"עוד עונה אחת טובה, זה כל מה שאני צריך, כדי שיהיה לי ביד מוצר"

אבנר קופל מגלה כמה נוח להיות יו"ר המינהלת אחרי אובדן אליפות של מכבי ת"א ; בנק דיסקונט, קופ"ח מאוחדת והחברה הישראלית למדליות קפצו הקיץ על העגלה והצטרפו לרשימת הספונסרים הראשיים

אבנר קופל מנסה לסדר את המספרים מחדש. אחרי עונת הכדורסל הגדולה שבה נסדקה ההגמוניה של מכבי ת"א, הוא מרגיש שיש לו את זה ביד. כלומר, שרואים תוצאות בשורת ההכנסות. אבל גם קופל מודה שזה עדיין רחוק מאוד ממה שהיה יכול להיות. "אם להסתכל מבחינה אחוזית, אז את העונה שעברה סיימה המינהלת של ליגת ווינר (אין סיכוי שתתפסו אותו אומר 'ליגת העל') עם הכנסה של 13.4 מיליון שקל. כבר עכשיו אנחנו יודעים שהעונה אנחנו הולכים לכיוון 15 מיליון שקל, וכנראה גם יותר". הסימנים מראים שיו"ר המינהלת יכול בקלות לדייק בהערכות שלו. בטח אחרי שקיבל פתיחה חלומית לעונת הכדורסל, בדמות סנסציה כבר ברבע גמר גביע ווינר שבו הודחה מכבי כל ידי גלבוע/גליל. סנסציה שיכולה לסייע לו במאמץ להגדיל את ההכנסות.

מאיפה יגיע הכסף? שני אפיקים. האחד הוא מועצת ההימורים, שתיתן את החותמת הסופית לקפיצה הכלכלית של הכדורסל בארץ כשתגדיל את התמיכה בענף, והשני הוא ספונסרים. "סוף סוף הגענו למצב שבו אנחנו נכנסים מהר מאוד למו"מ עם גופים מסחריים, וגם התשובות מגיעות מהר. אחרי השנתיים האחרונות יותר נוח לאנשים עם ליגת הכדורסל, ואחרי העונה האחרונה הרבה יותר קל לנו לגייס ספונסרים", אומר קופל.


ממתגים כל מה שזז

השינוי הוא גם מחשבתי. ממתגים כל מה שזז. חבילות ספונסרשיפ חולקו לשלושה סוגים. "חבילות זהב לספונסרים במחיר של כ-400 אלף דולר - סליחה, 400 אלף שקל, הייתי מת שזה יהיה דולר - למי שרוצה להפוך לספונסר ראשי של הליגה; מי שרוצה להיכנס לרשימת הספונסרים המשניים של הליגה משלם לפי תעריך קופל 200-350 אלף שקל לחבילות פלטיניום. ויש גם חבילות לאירועים מזדמנים, כמו הגרלת גביע ווינר, פיינל פור וכו'".

לעונה הנוכחית הצליחה המינהלת לצוד שלושה ספונסרים גדולים - בנק דיסקונט, קופת חולים מאוחדת והחברה הישראלית למדליות - שלושתם ספונסרים רשמיים עיקריים. וגם על ליגת החלומות (משחק אינטרנטי נושא פרסים) שנכנסה בשנה שעברה לאתר, המינהלת קיבלה העונה חסות והיא תיקרא "ליגת אוטוגלאס" על שם הספונסר. כמה זה כסף זה ייצר בשורה התחתונה? "בשנה שעברה הכנסנו מספונסרים 4.4 מיליון שקל, השנה כבר עכשיו אנחנו עומדים על 5.9 מיליון".

* מכל הרעש הגדול של האליפות, כל הקפיצה שלכם היא 1.5 מיליון שקל. את הבום הגדול הייתם צריכים לעשות הקיץ.

"אנחנו עוד לא בשיא, יש לנו עוד לאן לגדול. מטריד אותי יותר שקבוצה כמו הפועל חולון שלקחה אליפות ממכבי ת"א, כמעט ולא המשיכה את הפעילות שלה. אנחנו נמצאים באמצע תהליך שאם נצליח לשחזר אותו, לפחות ברמת התחרות, אז אני אוכל לבוא ולהגיד שיש לנו מוצר. אם נדע למתג את עצמנו נכון, והעונה הזאת תהיה עם עניין, אז כמו שהבאנו גופים ב-400-500 אלף שקל - ספונסרים יבינו שכדאי להם להיכנס לענף הזה. בטח על חשבון הכדורגל שהוא לא במיטבו. עוד עונה אחת טובה, זה כל מה שצריך".

