לאמיצים: שינוי חקיקה באנגליה מאפשר תכנון מס

כבר כיום ישנה אפשרות שהחברה הזרה הקשורה הפועלת באנגליה תרשום את הוצאת הריבית על ההלוואה אותה קיבלה מהחברה הישראלית הקשורה, לא תשלם אותה בפועל לחברה הישראלית אך ההוצאה תוכר לה לצרכי מס

בשורה חשובה לחברות נדל"ן ישראליות הפועלות באנגליה, ושטרם ברחו עקב המשבר החריף: שינוי חקיקה צפוי במדינה זו עשוי להיטיב עם מימון חברות הפועלות בה, ופותח פתח לתכנוני מבנה המימון בקבוצה. שינוי זה טומן בחובו יתרונות מס לחברות זרות (לרבות ישראליות) הפועלות באנגליה באמצעות חברות בנות וחברות קשורות אחרות. הוא אמנם אינו בלעדי לחברות נדל"ן, אך הוא רלוונטי גם לחברות נדל"ן ישראליות, הפועלות באנגליה באמצעות חברה קשורה, לרוב חברה בת זרה.

כידוע, לשם מימון פעילות נדל"ן מקומית נדרשים משאבים כלכליים רבים, אשר לא פעם מועברים לחברה המקומית באמצעות הלוואות בין-חברתיות מהחברה הקשורה (לדוגמה, החברה האם הישראלית). על פי הדין באנגליה, חברה הכפופה למס באנגליה המקבלת הלוואה נושאת ריבית רשאית לנכות את הוצאות הריבית הקשורות להלוואה בעת צבירתן, גם אם הן טרם שולמו בפועל ("בסיס מצטבר").

עם זאת, עד לאחרונה חלו באנגליה "כללי הריבית המאוחרת", לפיהם הותרה ריבית זו כהוצאה רק בעת התשלום בפועל ("בסיס מזומן") במקרים בהם ההלוואה התקבלה מצד קשור, הריבית לא שולמה בתוך שנה מיום צבירתה וכן הכנסות הריבית לא חויבו במס באנגליה ברמת המלווה.

כפועל יוצא, אם חברה הכפופה למס באנגליה קיבלה הלוואה מהחברה האם הישראלית, והתקיימו התנאים שלעיל, ניתן היה לנכות את הוצאות הריבית מהכנסתה החייבת של הנישומה בעת התשלום בפועל. במקרה זה, גם ניכוי המס במקור בגין תשלומי הריבית נדחה עד למועד התשלום בפועל.

מדיניות זו של רשויות המס באנגליה גררה ביקורת, בין היתר מאחר שאינה תואמת את אמנת המועצה האירופית. ביקורת זו נפלה על אוזניים קשובות. ביולי השנה פרסמו רשויות המס באנגליה נייר עמדה העוסק בטיפול בהוצאות ריבית ששולמו על ידי תושב אנגליה לצדדים קשורים בחו"ל. במסגרתו הוצעו שתי דרכים מרכזיות לתיקון כללי הריבית המאוחרת: החלת הכללים על כלל ההלוואות המתקבלות מצדדים קשורים, לרבות הלוואות בין שתי חברות תושבות אנגליה; וכן תיקון כללי הריבית המאוחרת, כך שתמיד ניתן יהיה לנכות ריבית על בסיס מצטבר, בכפוף לכללים אנטי תכנוניים.

רשויות המס באנגליה ביקשו לקבל הערות לנייר העמדה עד ל-24 באוקטובר. עם זאת, כבר כעת מיושמת בפועל המדיניות החדשה, המיטיבה עם חברות הנדל"ן הישראליות ועם החברות הקשורות להן הפועלות באנגליה. רשויות המס באנגליה הצהירו כי עד שהנושא יוסדר בחקיקה, אין בכוונתן להחיל את כללי הריבית המאוחרת על דו"חות מס המוגשים מיום 25 ביולי 2008 ואילך, ולגבי תקופות חשבונאיות נוספות אשר יסתיימו טרם תיקון החוק, במקרה שהמלווה הינו תושב חוץ וכן לא ידונו בסוגיות פתוחות בנושא דנן.

המשמעות היא, כי כבר כיום ישנה אפשרות שהחברה הזרה הקשורה הפועלת באנגליה תרשום את הוצאת הריבית על ההלוואה אותה קיבלה מהחברה הישראלית הקשורה, לא תשלם אותה בפועל לחברה הישראלית אך ההוצאה תוכר לה לצרכי מס. כך יחסך תשלום מס חברות שוטף בשיעור של 28%, לרבות ניכוי המס במקור בגין רכיב הריבית.

החברה הישראלית תוכל לרשום חיסכון נוסף במקרה שהיא בעלת הפסדי מס הניתנים לקיזוז כנגד הכנסות המימון, שכן אז לא ישולם מס בישראל על הכנסות המימון המדווחות.

מירון היא דירקטורית במחלקת מיסוי בינלאומי בחטיבת המס ב-Deloitte בריטמן אלמגור זהר.