טבע לא רק רוכשת: הודיעה על מכירת הפעילות הווטרינרית בישראל תמורת 47 מיליון דולר

טבע תמכור את החטיבה לתאגיד פיברו לבריאות בעלי חיים ; היחידה בבית שמש כוללת פיתוח, ייצור ושיווק מוצרים וטרינריים לעופות ולחיות משק בישראל ובעולם - ומונה 90 עובדים ; את מי טבע מעדיפה כנשיא ארה"ב - אובמה או מקיין?

בתחילת השנה הודיעה טבע על כוונתה למכור את פעילות הווטרינריה שלה, והיום היא מודיעה על המכירה עצמה. חברת Phibro Animal Health האמריקנית תשלם עבור הפעילות הווטרינרית של טבע בישראל, אביק תוצרים וטרינריים, סכום של 47 מיליון דולר.

השלמת העסקה צפויה להתרחש במהלך הרבעון הראשון של 2009. העסקה כפופה לעמידה בתנאים מסוימים, ובהם אישור ההגבלים העסקיים בישראל. החברה האמריקנית פעילה בארץ באמצעות חברה בת שלה, Koffolk, בשני מפעלים - בפתח תקווה וברמת חובב.

אביק מפתחת ומייצרת מוצרים וטרינריים שמיועדים לעופות וחיות משק, ומוכרת אותם בישראל ובמדינות נוספות ברחבי העולם. החברה נוסדה בשנת 1939, ונרכשה על-ידי טבע לפני כעשרים שנה. כיום מועסקים בה כ-90 עובדים ומרכז הפעילות שלה הוא בבית שמש. מכירות הפעילות הווטרינרית של טבע בשנת 2007 הסתכמו ב-173 מיליון דולר. היקף המכירות של החברה הרוכשת, פיברו, הסתכם ב-453 מיליון דולר בשנה הפיסקלית 2007. מתוכם 81 מיליון דולר הגיעו מ-Koffolk, כשהייצוא מישראל תרם 49 מיליון דולר.

כאמור, לפני מספר חודשים הודיעה טבע על החלטתה האסטרטגית לצאת מתחום הווטרינריה. נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי, אמר אז כי לטבע יש מגוון מוצרים חזק בתחום ומדובר בתחום צומח, אך ציין שטבע מעוניינת להתרכז בעסקי הליבה שלה. לפני מספר שבועות, טבע מכרה גם את אחזקותיה ב-IVAX diagnostics, המפתחת מכשור, סמנים ותוכנות לדיאגנוסטיקה.

מעבר לפעילותה של אביק, לטבע יש פעילות וטרינרית נוספת, שהגיעה לחברה כחלק מרכישת אייווקס לפני כשלוש שנים - IVX Animal Health בארה"ב; גם לחברה הבת של טבע בקנדה, נובופארם, ישנה פעילות בתחום הווטרינריה. לא מן הנמנע שבעתיד טבע תודיע גם על מכירת הפעילויות הללו.

טבע נסחרת בנאסד"ק ובבורסה של תל-אביב לפי שווי שוק של 29.4 מיליארד דולר.