כוח המים: יצרניות המים הגדולות התכנסו לוועידה בינלאומית

על הפרק: מים בבקבוקים ואיכות הסביבה, התחרות עם הברז - וגם מים לשיפור ה-DNA

התעשייה הבינלאומית למים בבקבוקים מתמודדת מחד עם לא מעט קשיים, כמו ארגוני איכות הסביבה, המתנגדים לייצור מים בבקבוקים, והעלויות ההולכות וגדלות של הייצור מול המחירים הצונחים של המוצר. מאידך היא ממשיכה לרשום גידולים בצריכה ובעיקר מפתיעה עם חדשנות מוצרית הגורמת לגידול קטגוריית המיים המתוספים למיניהם. הוועידה הבינלאומית לתעשיית המים בבקבוקים, התקיימה השנה בעיירה ויסבן שבגרמניה. מדובר בכנס אותו מארגנת חברת "זניט אינטרנשיונל". כ-300 נציגים מלמעלה מ-110 חברות מכל העולם, התכנסו יחד כדי לשמוע, להשמיע, לשתף ולהציג. על שולחן הדיונים עלו הנתונים העדכניים ביותר, התחזיות, הבעיות, ההזדמנויות, הקשיים, הפתרונות והיוזמות החדשות והמפתיעות בתחום.

אחד הנושאים המרכזיים בכנס השנה, היה התמודדות החברות עם נושא איכות הסביבה, אשר העביר את התעשייה למגננה בחלק גדול מהשווקים בעולם המערבי. בהתחשב בעובדה שקולות התמיכה באיכות הסביבה הולכים וגדלים, כנגד השימוש במים בבקבוקים, אין ספק שהתעשייה נדרשת לספק תשובות טובות. ויש כאלה.

בתעשייה רואים את האחריות הכפולה: גם אחריות לאיכות הסביבה אבל לא פחות - אחריות חברתית לאיכות חיים שמשמעותה לשמור על הבריאות על ידי שתיית מים מרובה יותר. השאלה המרכזית היא האם באמת יש אלטרנטיבה למים בבקבוקים? האם שתיית מי ברז יכולה להוות תחליף ראוי ובריא?

לא במקום מים מהברז

לפי מחקר שנעשה באנגליה, כ-90% משתיית מים בבקבוקים לא באה במקום שתיית מים מהברז אלא במקום שתיית משקאות מתוקים, הידועים כאחד הגורמים להשמנת יתר בעולם. נתון חשוב נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוצג על ידי וולפנג פסוולד, סגן נשיא NESTLE WATERS, חברת המים הגדולה בעולם: על פי הנתונים העולמיים שהציג בכנס, בעוד שלייצר בקבוק ליטר וחצי של מים מבוקבקים נדרשים רק כ-1.8 ליטר מים, לייצור כל משקה אחר נדרשים 4 ליטר מים, וכ-250 ליטר מים נדרשים כדי ליהנות מכוס מי ברז אחת (בשל צינורות מיושנים וכיו"ב).

במקביל, ניתנה בוועידה סקירה מקיפה על המשאבים הרבים המושקעים על ידי יצרניות המים המבוקבקים גם בתחום איכות הסביבה. היצרניות מורידות את הגרמג' של הפלסטיק בבקבוקים; בוחנות ייצור בקבוקים מפלסטיק מתכלה ובחלק מהעולם אף עוברים לשימוש חוזר בבקבוקי הפלסטיק לאחר שהם עוברים תהליך סניטיזציה מיוחד. דרך נוספת להתמודדות עם הנושא עבור חברות המייצאות מים בבקבוקים לכל העולם הוא שימוש במקורות מים מקומיים, תחת מותג אחד.

נלחמים בהשמנת יתר

96 מיליארד דולר בשנה מגלגלת תעשיית המים בבקבוקים העולמית וזוהי התעשייה הגדולה בתחום המשקאות. לפי הערכות זניט, עד 2012 צפויה צריכת המים בעולם לעלות בכ-32%, כלומר כ-6% בשנה.

המים הפונקציונאליים, שהינם משקאות על בסיס מים בעלי ערך מוסף לצרכן, עקפו השנה את המים בטעמים עם 7.9% מנתח השוק הכספי לעומת 6% של מים בטעמים ו-86.1% של מים רגילים. בערכים כמותיים מובילים המים הרגילים עם 93.9%, המים בטעמים עם 3.7% והמים הפונקציונאליים עם 2.5%.

על-פי זניט, בהתחשב בעובדה כי כ-35% מהאוכלוסייה נמצאים ב-25% מעל המשקל הרצוי שלהם, נראה כי בהמשך נראה יותר ויותר מוצרים המעניקים פתרונות לשמירה על הגזרה כחלק מהמלחמה בהשמנת היתר ובשמירה על הבריאות.

חדשנות מוצרית, המגיעה בעיקר מתחום המים הפונקציונאליים, הינה אחד הנושאים המרתקים בהם דנו בכנס. מתחום זה מגיעות הבשורות והטרנדיים העתידיים בתחום. באוסטרליה, משווק המותג BALANCE, מים מינרליים טבעיים עם תוספת תערובות פרחי בך, אשר מעניקים ערך מוסף לרוגע ולחידוד המחשבה, ללא שינוי צבע המים, טעמם או הערך הקלורי שלהם. בדרום אפריקה הושקו מים פונקציונאליים לטיפול באנטי אייג'ינג, תוך שימוש בתוסף שנקראQuin Max אשר יכולתו לתקן ב-30% את ה DNA תוך 14 יום הוכחה מדעית. באנגליה משווקים מים לספורט אקסטרים, שהינם מים עם תוספים פונקציונאליים המעניקים אנרגיה ומחזקים את השרירים, ועוד.

בארץ, אגב, קטגוריית המים הפונקציונאליים עדיין בחיתוליה, אולם אם נסתמך על הערכות זניט, גם אנחנו צפויים לגידולים משמעותיים בתחום בחמש השנים הקרובות.

* הכותבת היא סמנכ"ל השיווק של מי עדן.