עוזי לוי, מנכ"ל אלעד גרופ קנדה: "אלעד קנדה היא חברה יציבה - נכסיה מאופיינים בסיכון מאוד מוגבל"

ממקום מושבו בטורונטו, עוזי לוי מצליח להישאר שליו למראה משבר האשראי ; בראיון ראשון הוא הודף שמועות על קשיי נזילות של הקבוצה, מסביר מה אטרקטיבי בשוק הנדל"ן הקנדי וגם מקפיד להחמיא לבוס, יצחק תשובה ; את קנדה הוא מגדיר כ"אי של שקט" - "ביחס לערים אחרות, טורונטו מעניקה לאנשי העסקים ערך גבוה על הכסף שהם משקיעים בה"

הכלכלה הקנדית מפגינה חוסן יחסי, אך אין ספק שההאטה בכלכלה העולמית ובטח אצל השכנים שמעבר לכביש תורגש גם בקנדה", כך אומר ל"גלובס" עוזי לוי, מנכ"ל אלעד גרופ קנדה, מקבוצת אלעד, זרוע הנדל"ן הפרטית של איש העסקים יצחק תשובה. בראיון ראשון לכלי תקשורת ישראלי, דוחה לוי את השמועות על קשיי נזילות של קבוצת אלעד ומעריך שהמצב בשווקים עשוי ליצור הזדמנויות בקנדה אותה הוא מכנה "אי של שקט".

לאלעד גרופ קנדה יש מספר נכסים. ראשית, בבעלותה 16 אלף יחידות דיור מושכרות באזור קוויבק ואונטריו. בנוסף, יש לה פורטפוליו של 23 מרכזים מסחריים, בנייני משרדים, מבנים תעשייתיים והיא מפתחת פרויקטים למגורים בטורונטו ובמונטריאול. כמו כן, בבעלותה הכפר האולימפי במונטריאול, הכולל אלף יחידות דיור מושכרות ויתרת קרקע שעברה תהליך השבחה והתקבלו עבורה זכויות להקמה של 1,400 יחידות דיור.

מזה שנה וחצי מתגורר לוי בקנדה לאחר שקיבל לידיו את ניהול הנדל"ן בקנדה של תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק. בעברו שימש כראש מערך הנדל"ן בבנק לאומי וכסגן ממונה אגף התקציבים במשרד האוצר. "תפקידיי הקודמים הכשירו אותי לתפקידי הנוכחי. זו השלמת השכלה לעולם העסקים הגדול", הוא אומר ומחמיא לאחד ממעסיקיו הקודמים. "בנק לאומי הוא בית הספר הטוב ביותר לבנקאות".

*עד כמה מעורב תשובה בניהול השוטף של אלעד גרופ קנדה?

"יצחק תשובה הוא איש עסקים שמאוד מעורב ודומיננטי בפעילות העסקית של החברה. הוא פנומן עם יכולות אישיות בלתי רגילות".

*לאור משבר האשראי, מינוף הופך לבעיה. כיצד נראה המאזן של אלעד קנדה בהקשר הזה?

"לחברה יש כיום בנק של קרקעות לפרויקטים הכוללים 8,000 יחידות דיור. אלעד גרופ קנדה יוצרת תזרים מזומנים יציב וקבוע כתוצאה מהשכרת נכסים מניבים ומכירת פרויקטים ברמות של 150 מיליון דולר ומעלה בשנה. השכרת דירות המגורים, שהן נכסים ברמות סיכון נמוכות, זה ממש לחם וחמאה".

*כיצד מושפעת עד כה כלכלת קנדה מהמשבר העולמי?

"בשבוע שעבר דורגה מערכת הבנקאות הקנדית כחסונה וכיציבה ביותר בעולם. המערכת הבנקאית משקפת את הכלכלה הקנדית שנסמכת בעיקר על אוצרות טבע שיש למדינה, כמו מצבורי נפט מהגדולים בעולם, זהב, אורניום ואלומיניום, ואוצרות טבע אחרים. הכלכלה הקנדית מפגינה חוסן יחסי על רקע המשבר העולמי, ומערכת הבנקאות כאן לא עשתה שטויות ונהגה בזהירות. אין פה בנקים בקשיים או בפשיטת רגל".

*אז אין חשש ממיתון בקנדה?

