הגברים הימרו והפסידו, הנשים ינסו לתקן: איסלנד מפקידה את שיקום המערכת הפיננסית בידיהן של שתי מנכ"ליות

אחד משרי הממשלה באיסלנד: "מינויין של השתיים למנכ"ליות הבנקים שהולאמו נועד לאותת על תרבות ארגונית חדשה במערכת הבנקאות"

לאחר קריסתה של האימפריה שהקימה האליטה הבנקאית הקודמת, שהורכבה בעיקר מגברים צעירים בעלי תארים במינהל עסקים, איסלנד מפקידה בידיהן של שתי נשים את שיקומה של המערכת הפיננסית שלה.

אלין סיגפוסדוטיר מונתה למנכ"לית החדשה של לנדסבנקי ובירנה איינרסדוטיר עומדת להתמנות למנכ"לית החדשה של בנק גליטניר - הבנקים שהולאמו על-ידי ממשלת איסלנד בעקבות המשבר.

אחד משרי הממשלה אמר שמינויין של השתיים נועד לאותת על תרבות ארגונית חדשה במערכת הבנקאות. לנדסבנקי, גליטניר וקאופתינג, שנודעו לשמצה בזכות הרחבת פעילות אגרסיבית בשוק הבינלאומי, קרסו בשבוע שעבר בגלל נטל החובות שצברו, והביאו את כלכלתה של איסלנד כולה אל סף פשיטת רגל.

באיסלנד מוטחות האשמות שונות כלפי מי שנחשבים לאשמים במשבר, והיעד הפופולרי הוא ממשלת בריטניה. עם זאת, נמתחת גם ביקורת רבה על הבנקאים הצעירים, מרביתם גברים, "שהעיניים שלהם היו גדולות יותר מקיבתם", כפי שהודה אחד הבנקאים. "עכשיו לוקחות הנשים את ההגה לידיים", אמר פקיד ממשלתי. "זה טיפוסי. הגברים מבלגנים ואז באות הנשים לסדר את הבלגן".

נטילת סיכונים מופרזת

בשבוע שעבר הקימה ממשלת איסלנד את ניו לנדסבנקי על חורבותיו של הבנק העצמאי באותו שם, ומינתה את סיגפוסדוטיר למנכ"לית. שלשום (ב') הוקם ניו גליטניר, ואיינרסדוטיר צפויה להתמנות לתפקיד הבכיר ביותר בבנק.

המנכ"ליות החדשות נמנו עם עובדי הבנקים שקרסו. סיגפוסדוטיר עמדה בראש יחידת הבנקאות התאגידית של לנדסבנקי מאז 2003, ואיינרסדוטיר מונתה בקיץ שעבר למנהלת הבנקאות המסחרית המקומית בגליטניר. שתי הנשים צפויות לרסן את התרבות הארגונית שהשתרשה באיסלנד בחמש השנים האחרונות, ושהיתה מבוססת על נטילת סיכונים מופרזת, שתומרצה באמצעות בונוסים.

כעת הונחו הבנקים המולאמים להתמקד אך ורק בפעילויות מקומיות, ובחידוש הנזילות בתוך כלכלתה המקרטעת של איסלנד. הממשלה מתכננת להקים גם בנק חדש בשם ניו קאופתינג, על בסיס הבנק השלישי שהולאם.

משימתן הראשונה של שתי המנכ"ליות תהיה לחדש את המסחר בקרונה האיסלנדית, שהופסק למעשה בשבוע שעבר, ושמונע ממרבית החברות האיסלנדיות לשלם לספקים.

הנכסים שמחזיקים שלושת הבנקים בחו"ל יימכרו, אך לא ידוע מה יהיו תקבולי המכירה, מכיוון שהנכסים מוצעים למכירה במחירי מציאה. בתשובה לשאלה אם יחדשו הבנקים החדשים את התוכניות להרחבת הפעילות בחו"ל, אמר ראש ממשלת איסלנד, גייר הארדה ל"פייננשל טיימס", ש"עדיין מוקדם מדי לומר, אבל לא בקנה המידה הגדול שהיה בעבר".

הפחתת ריבית של 3.5%

היום (ד') הפחית הבנק המרכזי של איסלנד את הריבית ב-3.5% ל-12% מ-15.5%, וזאת לאחר התמוטטות המערכת הבנקאית במדינה. הבנק המרכזי הזהיר מפני "התכווצות חדה מאד של הכלכלה" והוסיף כי הכלכלה המקומית היתה שרויה במהלך השבועות האחרונים ב"טלטלה שכמוה לא נראתה".