יחידת אתגר: נמשכת מגמת הירידה בגניבות כלי הרכב בישראל

בינואר-ספטמבר נגנבו כ-18.5 אלף כלי רכב - ירידה של 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד

ב-9 החודשים הראשונים של 2008 נמשכה מגמת הקיטון בגניבות כלי הרכב בישראל, כשמתחילת השנה נגנבו כ-18.5 אלף כלי רכב. זאת לעומת כ-23.2 אלף רכבים גנובים ב-3 הרבעונים הראשונים של 2007 - ירידה של כ-20.2%.

כך עולה מנתוני משטרת ישראל במצגת יחידת אתגר, שפורסמה באתר איגוד חברות הביטוח. אתגר, המתרכזת במכת גניבות כלי הרכב, פועלת בשיתוף פעולה עם איגוד חברות הביטוח שמשתתף במימונה. היחידה הוקמה לראשונה ב-1998 ונסגרה ב-2003, בטרם הוקמה בשנית בתחילת 2006.

מנתוני אתגר לחודש ספטמבר 2008 עולה כי הירידה בגניבות הרכב מורגשת בכל חלקי הארץ, כשבכל מחוזות המשטרה נרשמה אותה מגמת קיטון במספר הגניבות שנעה בטווחים של בין ירידה של 2.8% במחו"ז ש"י (שומרון ויהודה) ועד ירידה של 24.2% במחוז הצפוני. במחוז המרכז, הגדול ביותר מבחינת היקף גניבות כלי רכב, נרשמה ירידה של 23.9%. במחוז תל אביב, המחוז השני בהיקף גניבות הרכבים, נרשמה בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירידה של 19.4% בגניבות הרכבים. במחוז ירושלים נרשם קיטון של 19.6% ובמחוז הדרומי נרשמה ירידה של 9.4%.

יחד עם הקיטון במספר גניבות כלי הרכב, שממשיך את המגמה שנרשמה ב-2007 וב-2006, מצבת כלי הרכב בישראל ממשיכה לצמוח והגיעה השנה לכ-2.75 מיליון רכבים, לפי הנתונים שמוסרת אתגר. זאת לעומת 2.52 מיליון רכבים ב-2007 וכ-2.34 מיליון כלי רכב ב-2006. על רקע נתונים אלה, ב-2008 נרשמה ירידה ניכרת במספר ה"ריאלי" של כלי הרכב הגנובים, דהיינו מספר גניבות הרכבים לכל 1,000 כלי רכב. בהיבט זה התמונה מעודדת כשמנתוני ינואר-ספטמבר 2008 האומדן לשנה הנוכחית עומד על 8.9 רכבים גנובים לכל 1,000 כלי רכב. זאת, לעומת 11.6 רכבים ב-2007.

מתחילת השנה סוג הרכב הנגנב ביותר הוא רכב פרטי, המהווה כ-58.4% מסך הגניבות. רכבי משא ומסחר מהווים 22.6% מסך הרכבים הגנובים, וקטנועים ואופנועים מהווים יחדיו 14.5% מהרכבים הגנובים מתחילת השנה.

בראש טבלת יצרני הרכב הנגנבים ביותר אין שינוי כשסובארו לאונה הוא הרכב הנגנב ביותר ב-2008, כשאחריו נמצאים קטנועי סאן יאנג ורכבי מיצובישי לנסר. רכבים "גניבים" נוספים הם קטנועי קואנג יאנג, פיאט אונו, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף ומזדה לנטיס 323. בבחינת נתוני יחידת אתגר לגבי גניבות הרכבים החדשים, שנמצאים על הכביש מקסימום 4 שנים, מובילים את הרשימה הקטנועים של סאן יאנג ושל קואנג יאנג, כשאחריהם ניצבים רכבי יונדאי גטס ומזדה 3.