לראשונה: קווים מנחים לפעילות קרנות ההשקעה הממשלתיות

קבוצת עבודה מיסודה של קרן המטבע העולמית הציגה אתמול בכנס של הקרן כללים לפעילותן של ה-SWF ; קביעת כללים לקרנות ההשקעה הממשלתיות הפכה לחיונית לאור העוינות הגוברת והולכת שגילו מחוקקים וציבור בעיקר באירופה כנגד הקרנות

לראשונה קווים מנחים לפעילות קרנות ההשקעה הממשלתיות לראשונה נקבעים כללים לפעילות ההשקעה של קרנות ההשקעה הממשלתיות (suvereign wealth funds). קבוצת עבודה מיסודה של קרן המטבע העולמית הציגה אתמול (שבת) בכנס של הקרן כללים לפעילותן של ה=SWF.

הכללים אינם מחייבים אלא בגדר קווים מנחים וולונטריים אך בקרן המטבע מעריכים כל הקרנות תאמצנה בעתיד את הכללים ותפעלנה לפיהן. עוד נקבע כי מסוף 2008 תחל לפעול ועדה קבועה שתעקוב אחרי ישום הכללים. בין הכללים הנקראים כללי סנטייגו (על שם בירת צ'ילה בה נערכו פגישות העבודה) נמנים: ציות לרגולציה של הארצות בהן משקיעות הקרנות השקעה על בסיס כלכלי בלבד הפחתת המעורבות הממשלתית בניהול הקרנות ובהשקעותיהן השקעה בשקיפות מלאה ותוך שמירה על כללי ממשל תאגידי.

קביעת כללים לקרנות ההשקעה הממשלתיות הפכה לחיונית לאור העוינות הגוברת והולכת שגילו מחוקקים וציבור בעיקר באירופה כנגד הקרנות. זאת לאחר שהקרנות הממשלתיות רכשו נכסים רבים בארצות אלו ועלה החשש לשיקולים פוליטים בהשקעות ובניהול הנכסים שנקנו. קבוצתהעבודה החלה לפעול במאי.

חמאד אל סוואיידי סגן שר האוצר ומנהל בקרן ההשקעות של דובאי ADIA)) שעומד בראש קבוצת העבודה אמר כי הקרנות הממשלתיות מבינות את הצורך באחריות ובציות לעקרונות שנקבעו "יש לנו עניין למנוע מבוכה או אי הבנה לגבי הדרך בה פועלות ה=SWF. קביעת כללים ומתן שקיפות לגבי אופן הפעולה הוא צעד בונה אמון שיעזור לקבלתן של ה=SWF כגוף השקעה מן המניין".

הקרנות הממשלתיות בעיקר של ארצות כמו סינגפור, סין, אבו דאבי, דובאי, כווית, איחוד האמירויות ונורבגיה הפכו בשנים האחרונות בעיקר לאור עליית מחירי הנפט למשקיעים המוסדים הגדולים בעולם ורכשו בשנה האחרונה נתחים מגופים פיננסיים כמו סיטיבנק, מורגן סטנלי, מריל לינץ', בלקסטון ו=UBS. בין ינואר לאוגוסט 2008 ביצעו הקרנות עסקאות רכישה ב=52 מיליארד דולר.