זאב דרורי, מנכ"ל יצרנית הרכב החשמלי טסלה, "הוזז מתפקידו"

כך עולה ממכתב שהעלה המנכ"ל החדש, אלון מאסק, לאתר האינטרנט של החברה

המנכ"ל הישראלי של חברת כלי הרכב החשמליים Tesla מוטורס, זאב דרורי, הועבר מתפקידו ועובדים בחברה צפויים לקבל בקרוב הודעות פיטורים. כך עולה ממכתב שהעלה המנכ"ל החדש, אלון מאסק, לאתר האינטרנט של החברה. מאסק ציין במכתבו כי החברה תצמצם את פעילותה בייצור דגם מכוניתה השנייה, Model S.

חברת טסלה מקליפורניה שבארה"ב, הקרויה על-שם המדען והמהנדס הסרבי ניקולא טסלה, הוקמה לפני חמש שנים על-ידי איש העסקים מרטין אברהרד והיזם מאסק. במטרה לייצר את מכונית הספורט הדו-מושבית החשמלית הראשונה בעולם, אך כעת הרעיון יתעכב. בתקופה שבה התעוררה המודעות לנזקיו של זיהום האוויר המכונית העתידית של טסלה הצליחה להקסים שורת משקיעים מבוססים, בהם גם צמד מייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג'.

"אלה הם זמנים יוצאי דופן", כותב מאסק במכתבו. "המערכת הפיננסית העולמית עוברת את המשבר הקשה ביותר מאז המשבר הגדול של 1929, וההשלכות מתחילות לנשוב לכיוונו של כל רובד בכלכלה. לא מן הנמנע שכמעט כל עסק יושפע מההתרחשויות של השבועות האחרונים וזה כולל גם את העסקים שפועלים בעמק הסיליקון".

מאסק, שעשה את הונו בהקמת החברות PayPal ו-Space Exploration, הוסיף שהחברה נמצאת ב"תקופה קריטית", ולכן הורחב היקף תפקידו מיו"ר למנכ"ל במקום דרורי, שיישאר בדירקטוריון החברה כסגן היו"ר וימשיך לסייע לטסלה מוטורס בצעדיה הקרובים.

דרורי, 68, הוא ישראלי לשעבר, שמונה בנובמבר 2007 לתפקיד מנכ"ל טסלה מוטורס, במקום אברהרד.

הכוונות לצמצם במספר העובדים מגיעות לאחר שבימים האחרונים בעלי הון מעמק הסיליקון הזהירו כי סטארט-אפים ייאלצו להקטין הוצאות כדי להגיע לרווחיות כמה שיותר מהר על מנת לשרוד את ההאטה הכלכלית.

טסלה כבר חוותה קשיים במהלך 2008, כולל קיצוצים קודמים בכוח אדם ועיכוב בייצור המכונית הראשונה של החברה, Roadster החשמלית, שעולה 109 אלף דולר, וכן בייצור המכונית השנייה, Model S.

אחת הבעיות שמשפיעות על החברה היא שהשינויים הכלכליים בארה"ב, ככל הנראה, מונעים מלקוחותיה הפוטנציאליים לשלם 109 אלף דולר על המכוניות שהם הזמינו. המכונית מדגם Model S מתוכננת לנסוע 322 ק"מ בטעינה בודדת של בטריית היון-ליתיום שלה, והיא אמורה לעלות 60 אלף דולר. שיווקה יידחה עתה מ-2010 לאמצע 2011.

לפי ההערכות, טסלה מנסה לגייס 100 מיליון דולר, בנוסף ל-146 מיליון דולר שיש לה בקופה. במכתבו ציין מאסק כי המטרה שעומדת לנגד עיניו היא לייצר תזרים מזומנים חיובי תוך שישה עד תשעה חודשים.

החברה גם ממתינה להלוואה שהובטחה לה בריבית נמוכה ממשרד האנרגיה האמריקני, שתוכל להתקבל רק לאחר סקירה סביבתית.