איך שגלגל מתייקר לו: מחיר אופניים מאובזרים מטפס גם ל-50 אלף שקל

ככל שגוברת ההתמקצעות של רוכבי האופניים - כך הם מוכנים להשקיע יותר בדגמים ממותגים ויוקרתיים מחומרים עמידים וקלי משקל ; מחיר השלדה בלבד מתחיל לעתים ב-12 אלף שקל - אבל להנאה, מסתבר, אין מחיר

כבר מספר שנים נמצא ענף האופניים בישראל בצמיחה מתמדת, כאשר נתח הדגמים היקרים והיוקרתיים הולך וגדל. כ-220 מיליון שקל בשנה מגלגל הענף בשנה, עם מכירות של כ-230 אלף זוגות אופניים מכל הסוגים. "כמעט מחצית מהזוגות, כ-110 אלף, מיועדים לפעוטות וילדים", מסביר עדי פרומקין, מנהל פיתוח עסקי של מצמן את מרוץ, רשת חנויות אופניים ואקסטרים. "כ-95 אלף זוגות אופניים נמכרים במחירים של עד 1,000בשקל וכ-25 אלף זוגות אופניים ממותגים נמכרים במחירים של 1,000-52,000 שקל".

הקשר בין ההוצאה לבין מצבו הכלכלי של הרוכב לא תמיד ישיר. "רוב הרוכבים הם ממעמד סוציו-אקונומי בינוני עד גבוה, אך גם רוכבים לא עשירים במיוחד רוכשים אופניים ב-30,000 שקל", מספר אמיר פרזנטי מ-TREK. "מדובר בענף ממכר שגורם לרוכבים להשקיע סכומים גבוהים כדי להגביר את ההנאה. מכיוון שברוב המקרים מדובר גם על מפגשים חברתיים, יש המון סמלי סטטוס ורצון להתבלט עם מוצרים חדשים ומתקדמים".

הרצון לרכוב על אופניים מיוחדים מביא לעתים את הרוכבים להשקיע באופניים יותר מאשר ברכב שלהם. "אלה שרוכשים דגמים יקרים מאוד, הם אלה ששמו את אהבתם לאופניים במקום הראשון. מי שמשקיע באופניים יקרים בד"כ יהיה רוכב שכבר רכב על מספר דגמים. הוא מזהה את האיכות ומחפש את הטוב ביותר כדי לשפר את הביצועים שלו", מסבירים ברוזן ומינץ.

יניב כהן, מנהל התפעול ברשת, מוסיף כי יש עלייה משמעותית לא רק בכמות האופניים שנמכרים, אלא בסל הקנייה הכולל של הלקוח, כלומר בהוצאות נלוות כמו הוצאות על נעלי רכיבה, קסדות אביזרי מיגון וכו'.

"גם קטגוריית אופני היוקרה תופסת תאוצה וגם הרוכבים החובבים מוכנים לשלם בין 30-50 אלף שקל עבור אופניים מקצועיים", מספר אייל ברמס, מנכ"ל מצמן את מרוץ. הדרישה לאופניים ממותגים גדלה בהשוואה לשנים קודמות ויש נכונות מצד הצרכן לשלם מחירים שמגיעים ל-45,000 שקל: "אם עד לפני מספר שנים 75% ממחזור המכירות התבסס על אופניים לא ממותגים, כיום 75% ממחזור המכירות עומד על אופניים ממותגים. אם בעבר קנו אופניים ששימשו לרכיבה בכל מקום, היום יותר מתמיד ישנה חלוקה לקטגוריות ובכל קטגוריה, ישנם אופניים ייעודיים".

בכל אחת מקטגוריות הרכיבה יש רמות שונות של דגמים - יוקרתיים יותר ופחות. חנוך רדליך, רוכב עילית, מאמן וכתב במגזין MountainBike Action ישראל: "אני מבדיל בין שני סוגי אופני יוקרה: הראשונים הם דגמי הקצה של חברות גדולות, שם ניתן להשיג תמורה גבוהה יותר לכסף, הסוג השני הם אופניים של חברות קטנות ומתמחות העשויים עבודת יד ומוקפדים באופן יוצא דופן. בקטגוריה זו משלמים בעיקר על ייחודיות ועל איכות הרכבת השלדה. אני מאמין יותר בלקנות אופניים יקרים של חברה גדולה ומוכרת, בעיקר כי יש להם את המשאבים לפיתוח מוצרים איכותיים וניסיון אמיתי מהשטח".

בדיקה במגוון רשתות וחנויות אופניים מגלה שמחירי הדגמים היוקרתיים באמת יכולים להשתוות למחירי המכוניות.

