המפסידה המובהקת של השבוע

על עכבר ששאג, על דייג שביקש להפוך לפיננסייר ועל הקש אשר שבר את גבו

איסלנד, מדינת האי השני בגודלו בשטחה באירופה אחרי בריטניה, היא המפסידה הגדולה של השבוע, ולא רק השבוע, אלא גם בשנים הבאות.

האי, שעליו מתגוררים 290 אלף איסלנדים, החליט כבר לפני שנים כי תעשיית הדיג המסורתית אינה מקור לרווחים טובים. התוצאה: איסלנד הפכה למרכז פיננסי בזעיר אנפין. שלושת הבנקים שלה - שהולאמו בסוף השבוע, גליטניר, לנדסבנקי וקאופטינג - החליטו להיות בינלאומיים, כלומר להשקיע ברשתות שיווק בריטיות ולקבל פיקדונות בריטיים, למשל. רק לפני חצי שנה, סך המאזנים שלהם היה פי תשעה מהתמ"ג של האי, שבחלוקה לנפש היה מהגבוהים באירופה, 39 אלף דולר.

מה ששבר את גב הגמל הצפוני הזה, לטענת האיסלנדים, הייתה בקשה של הרשויות בבריטניה להקפיא 4 מיליארד דולר מנכסי בנק קאופטינג, בחשד שמהבנק מתבצע מימון טרור.

כך או כך, העכבר האיסלנדי ששאג כמה שנים טובות חזר להיות עכבר, כי הממשלה אינה יכולה לחלץ את הבנקים, ובהעדר רצון טוב להענקת הלוואה מבריטניה או משוודיה, הבירה רייקיאוויק נאלצה לפנות בבקשת הלוואה ל...מוסקבה.

להערכת כלכלנים, התמ"ג האיסלנדי יתכווץ ב-10% עד תום המשבר. הקרונה המקומית כבר בצניחה חופשית. כאילו שהחורף הקפוא לא קשה גם כך. *