מנכ"לי הפועלים והבינלאומי והמשנה לנגיד נפגשו עם הנגיד הפלסטיני

הפגישה זומנה על ידי הצד הפלסטיני, שקבל על הבעיות שנגרמות למערכת הבנקאות הפלסטינית בגלל הגדרת עזה כאזור טרור והמגבלות שמוטלות עליה

נציגי בנק ישראל ומנהלי בנקים ישראליים שהגיעו לכנס קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון נפגשו בשבת עם נגיד הבנק המרכזי הפלסטיני ומנהלי בנקים פלסטיניים. הנגיד הפלסטיני שהוגדר על ידי המשתתפים כ"אדם מרשים ביותר" הוא ד"ר ג'יהאד אל ואזיר, בנו של אבו ג'יהאד, שהיה עד חיסולו בשנת 1988 על ידי ישראל, מספר 2 באש"ף.

הפגישה זומנה על ידי הצד הפלסטיני, שקבל על הבעיות שנגרמות למערכת הבנקאות הפלסטינית בגלל הגדרת עזה כאזור טרור והמגבלות שמוטלות עליה כתוצאה מכך. גורם פלסטיני אמר ל"גלובס" כי חשיבות הפגישה היא בהכרת הנפשות הפועלות במערכת הבנקאות הישראלית כדי לעודד שת"פ בין שתי המערכות.

עוד ציפו הפלסטינים לדון בשיתוף פעולה עתידי מתוך רצון טוב בין בנקים ישראלים לבנקים פלסטיניים ובקביעת כללי הפעילות מול בנקים ברשות הפלסטינית. זאת על רקע החלטות בנקים ישראליים לצמצם ואף להפסיק את פעילותם ברשות כדי לא לעבור על החוק לאיסור הלבנת הון ובהתאם להחלטת ממשלה מאוקטובר 2007 הרואה ברצועת עזה שטח עוין .

בראש הפגישה היה אמור לעמוד הנגיד סטנלי פישר, אך עקב ביטול נסיעתו לכנס עמד בראשה המשנה לנגיד צבי אקשטיין. עוד השתתפו מהצד הישראלי, הממונה על הקשרים הבינלאומיים אוהד בר אפרת וראש מחלקת המחקר קרנית פלוג. בנוסף השתתפו מנכ"ל בנק הפועלים צבי זיו ומנכ"ל הבנק הבינלאומי סמדר ברבר צדיק. מנכ"לית בנק לאומי גליה מאור לא השתתפה מסיבות טכניות. מהצד הפלסטיני השתתפו הנגיד אל ואזיר ונציגי בנק קהיר עמאן ובנק אוף פלסטין.

אל ואזיר הבהיר בפגישה כי הבנקים הפלסטיניים החלו לפעול לאחרונה לפי קריטריונים בינלאומים מקובלים של ציות לחוקי הלבנת הון. מהצד הישראלי הובהר כי הבנקים בישראל אינם מתכוונים לחשוף את עצמם לעבירות על חוקי מימון טרור או הלבנת הון. עוד אמר אל ואזיר, כי הבנקים הפלסטיניים מוצפים בכספים ושהם משמשים יעד למשקיעים מכל העולם, לא רק פלסטיניים. בתגובה אמר משתתף בפגישה "מה שבטוח, הבנקאות הפלסטינית לא מתעסקת במשבר הסאב פריים".

שני הבנקים הישראליים שמספקים כיום שירותי בנק קורספונדנט לבנקים ברשות הפלסטינית הם בנק הפועלים ובנק דיסקונט. הבנקים ביקשו לפני שנה להפסיק לתת שירותים בנקאיים לבנקים ברצועת עזה מהחשש להפוך למממני פעילות טרור ולעבור על החוק האוסר זאת, אך השהו הפסקת השירותים הבנקאיים בעקבות בקשת בנק ישראל. כעת מתקיימים דיונים בניסיון להביא לכך שבנק הדואר יספק במקומם שירותים בנקאיים לבנקים הפלסטיניים.