בעולם ממזגים - באוצר פועלים להגדלת הפיזור

למי שתהה כיצד משפיע המשבר על התפיסה האסטרטגית של האוצר - הרי שבשלב זה נראה שאין כל שינוי

בימים האחרונים פרסם אגף שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, בראשותו של ידין ענתבי, את הדו"ח השנתי שלו ל-2007. הרלוונטיות שלו לנוכח המתרחש מתחילת 2008 בארץ ובעולם, ובמיוחד במערכת הפיננסית, מוטלת בספק, ואולם הדו"ח מלמד על הרוח הנושבת במשרד האוצר בנוגע למבנה שוק ההון והפיננסים המקומי.

למי שתהה כיצד משפיע המשבר על התפיסה האסטרטגית של האוצר, הרי שבשלב זה נראה שאין כל שינוי. בהקדמה לדו"ח השנתי מציין ענתבי, כי "מעבר למשבר הנוכחי ולחוסר הוודאות בשווקים, חשוב לעודד את המשך פיתוחם של שוק הון ישראלי משוכלל ומגזר שירותים פיננסיים תחרותי ומגוון". בהקשר זה, המטרות העיקריות להסדרה אותן רואה האוצר גם בימים אלו מתמקדות בהגדלת הפיזור במשק, תוך הקטנת מרכזיותה של המערכת הבנקאית בכלל והבנקים הגדולים בפרט. זאת, בשעה שהשלכות המשבר הנוכחי טרם הובהרו דיין (בארץ ובעולם), ובוודאי שלא הופנמו.

"למרות ההיקף הרחב של ההסדרה שהושתה על שוק ההון והגופים המוסדיים בשנים האחרונות, והשינויים שהתחוללו בהם", מצוין בדו"ח, "עדיין שוררת רמת ריכוזיות גבוהה במערכת הפיננסית. הרפורמות הרבות שיזמה הממשלה בשני העשורים האחרונים אכן יצרו אלטרנטיבה אמיתית לקבלת אשראי מחוץ למערכת הבנקאית... אבל רק עבור הפירמות הגדולות שיש להן נגישות לשוק ההון. הריכוזיות בענף הקמעונאי ובתחום האשראי לעסקים קטנים ובינוניים נשארה בעינה, נוכח מעמדם המרכזי של הבנקים בהפצת מוצרים פיננסיים. רמה גבוהה זו של ריכוזיות מהווה כשל שוק ומחסום עיקרי בפיתוחם של השווקים הפיננסיים בישראל".

כך, כשפרסום מסקנות ועדת אריאב, באשר הן, מתעכבות (מסיבות ברורות ונכונות, כשהעולם כולו סוער), באוצר מציינים בראייה קדימה כי "האתגר שעומד בפני הממשלה בשנים הקרובות הוא צמצום הריכוזיות בבנקאות ובעיקר בשלושת השווקים שלא טופלו על ידה - שוק האשראי לאותם גופים שאינם נגישים לשוק ההון (עסקים קטנים ובינוניים ואשראי קמעונאי, ר.ש), שוק הפיקדונות ושוק ההפצה של המוצרים הפיננסיים". לאמירות אלו ניתן להוסיף גם את התפיסה שמחלחלת בקרב רגולטורים לאור המשבר בעולם, לפיה חשוב שלא יהיה במשק גוף שהוא "גדול מדי מכדי ליפול", שכן גוף שכזה מהווה איום משקי לתפיסתם.

התחרות על האשראי מאבדת גובה

אופציה לתחרות במגזר הקמעונאי שמסומנת זה זמן על ידי האוצר - חברות כרטיסי האשראי, היא לדברי הדו"ח "ערוץ חסר ערך תחרותי של ממש". זאת, כשתפקיד המוסדיים בשוק האשראי למשקי בית ועסקים קטנים ובינוניים נתקל בעיקר בשני חסמים עיקריים - חוסר בתשתיות מידע לגבי נתוני ההיסטוריה הפיננסית של משקי הבית והיעדר ערוץ הפצה קמעונאי. לכן, מציינים באוצר, נחוצים צעדים שיעודדו את קיומה של תחרות משוכללת על האשראי הניתן למשקי הבית ולעסקים הקטנים והבינוניים.

אולם התחרות האופציונלית בתחומים אלו מצד המוסדיים ספגה מכה קשה מאז סוף 2007. למעשה, פעילויות האשראי של המוסדיים (שלא הפכו לממשיות עוד קודם למשבר) קפאו. כעת, נראה שיעבור עוד זמן עד שקבוצות הביטוח שסובלות מהמשבר בתוצאותיהן הכספיות יוכלו להפנות משאבים ראויים לטובת שוק זה.

וכך, בניגוד למגמה בעולם של איחוד ויצירת קבוצות בנקאות דומיננטיות תחת מטרייה ממשלתית, באגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר מתכוונים להמשיך בפיזור מוקדי הכוח בשוק הפיננסי המקומי, מתוך ראייה צרכנית-מבנית, עד כמה שניתן. להערכתנו, סביר שיהיו עם הזמן שינויים בגישה זו, גם על רקע סוגיות ההון העצמי של חברות הביטוח, ואולי אף תנועה הפוכה שתוביל עם הזמן לפיזור העוצמה בין גופים גדולים מהקיים כיום. דהיינו, הליכי קונסולידציה, אפילו חוצי סקטורים, שיצרו כמה גופים מתחרים גדולים, כשהגופים הקטנים ייבלעו על ידם גם כאן בארץ.