* מכבי את הנפילה שלה נתנה לליגה, אתה יודע.

"זה לא נכון. אני באמת מרגיש שבשנתיים האחרונות זו לא מכבי שהתקרבה לליגה, אלא קבוצות שהתקרבו למכבי. קבוצות התארגנו, מבינות איך להביא שחקנים טובים בפינצטה. מכבי, אם זכור לך טוב, הגיעה לגמר האירופי בעונה שעברה, אבל איבדה את האליפות לחולון שהיתה קבוצה יותר טובה ממנה. ולא היה רחוק שהפועל ירושלים תיקח כאן דאבל לפני שתי עונות. אני רוצה להאמין שהקבוצות עשו בשנתיים האחרונות התקדמות ארגונית ותפיסתית. אני רואה מועדונים שפעם העסיקו בקושי עוזר מאמן, שגם היה מביא כדורים ועושה כביסה, והיום הם עסק קטן לכל דבר. ארגונים קטנים עם מזכירה, ישיבות, דוברים והנה השנה יהיו גם אנשי שיווק (ראו מסגרת)".

"מיציתי את עצמי"


שני הדברים שקופל מאמין שיביאו לו את הגאולה הם הסכם שיווק חדש עם מועצת ההימורים והחשיפה בטלוויזיה. "לגבי מועצת ההימורים, אנחנו במשא ומתן. זמן האוויר שליגת ווינר מקבלת בטלוויזיה בערוצים פתוחים הוא גבוה מאוד, 3-4 משחקים בשבוע לעומת משחק אחד של הכדורגל. זה סיפור שמתגלגל לכיוון חיובי, ואנחנו מעריכים שתוך חודש וחצי מהיום נוכל להגיע להבנות ברורות עם מועצת ההימורים".

* על כמה כסף אנחנו מדברים?

"אנחנו מעריכים שהכדורסל הישראלי שווה 15-20 מיליון שקל ממועצת ההימורים, ואני מניח שביחד עם איגוד הכדורסל - שיבוא גם הוא עם הדרישות הלגיטימיות שלו - נוכל להוסיף סכומים לא מבוטלים לכדורסל הישראלי. נכון להיום ליגת ווינר מקבלת עבור המותג שלה ממועצת ההימורים כ-3.5 מיליון שקל. אנחנו שלוש שנים עם המותג הזה ואני מאמין שבקרוב נשב עם המועצה ונחתום הסכם לשיתוף פעולה לעוד כמה שנים".

* כמה הוא אמור להיות שווה אחרי השנתיים שעברתם?

"אני מעריך שהוא יהיה שווה בין 1.5 ל=2 מיליון דולר".
גם בנושא הטלוויזיה קופל פוזל לכדורגל. "קח למשל את ערוץ 10 שמדי פעם לוקח משחקים שלנו ומשלם תמורתם מקסימום 60 אלף דולר למשחק. אם אנחנו מביאים למשחקים טובים בסביבות 9% רייטינג, וכמה רייטינג יש למכבי ת"א ביורוליג? 13%? כמה הוא משלם למכבי? אני אגיד לך - 150 אלף דולר למשחק. ולכדורגל? 200 אלף דולר למשחק שהרייטינג שלו כבר דומה לרייטינג שלנו. זה רייטינג זהה, רק שלנו משלמים שליש מחיר. ומה בכדורגל נותנים למותג ליגת טוטו? הם נותנים לו חשיפה בערוצים סגורים, שרואים אותם במקרה הטוב 60-70 אלף איש. אני נותן לכם מראש חשיפה בערוצים פתוחים".

אגב, בעניין הטלוויזיה קופל מודה בטעות שעלתה לו הקיץ ביוקר רב. "הסכם השידורים שלנו בעונה שעברה היה 7.2 מיליון שקל מערוץ הספורט, אבל השנה נקבל 6.6 מיליון שיקל. איבדנו כמעט 10% מההסכם רק על הפרש שער בגלל טעות שלנו. אבל ככה לומדים".

