קולין פאואל: "אצביע בעד ברק אובמה - יש לו דרך התנהלות החלטית שתשרת היטב את כולנו"

שר החוץ בממשל בוש ומאדריכלי המלחמה בעיראק אינו מוציא מכלל אפשרות שישמש שגריר מיוחד לפתרון הסכסוך הישראלי פלשתיני ; אחת הסיבות ל"עריקתו" מהמפלגה הרפובליקנית: מינוי שרה פיילין לסגניתו של מקיין; "היא לא מתאימה"

קולין פאואל, שר החוץ בארבע השנים הראשונות של ממשל בוש, מאדריכלי המלחמה בעיראק ומעמודי התווך של המפלגה הרפובליקנית, אמר היום (א'), כי יצביע בעד ברק אובמה בבחירות לנשיאות. הוא לא הוציא מכלל אפשרות, שיסכים לשמש כשגריר מיוחד של הממשל הבא ליישוב הסכסוך בין ישראל לפלשתינים, אם הנשיא שייבחר יבקש ממנו לעשות זאת.

פאואל הוא הרפובליקני הבכיר ביותר שחצה את הקווים במערכת הבחירות הנוכחית. אנליסטים אומרים, כי להחלטתו לתמוך באובמה עשוי להיות משקל רב מפני שהוא נוטל מהקמפיין של ג'ון מקיין, המועמד הרפובליקני, את אחד מכלי הנשק החשובים ביותר שלו: הטענה שאובמה אינו כשיר לשמש כמפקד הכוחות המזוינים של ארה"ב בגלל העדר ניסיון. פאואל, איש צבא ותיק, שימש יו"ר המטות המשולבים, הרמטכ"ל של צבא ארה"ב.

אובמה מחזר אחרי רפובליקנים מזה זמן רב, אך פאואל הוא הפרס הטוב ביותר שהמועמד הדמוקרטי היה יכול לקוות לו. פאואל נהנה מיוקרה ואהדה רבות משני צידי הסרגל הפוליטי. תמיכתו הראשונית במלחמה בעיראק הורידה את קרנו בעיני דמוקרטים רבים, אך לימים אמר פאואל, כי תמיכתו בפלישה נבעה ממידע מודיעיני כוזב שקיבל מזרועות המודיעין של ארה"ב. תחקירים על תחילת המלחמה העלו, כי הוא הולך שולל ע"י בכירים אחרים ממשל בוש.

פאואל, שרואיין בתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת אן.בי.סי., אמר כי הכלכלה היתה אחד השיקולים שהניעו אותו לתמוך באובמה. הוא סיפר, כי עקב בקפידה אחר התנהלותם של אובמה ומקיין, שאותו הגדיר כ"ידידי טוב", ובחן במיוחד את תגובותיהם למשבר הפיננסי המתעצם.

"אני מוכרח לומר שהוא (מקיין) נראה קצת הססני בגישתו כלפי הבעיה", אמר פאואל. "הוא לא הפגין הבנה מלאה של הבעיות הכלכליות שניצבות לפנינו".

פאואל אף הביע דאגה מהחלטתו של מקיין לבחור בשרה פיילין כמספר 2 בכרטיס הרפובליקני. "אני לא מאמין שהיא מוכנה לשמש כנשיא ארה"ב, וזה בעצם תפקידו של סגן נשיא", אמר פאואל. לדבריו, בחירתה מעלה "אצלי תהיות מסוימות" לגבי שיפוטו של מקיין.

הוא אף הביע דאגה מהדגש ששם הקמפיין של מקיין על קשריו כביכול של אובמה עם וויליאם איירס, רדיקל משנות ה-60, שהורשע בפעולות טרור, ואמר כי האשמות אלה נושאות אופי דמגוגי.

על אובמה אמר פאואל: "אני מאמין שיש לו דרך התנהלות החלטית שתשרת היטב את כולנו".