מדינות אירופה יפסיקו להשתמש בנורות הליבון הוותיקות החל מ-2010

האיסור יחול על תושבי כל מדינות האיחוד האירופי, שכוללות ביחד 500 מיליון תושבים ; כצפוי, ההחלטה מעוררת התנגדות רבה במדינות האיחוד

נורות הליבון השכיחות והזולות ייאסרו לשימוש במדינות האיחוד האירופי החל משנת 2010 במטרה לשפר את החיסכון באנרגיה ולהשיג מטרות שהוצבו להתמודדות עם שינויי האקלים. כך הוחלט בישיבת שרי האנרגיה של מדינות האיחוד, שנערכה בסוף השבוע האחרון בלוקסמבורג.

האיסור יחול על תושבי כל מדינות האיחוד האירופי, שכוללות ביחד 500 מיליון תושבים. ההצעה הועלתה לראשונה בוועידה שנערכה בבריסל בשנה שעברה ודנה במדיניות רחבה שמטרתה להיאבק בשינויי האקלים.

בעבר נחשבה ההצעה לשערורייתית, אבל בפגישה האחרונה, שהתקיימה בלוקסמבורג בין שרי האנרגיה של כל אחת ממדינות האיחוד, הוחלט להוציא את האיסור אל הפועל.

ההחלטה כצפוי מעוררת גם עתה התנגדות רבה במדינות האיחוד. בבריטניה, מחירה של נורת ליבון רגילה עומד על 38 פני (שני שקלים ושלושים אגורות) ואילו הנורות החוסכות באנרגיה מהסוג הזול ביותר עולות 1.38 ליש"ט (8.4 שקלים).

פעילים בבריטניה התלוננו שמחירה הגבוהה של הנורה החסכונית איננו מתאים לכל כיס ובנוסף, לפעמים יש צורך להתאים את בית המנורה לנורה מסוג זה.

בישראל זה נכשל

כמו כן, קיים חשש כי הנורות החוסכות באנרגיה גורמות לעתים לכאבי ראש, לתפרחת עור ואפילו לכוויות המזכירות כוויות שמש. אם נורות אלה נשברות, הרי שהכספית הרעילה שבתוכן עלולה לגרום למיגרנה ולסחרחורות.

מנגד, התומכים במעבר לנורות חסכוניות טוענים שהחלפת הנורות הצורכות אנרגיה רבה תצמצם את צריכת האנרגיה הביתית לתאורה ב-60%, מה שמשתווה למניעת פליטת 30 מיליון טון של פחמן דו-חמצני כל שנה.

גם בישראל נעשה ניסיון לעבור לשימוש בנורות חסכניות. ח"כ אסתרינה טרטמן הגישה במהלך מושב החורף של הכנסת הצעת חוק שנועדה לחייב מבני ציבור להחליף את נורות החשמל לנורות חסכוניות.

אולם, לפי שעה לא נראה כי הצעתה של טרטמן תקודם. בחודש מארס השנה, ההצעה עלתה לקריאה ראשונה, אולם היא זכתה להתנגדות ונפלה. גם משרד האוצר הביע התנגדות להצעה בנימוק כי עלותה עומדת על 100 מיליון שקל.