* מה איתך, אתה חמש שנים בתפקיד היו"ר?

"אני בשלב שבאחוז גבוה מיציתי את עצמי. אני מקדיש לזה הרבה וזה בא על חשבון המשפחה. אני מרגיש שאצלי זה כבר לא יהיה להרבה זמן".

* במה שונה הארגון שאתה עומד בראשו מארגונים אחרים שמנהלים כאן את הספורט, נאמר איגוד הכדורסל וההתאחדות לכדורגל?

"איגוד הכדורסל הוא מקום מיושן בתפיסותיו ובדעותיו, אבל הגיעו אליו אנשים חדשים וצריך לתת להם את הזמן. גם בהתאחדות לכדורגל, למרות שאני חבר הנהלה בה, חלק מהעשייה היא על הפנים. כל מקום שאתה יכול לקחת בו החלטות מהירות, שלא קשורות בפוליטיקה ואגו, ובקופתך מצויה הפרוטה, כמו בעסק פרטי - זה המתכון הנכון. ההתאחדות לכדורגל זה גוף פוליטי שאי אפשר לקחת החלטה איזה תה לקנות, אם את התה הזה או את התה הזה. אצלנו מתכנסים מעת לכך וחותכים מיד החלטות, כי לבעלי הקבוצות יש אותו אינטרס כלכלי. למשל, כשהתכנסנו להחליט למשל על שינוי המועד האחרון להחלפת שחקנים בליגה, זו החלטה שלקחנו תוך 3 דקות. באנו, אנשים ראו שזה מתאים להם, חתכנו. הלאה".

קופל חולם אמריקה / אנשי שיווק לכל קבוצה

שבוע לפני פתיחת הליגה, והשיווק הוא מהות הכל כרגע במינהלת. היא החליטה לכפות את העניין על הקבוצות, ותתגמל את מי שתיתן על כך דגש. למשל, כל קבוצה שתעסיק איש שיווק מוסמך ("לא אחד שיתברר שהוא גם עושה מסז'ים באימונים ומחזיר כדורים", לפי קופל) תקבל 60 אלף שקל בשנה. "אנחנו משלמים להם למעשה 6,000 שקל בחודש לטובת איש שיווק. הקבוצות יהיו מחויבות העונה לדווח על מספר הכרטיסים שמכרו, מספר מנויים, כמות המפרסמים שהן מכרו לכל משחק", מסביר קופל. "די עם החובבנות, לא ייתכן שבאולמות יש תפוסה של 25% ולא משנה הסיבה, זה נזק תדמיתי וכלכלי לליגה".

אבנר קופל

לפי קופל, המודל של המינהלת הם הקולג'ים בארצות הברית. "שם האולמות מפוצצים ואנשים אוהבים לבוא לראות את המשחקים. כל העניין הוא שואו. העונה בליגה נתחיל נוהל שכל קבוצה חייבת להקת מעודדות במהלך המשחקים, לא סתם מופע לצאת לידי חובה כמו בשנה שעברה. אני לא אומר שנגיע לתוצאות של הקולג'ים, כמובן, אבל אין סיבה שלא נעבוד לפי אותה שיטה, להביא את האנשים למקום שנעים להיות בו. על כל דבר יש קנס ותגמול. קבוצה שלא הביאה לערב מסוים להקת מעודדות תחטוף קנס".

במקביל, בשלושה מתוך שישה אולמות בכל מחזור יהיו לוחות פרסום אלקטרוניים ("לדים"). מכבי ת"א והפועל ירושלים מחזיקות במערכת לדים משלהן, ובנוסף המינהלת משנעת מערכת שלישית בין המגרשים, בכל פעם למשחק שישודר בטלוויזיה. "המשמעות היא שקבוצה שיודעת שהיא משודרת בשידור חי ומקבלת לדים לאותו משחק, אוטומטית מקפיצה את כמות המפרסמים שלה באותו ערב לסביבות ה-14-16 מפרסמים. אנחנו רק דואגים לטעון להם את הלדים. מאחר שמדובר בממוצע ב-300 דולר למפרסם, הנה במשחק בית שאתה מארח אתה יכול להכניס עוד 5,000 דולר רק מהעניין הזה. אנחנו כמינהלת מבטיחים 15%-20% מהזמן של הלדים לטובת הספונסרים שלנו".