אובמה מגדיל את הפער ממקיין: מוביל ב-10% בסקר וול סטריט ג'ורנל-אן.בי.סי

שבועיים לפני הבחירות בארה"ב, גדל מספר הבוחרים שנוח להם עם ערכיו של אובמה, עם הרקע שלו ועם יכולתו לשמש כמפקד העליון של הצבא ; כישלון למאמצי מקיין לצייר את אובמה כליברל פרוע, שמתרועע עם טרוריסטים לשעבר ; שרה פיילין - הגורם המכביד ביותר על מקיין, אפילו יותר מקשריו עם בוש

שבועיים לפני הבחירות לנשיאות, מצליח ברק אובמה להגדיל משמעותית את הפער בינו לבין ג'ון מקיין, מתחרהו הרפובליקני. סקר חדש של וול סטריט ג'רנל ואן.בי.סי, שפורסם אמש (ג'), מראה שאובמה מוביל ב-10%: 52% לעומת 42%, בהשוואה ל-49% מול 43%, לפי הסיבוב הקודם של של הסקר, לפני שבועיים. גם סקרים אחרים, שפורסמו באחרונה, מראים יתרון דו-ספרתי לאובמה.

לפי הסקר החדש, גדל מספר הבוחרים שנוח להם עם ערכיו של אובמה, עם הרקע שלו ועם יכולתו לשמש כמפקד העליון של הצבא. נתונים אלה מצביעים על כשלון מאמציו של מקיין לצייר את אובמה כליברל פרוע, שמתרועע עם טרוריסטים לשעבר ושדבק בחיידקי "סוציאליזם" בהווה. מנהל הקמפיין של מקיין, ריק דייוויס, אמר לפני כמה שבועות, כי לא נושאים כלכליים יכריעו את תוצאות הבחירות, אלא דווקא נושאים שקשורים באופיים של שני המתמודדים. הוא לא היה יכול להעלות על דעתו, שהבוחרים יוקסמו יותר מאישיותו של אובמה מאשר אישיותו של מקיין.

מעמדו של אובמה התחזק עד כדי כך, שהקמפיין שלו ובכירים דמוקרטיים, לרבות הילארי קלינטון, החלו להזהיר בוחרים פוטנציאליים מפני שאננות יתר. "זכרו את ניו-המפשיר" הוא המוטו העכשווי של הקמפיין הדמוקרטי, זכר לימים הלא רחוקים שבהם הנחילה קלינטון תבוסה מפתיעה לאובמה בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית.

יתר על כן, אובמה החליט לקחת פסק זמן מהקמפיין בימים ה' ו-ו' כדי להימצא בחברת סבתו, שאושפזה במצב חמור בבית-חולים בהונולולו, האוואי. אמצעי תקשורת רבים רואים בנצחונו של אובמה עובדה מוגמרת. כך, למשל, הכותרת של כתבת השער בגיליון החדש של ניוזוויק היא: "אמריקה השמרנית: איך ינהיג הנשיא אובמה אומה מרכז-ימנית".

"אובמה הגיע לסף שבו הבוחרים מתחילים לקבל אותו", אמר ניל ניוהאוז, סוקר רפובליקני, שערך את הסקר של וול סטריט ג'רנל ואן.בי.סי., יחד עפ פיטר הארט, סוקר דמוקרטי. הארט הוסיף: "סימני השאלה והספקות שהיו לבוחרים לגבי אובמה נמחקו".

הסקר של וול סטריט ג'רנל ואן.בי.סי. מכיל שפע של נתונים שצריכים לגרום להתפרצויות שמחה בקמפיין הדמוקרטי. אחד הממצאים החשובים הוא, ששרה פיילין, מס' 2 בכרטיס הרפובליקני, מכבידה על מקיין אפילו יותר מהתפיסה שמזהה אותו עם ג'ורג' בוש, אחד הנשיאים הפחות פופולריים בתולדות ארה"ב. 55% מהנשאלים אמרו, כי היא אינה מתאימה לשמש נשיא, בהשוואה ל-50% שסברו כך לפני שבועיים, בסיבוב הקודם של הסקר.

ל-47% מהנסקרים יש דעה שלילית על שדרה פיילין ורק 38% רואים אותה באור חיובי. להשוואה: מיד לאחר הוועידה הרפובליקנית, שבה נחשפה פיילין לציבור, 47% ראו אותה באור חיובי, ורק 27% מצאו בה שלילה.

ומזווית אחרת: סוגיית כישוריה, או העדר כישוריה, של פיילין לשמש נשיאה, אם יתעורר צורך, עומדים, לדעת הנשאלים, בראש רשימת הנושאים מעוררי הדאגה לגבי מחנה קמפיין. במקום השני נמצא החשש שמקיין ימשיך במדיניות של בוש; וינקוט מדיניות כלכלית שתיטיב עם עשירים בלבד או תאריך את שהות ארה"ב בעיראק.

הדברים שמדאיגים את הבוחרים לגבי אובמה: יש לו ניסיון מועט מדי; הוא ליברלי מדי; הוא יעלה את המיסים על כמה שכבות באוכלוסיה; הוא מושפע יותר מדי מאנשים כמו הכומר ג'רמיה רייט או הטרוריסט לשעבר היל איירס.

ברוב הנושאים הכלכליים, לבוחרים יש אמון רב יותר באובמה מאשר במקיין: שירותי רפואה (59% מול 20%); טיפול בכלכלה (49% מול 28%); טיפול במשבר המשכנתאות והנדל"ן (45% מול 24%); טיפול בוול סטריט (42% מול 25%); מקיין מוביל רק בשני תחומים (עיראק (45% מול 40%); ולכידת אוסמה בין לאדן (39% מול 19%).

השורה התחתונה: הסקר מראה שבעוד שמקיין מצליח לשמור על אחיזתו בבסיס הבוחרים הרפובליקני, הוא מידרדר במחנה הקובע של בוחרים עצמאיים, כלומר אלה שאינם מזוהים עם מפלגה כלשהי. בלעדי גוש גדול זה, שום מתמודד לא הצליח ולא יצליח להיכנס לבית הלבן.