בריטניה מציעה להלוות לאיסלנד 3 מיליארד ליש"ט

ההלוואה שתיתן בריטניה לאיסלנד תהיה צעד ראשון להפשרת פיקדונות של 300 אלף לקוחות בבריטניה, שלא יכולים למשוך כספים עקב קריסת לנדסבנקי מוקדם יותר החודש

בריטניה ואיסלנד מקוות להגיע השבוע להסכמה על הלוואה של עד 3 מיליארד ליש"ט לכיסוי פיקדונותיהם של אזרחי בריטניה ביחידת שירותי הבנקאות המקוונים, איססייב (Icesave) של לנדסבנקי, בנק איסלנדי שקרס. ההלוואה שתיתן בריטניה לאיסלנד תהיה צעד ראשון להפשרת פיקדונות של 300 אלף לקוחות בבריטניה, שלא יכולים למשוך כספים עקב קריסת לנדסבנקי מוקדם יותר החודש.

כל הסכם בין בריטניה לאיסלנד יפחית את המתח בין המדינות. קריסת מערכת הבנקאות האיסלנדית הובילה לסכסוך דיפלומטי - החמור ביותר מאז המאבק סביב ציד דג הבקלה בשנות ה-70.

יחסים בריטניה-איסלנד הידרדרו לאחר שממשלת בריטניה נעזרה בחוק נגד טרור להקפאת נכסי לנדסבנקי בבריטניה, עקב החששות שממשלת איסלנד עלולה לסגת מהתחייבותה לפצות אזרחים בריטים שהפקידו כספים בבנק.

ההלוואה תאפשר לממשלת איסלנד לשלם את חלקה בסכום הפיצויים, ויתרת הסכום תבוא מתוכנית ביטוח הפיקדונות הבנקאיים הבריטית, התוכנית לפיצויים בשירותים הפיננסיים.

ממשלת איסלנד מחויבת לשלם את 20,887 הליש"ט הראשונים בכל תביעת פיצויים, וממשלת בריטניה מכסה את היתרה, עד תקרה של 50 אלף ליש"ט. במקרה זה הסכימה בריטניה לשלם כל סכום שיהיה גבוה מ-50 אלף ליש"ט. בתוך כך, שוקי ההון והמטבע ממשיכים לצפות להודעה רשמית על ההלוואה המתוכננת - בסך 6 מיליארד דולר - מקרן המטבע ומכמה בנקים מרכזיים.