חברת החשמל תידרש לפצות את סימנס ב-40 מיליון שקל אם לא תאשר את העסקה לרכישת טורבינות גז

דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, צפוי להחליט בישיבתו הקרובה האם לתת אישור סופי לרכישת הטורבינות מסימנס - זאת למרות שטרם גובש מתווה מוסכם למימון תוכנית החירום

חברת החשמל תידרש לפצות את סימנס בסכום גבוה של 7.5 מיליון יורו (40 מיליון שקל) במידה והעסקה לרכישת טורבינות הגז במסגרת תוכנית החירום למשק החשמל לא תושלם, כך נודע ל"גלובס".

דירקטוריון חברת החשמל, בראשות היו"ר מוטי פרידמן, צפוי להחליט בישיבתו הקרובה האם לתת אישור סופי לרכישת הטורבינות מסימנס, זאת למרות שטרם גובש מתווה מוסכם למימון תוכנית החירום.

תשובה סופית עד סוף החודש

כזכור, ועדת המכרזים בדירקטוריון חברת החשמל בחרה לפני כחודש בסימנס כמציע מועדף במכרז לאספקת שלוש טורבינות גז לתוכנית החירום במשק החשמל לשנת 2010. היקפו הכספי של המכרז נאמד ב-400 מיליון דולר. סימנס גברה על הצעות מצד אלסטום וג'נרל אלקטריק.

חברת החשמל, בניהולו של עמוס לסקר, אמורה לתת לסימנס תשובה סופית לגבי הזמנת הציוד עד סוף החודש, כאשר אי השלמת העסקה תגרור כאמור תשלום דמי ביטול בסך 7.5 מיליון יורו.

בכירים בממשלה מתחו ביקורת על גובה הפיצוי שתקבל סימנס, זאת בשעה שחברת החשמל טענה כי אינה מסוגלת לממן את העסקה בשל מצבה הפיננסי הקשה. מנגד, בחברת החשמל טוענים כי מדובר בפיצוי המקובל בעסקאות מסוג זה, ולנוכח הביקוש הגבוה כיום בעולם לרכישת טורבינות גז.

למעשה דירקטוריון חברת החשמל יצטרך להכריע בישיבתו הקרובה האם לבטל את העסקה עם סימנס ולשלם את הקנס, או לאשר את הזמנת הציוד אף על פי שלא ברור כיצד תמומן תוכנית החירום.

בעיית מימון

בתוך כך נודע כי סימני שאלה נוספים לגבי השלמת העסקה עם סימנס נובעים מחששות שבנקים בגרמניה יתקשו להעמיד מימון לאספקת הטורבינות. עפ"י מתווה העסקה, סימנס אמורה להעמיד לחברת החשמל אשראי ספקים לרכישת הציוד בסכום הנאמד ב-60% מהעלות. ואולם, בגלל משבר האשראי העולמי, שני הבנקים הגרמניים (היפו ו-KFW) שהיו אמורים לספק את האשראי לסימנס נקלעו לקשיים חמורים, ונדרשו לסיוע מהממשלה.

העלות הכוללת של תוכנית החירום נאמדת ב-7 מיליארד שקל. כפי שפורסם ב"גלובס", הממשלה שוקלת כפתרון להעביר את פרויקטי החירום לחברת הייצור הממשלתית החדשה, שתיקח את חברת החשמל כקבלן המבצע שלה. במקרה כזה, תוכנית החירום תמומן ברובה באמצעות ייקור תעריפי החשמל או מתקציב המדינה.

דובר חברת החשמל, דדי גולן, מסר בתגובה כי "גובה הפיצוי שתקבל סימנס אינו חריג, ונקבע בהתאם להיקפה הכספי הכולל של העסקה, וכמקובל בעסקאות לרכישת ציוד. חברת החשמל אינה יכולה להתייחס לנושא בטרם התקיים על כך דיון".

לגבי החששות בעניין הקשיים במתן אשראי לרכישת הציוד מהבנקים בגרמניה, מסר גולן כי לחברה אין אינדיקציות בנושא, "ככל הידוע לחברת החשמל, הצעתה של סימנס לאספקת הציוד עדיין תקפה".