השלדה היא חזות הכול

מה מבדיל בין אופניים יקרים לזולים? מובן שהמיתוג משחק תפקיד חשוב, אך מעבר לכך ההבדלים קשורים בטכנולוגיה, בשימוש בחומרים יקרים ובתהליכי ייצור ייחודיים ויקרים. "גם אם מבחינה חיצונית נראים האופניים אותו דבר, כאשר בודקים את איכות החומרים מגלים את ההבדל", מסביר גרי קרן, מנהל תחום באתר yad2.co.il ורוכב ותיק.

סיבה נוספת למחיר הגבוה היא העובדה שהחברות שמייצרות את שלדות האופניים לא מייצרות אותן באופן המוני. חברת BMC, למשל, נחשבת לחברה יוקרתית, כי זו חברה קטנה שאינה מייצרת מיליוני זוגות אופניים ליום, מה שמאפשר פיקוח קפדני על איכות הייצור של כל זוג אופניים שיוצא מהמפעל, כפי שמסבירים בספורט ורטהיימר.

"המרכיב המרכזי הוא השלדה, שהיא למעשה "הלב" של האופניים, והדבר שמשפיע יותר מכול על הביצועים", מסביר פרזנטי מ-TREK ישראל. גם ברוזן את מינץ מסבירים כי החשיבות של השלדה בכלל ושל שלדות איכות בפרט היא מכרעת. "השלדה קובעת את אופי האופניים ויש חשיבות גבוהה מאוד להתאמתה לקטגוריית הרכיבה. בד"כ מיוצרים האופניים היוקרתיים בעבודת יד בארצות המקור שלהם - קנדה, ארה"ב ואיטליה. יש הקפדה על איכות השלדה והאסתטיות שלה, והיא חתומה ע"י אומן בבניית שלדות", מסביר אסף ג'רבי מרוזן ומינץ.

השלדות מיוצרות מחומרים מתקדמים כגון סיבי פחמן (קרבון), טיטניום, אלומיניום תעופתי, סגסוגות פלדה ואפילו מגנזיום. "ככל שאיכות האלומיניום גבוהה יותר, השלדה טובה, קלה וחזקה יותר. השלדות היקרות ביותר עשויות מחומר שנקרא קרבון/סיבי פחמן, שמשתמשים בו גם לתעופה כיוון שהוא קל וחזק. יש שלדות שעשויות גם מטיטניום, כיוון שחומר זה מצטיין במשקל קל ובחוזק מרבי", מוסיף קרן.

הבדלים נוספים במחיר נובע ממכלולים כגון בולמי גלגלים (משקלים, חומרים, אווירודינמיות), מערכות הילוכים ומעצורים.

אפשר גם יד שנייה

מי שמחפש אופניים ממותגים ומבקש לחסוך חלק מההוצאה, יכול למצוא את מבוקשו בשוק האופניים המשומשים. "גם באופניים היוקרתיים ניתן לחסוך 50%-60% ממחיר אופניים חדשים, אך יש לזכור שאין עליהם אחריות" מסביר קרן מ-yad2, שפתח זירה מיוחדת לאופניים. רדליך ממליץ להתייעץ באנשים שמבינים. "אופני כביש הם מוצר שמאוד כדאי לקנות יד שנייה כיוון שהבלאי יחסית נמוך", הוא מוסיף.

כמה דוגמאות למחירי אופניים יוקרתיים באתר, בהשוואה למחירם בחנות: אופני הרים שיכוך מלא של קנונדייל מדגם פרופיט משנת 2007 נמכרים באתר ב-7,800 שקל ובחנות נמכרו ב-14,000 שקל; אופני שיכוך מלא של סקוט (דגם ג'יניוס משנת 2007) נמכרים כעת במחיר 6,800 שקל ומחירם בחנות היה כ-13,000 שקל; אופני כביש של TREK, שלדת קרבון (דגם 5.2 משנת 2005) נמכרים באתרב-6,500 שקל, ובחנות היה מחירם 13,000-14,000 שקל.

אופני כביש קלאסיים

אופניים לרכיבת כביש המוכרת לנו משחר ילדותנו, עם הכידון המעוקל. מאוד מהירים וקלים. מחירים: 1,900-56,000 שקל.

* דגם CF4 Colnago for Ferrari: מיוצר מקרבון ומעוצב במפעל חברת פרארי באיטליה. הדגם מציין את שיתוף הפעולה של שני מותגי העילית - פרארי וקולנגו - בפיתוח טכנולוגיית קרבון ויישומה בתחום האופניים. מדובר באופניים קלים במיוחד (7.2 ק"ג) בהזמנה אישית, כך שניתן ליצור כל גודל בהתאם לדרישות. הדגם המיוצר ב-700 יחידות בלבד ברחבי העולם ומשווק עם חותמת אישית של ארנסטו קולנגו, מה שהפך אותו לפריט אספנים יקר ומשובח. עד כה הגיעו לישראל 5 כאלה - דגם אחד בתצוגה הראשית של רוזן ומינץ והאחרים בהזמנה אישית של צרכנים מישראל (56,000 שקל ברוזן ומינץ).

