואייל קורנבליט, מבעלי קוסט פלוס, וכן 9 מלווי הקש יואשמו בקבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות.

פרידמן, המיוצג על-ידי עוה"ד משה ישראל ואייל בסרגליק, טען כי טעה אולי בשיקול-הדעת באישור ההלוואות, אך הכחיש שקיבל שוחד. מאיר עובדיה אישר בתיווך בין ה"לווים" לפרידמן, אך מכחיש כל היבט פלילי במעשיו. "מיקי הוא חברי מזה 25 שנה, שלחתי אליו אנשים כטובה של חבר. אני צריך 100 או 200 אלף שקל? אדם במעמדי לא מתעסק בסכומים כאלה", אמר מאיר עובדיה בעבר.