"אין ספק שההאטה בכלכלה העולמית ובטח אצל השכנים שמעבר לכביש תורגש גם בקנדה. עם זאת, בעיקרון קנדה היא אי של שקט. אין פה גאות או השתוללות או ריצה של מחירים כלפי מעלה, ולעומת מה שקורה בעולם, קנדה מפגינה חוסן יחסי".

כאמור, אלעד גרופ קנדה מנהלת נכסי נדל"ן גם בטורונטו, אחת הערים המרכזיות בעולם. "ביחס לערים אחרות, טורונטו מעניקה לאנשי העסקים ערך גבוה על הכסף שהם משקיעים בה. באופן יחסי, המחירים בטורונטו נמוכים מערים דומות בעולם ולכן היא מושכת משקיעים".

לוי מציין כי בניגוד לישראל, בקנדה יחידות הדיור קטנות יותר. "דירת שלושה חדרים יכולה לעלות סביב 420 אלף דולר אמריקני אבל יש גם דירות זולות יותר. הקנדים אוהבים דירות קטנות של חדר אחד או קצת יותר. יותר חשוב להם שבבניין תהיה רמת שירות גבוהה, ושהוא יכלול תוספות כמו בריכה, חדר כושר, חדר אירוח ואפילו מתקני ג'ימבורי לילדים".

"חס וחלילה, חס ושלום"

בחודשים האחרונים סובלות המניות והאג"ח של קבוצת דלק מירידות חדות, ותשואות האג"ח של הקבוצה זינקו לרמות שמזכירות מניות יתר בעייתיות ולא חברה יציבה הכלולה במדד ת"א 100. "כל יחידות הקרקע שלנו נקיות מכל חוב, ורק כשניכנס לפרויקטים, ייווצר חוב. קבוצת אלעד קנדה יציבה, ויש לה נכסים עם סיכון מאוד מוגבל", משנן באוזנינו לוי כשאנו מעמתים אותו עם החששות לנזילות של תשובה, לאור תשואות האג"ח של קבוצת דלק.

*כיצד סקטור הנדל"ן בקנדה מגייס אשראי בימים אלה?

"מתכונת המימון של פרויקטים בבניה בקנדה ממזערת סיכונים לבנק שכן היזם נדרש להוכיח מכירות מוקדמות בשיעור ניכר מהפרויקט, טרם קבלת המימון. לגבי פרויקט אמרלד סיטי האחרון, כיוון שמדובר בקרקע שלנו, זה מעניק לנו יתרון גבוה במימון".

*ואיך תשרתו חוב עבור רכישת יחידות הדיור האחרות?

"מדובר בנכסים מניבים שקשורים בהלוואות לטווח ארוך ומשרתים את החוב".

*אז אין חשש לחדלות פירעון?

"חס וחלילה, חס ושלום. מדובר בעסקים יציבים עם תזרימי מזומנים, שמושכרים במלואם".

מינוף או לא, לפני כחודשיים פורסם כי אלעד קנדה תמכור 15% מפורטפוליו נכסיה לקרן קנדית תמורת כחצי מיליארד דולר. לוי אומר היום, כי "העסקה נמצאת בתהליכי השלמה ולכשתסתיים נודיע על כך". מנגד, הוא מעדיף שלא להרחיב את הפירוט על רכישות נוספות שאולי תבצע החברה בעתיד. "אנחנו כל הזמן עוסקים בחיפוש אחר הזדמנויות אך כרגע אין משהו קונקרטי. אני מניח שהמצב הנוכחי בשווקים ייצור הזדמנויות נוספות".

*האם תשובה שוקל הנפקה של אלעד גרופ קנדה או של אלעד החברה האם?

"כל האופציות פתוחות. זה תלוי בשווקים, שכרגע נמצאים במצב עדין".

לוי, בנקאי לשעבר, שעסק במשך שבע שנים במתן אשראי, פיקוח וליווי פרויקטי נדל"ן, מדגיש שהבעיה המרכזית היום היא אובדן האמון בשווקים. למרות זאת, הוא מגלה אופטימיות באשר לעתיד."המצב היום מאוד מורכב. יחד עם זאת, יש התגייסות מאוד גדולה כלל-עולמית שמטרתה ייצוב המערכת הפיננסית. אני מעריך שזה ייקח קצת זמן, אך המערכת תחזור למצב של שפיות, אם כי זה לא מעבר לפינה".