* 595 של LOOK: דגם המיוצר בעבודת יד של 60 איש לכל שלדה ושלדה. מיוצר מאריג קרבון המשלב שרף מועשר בסיבי פחם. החברה משתפת את רוכבי העל בתכנון האופניים התחרותיים (כ-50,000 שקל במצמן את מרוץ).

* TREK MADONE 6.9 PRO: אופני העל של החברה ב-2008, עשויים קרבון וכוללים מבנה ייחודי וסט גלגלים מקרבון. האופניים שיכים לשושלת אשר זכתה בטור דה פראנס שבע פעמים תחת רגלי לאנס ארמסטרונג, ובשנה שעברה תחת רגלי יורשו, אלברטו קונטדור (37,000 שקל ב-CTC, יבואני TREK).

* PINARELLO: מיועדים לנשים. שלדת מונוקוק עשויה סיבי קרבון בצפיפות גבוהה (27,700 שקל בספורט ורטהיימר).

אופני טריאתלון

אופניים לרכיבה אישית נגד השעון. בעת תחרות הרוכב רכון לפנים כדי ליצור התנגדות רוח נמוכה ככל האפשר.

אופניים אלה מותרים לשימוש אך ורק בתחרויות טריאתלון או ברכיבה אישית נגד השעון (שם הרוכב מוזנק לבדו במרווחי זמן קצובים).

* Specialized S-Works Transition: כאופני תחרות נגד השעון, מתוכננים אופניים אלה לעשות דבר אחד בשלמות - לנסוע מהר. לאופניים עיצוב דרמטי, טכנולוגיית על במדעי האווירודינמיקה, אריגי קרבון קלים והתנגדות רוח מינימאלית, והם זכו בניצחונות בקטעים נגד שעון בטור דה פראנס ובתחרויות Iron Man (36,000 שקל במצמן את מרוץ).

אופני הרים

קטגוריית אופני ההרים התפתחה מאוד בשנים האחרונות, כאשר בתוכה קיימות תת קטגוריות ונישות ספציפיות לכל סוג רכיבה. בקטגוריה זו נכללים, בין היתר, אופני שבילים - קטגוריית הרכיבה הכי פופולרית בקרב רוכבי ישראל - הרוכבים של שבת בבוקר. אופניים אלה מאפשרים לרוכב ליהנות מרכיבה לאורך יום שלם תוך טיפוס עליות ללא סבל מיותר ממשקל האופניים ובביטחון מוחלט בירידות (6,000-40,000 שקל).

* Santa Cruz Blur LT: דגם המעניק תחושת הגנה פסיבית בתיקון טעויות רוכב ומניעת שגיאות רכיבה לא רצויות. המחיר לשלדה בלבד 12,000 שקל, בשילוב אביזרים בבחירה עצמית (Costume), עשוי מחיר אופניים להגיע ל-50,000 שקל.

* Ellsworth Epiphany: אופני שבילים אגרסיביים יחסית המיוצרים בעבודת יד בארה"ב ומשתמשים במתלה ארבעה זרועות. האופניים זוכי פרס ציוד השנה בירחונים. מחיר שלדה: 13,000 שקל, ניתן לאבזר אותם כך שיגיעו למחירים של 25,000-50,000 שקל.

תת-קטגוריה נוספת היא זו של אופני קרוס קאונטרי XC, המאופיינים במשקל קל ומיועדים לרכיבות טיוליות או תחרותיות (תלוי במחיר). אפשר לטייל בהם במשך שעות רבות ולמרחקים ארוכים. הם מתאימים לביצוע טיפוסים תלולים ועם זאת גם לרכיבה בירידות חדות.

מחירים: החל מאופני פלדה פשוטים ב-1,000 שקל ועד אופני טיטניום מדוגמים שמחירם מתחיל ב-50,000 שקל. השמיים הם הגבול.

* TREK 9.9: אופני קרבון מתקדמים ביותר, המיוצרים בארה"ב וכוללים אלמנטים ייחודיים בשלדה כגון מיסבי ציר מרכזי שקועים בתוך השלדה, עמוד מושב אינטגראלי ועוד. האופניים כוללים גלגלי קרבון, שוקלים פחות מ-9 ק"ג וכוללים אחריות לכל החיים (35,000 שקל ב-TREK).

* SwissBike XO: אופני הרים מתקפלים בקטגוריית זנב קשיח עם שלדת אלומיניום תעופתי בעבודת יד, שנבנו תחת פטנט עבור משרד ההגנה האמריקאי לשימוש צבאי.

מאובזרים בחלקי קצה של חברת Sram ושוקלים 12 ק"ג (כ-12,000 שקל בחנות OFNA-IM בקניון M הדרך).