ברונפמן ושראן לא יממשו האופציה לרכישת 25% ממניות דיסקונט

במחיר הנוכחי של מניית דיסקונט מימוש האופציה יגרום לקבוצה הפסד מיידי של 350 מיליון שקל ; המדינה תפסיד תקבולי הפרטה של 1.4 מיליארד שקל

משפחת ברונפמן ורובין שראן, בעלי השליטה בבנק דיסקונט , צפויים שלא לממש את האופציה לרכישת 25% ממניות הבנק, שניתנה להם בזמן ההפרטה. במחיר הנוכחי של מניית דיסקונט, מימוש האופציה יגרום לקבוצה הפסד מיידי של 350 מיליון שקל. "כרגע המימוש נראה חסר סיכוי אבל יש עוד חודש לקבל החלטה", אומרים מקורבים לקבוצה.

משפחת ברונפמן מחזיקה ב-15.6% ממניות הבנק, המהוות 60% מגרעין השליטה. שראן מחזיק 10.4% מהמניות, המהוות 40% מגרעין השליטה. נציגה הבכיר של משפחת ברונפמן בבנק דיסקונט הוא מת'יו ברונפמן. על פי תנאי מימוש האופציה על קבוצת ברונפמן שראן לתת למדינה התראה של 30 יום לפני המימוש, כלומר על הקבוצה לקבל החלטה תוך חמישה שבועות.

בזמן סיום המכרז להפרטה, בפברואר 2005, נקבע כי בעלי השליטה יוכלו לרכוש עד סוף 2008 מהמדינה עוד 25% ממניות דיסקונט לפי מחיר של 5.62 שקל למניה (המחיר המקורי נקבע על 5.08 שקל הצמוד למדד דצמבר 2004) וכך להגיע לאחזקה של 51%. כיום שער המניה עומד על 4.2 שקל, מחיר הנמוך ב-25% ממחיר האופציה.

מחוץ לכסף

מימוש האופציה היה טריוואלי עד לאחרונה כיוון שהאופציה היתה עמוק בתוך הכסף אך בעלי השליטה המתינו לרגע האחרון כדי לחסוך את עלויות המימון הבנקאי הנדרש. כך למשל מימוש האופציה באפריל היה מניב להם רווח של 970 מיליון שקל. אולם קריסת מניית דיסקונט ב-55% מתחילת השנה הוציאה את האופציה מחוץ לכסף.

שיקולים נוספים העולים בין בעלי השליטה ותומכים במימוש האופציה הם היכולת לרכוש חבילת מניות גדולה בבת אחת, צעד שלא אפשרי בקנייה ישירה בשוק. בעתיד, כאשר שווי הבנק יעלה, אפשר יהיה למכור את המניות ברווח נאה בלי לאבד שליטה בבנק. מכפיל ההון של דיסקונט הוא 0.45, הנמוך מכל הבנקים הגדולים, ואנליסטים מעריכים כי הבנק נסחר עמוק מתחת לשוויו האמיתי.

"אני לא מודאג"

בראיון שנתן ברונפמן ל"גלובס" לפני כמה שבועות הוא אמר כי "קשה לראות את המניה נשחקת ב-58% מהערך שלה אבל לטווח ארוך אני לא מודאג. יש פאניקה בשווקים, בעלי מניות מוכרים ללא אבחנה. המחיר של המניה לא משקף את נכסי הבנק ואת חוזקו".

צניחת מחיר המניה גם גרמה ביולי לביטול עסקה בה היתה משפחת ברונפמן אמורה לרכוש את מניותיו של שראן ולהישאר בעלת השליטה היחידה בבנק. לאחר מכן תכנן ברונפמן למכור 10% ולהישאר עם אחזקה של 40%.

אם קבוצת ברונפמן שראן לא תממש את האופציה תפסיד המדינה הכנסות מהפרטה של 1.4 מיליארד שקל.

במקרה זה תצטרך נכסים מ.י. בראשותו של יצחק קליין להחליט האם למכור את מניות המדינה בשוק במחירי שפל או להמשיך להחזיק במניות עד להתאוששות השווקים.