פחות חיות, יותר ריאות

רעיון העתקת הספארי אל מחוץ לר"ג לטובת ניצול קרקעותיו היקרות עולה מחדש, כחלק ממסע הבחירות בעיר ; לפי ההצעה, הספארי יועתק לפארק איילון המתוכנן, ועל שטחו ירוכזו מוסדות ההשכלה הגבוהה של העיר; אותם מוסדות, המהווים כיום מטרד ואינם נהנים מתנאים מתאימים, יפונו לטובת שטחים ירוקים שמצויים במחסור ; העירייה: אין לכך שחר

מ כנים אותה "עיר הגנים", אבל בשנים האחרונות המגדלים ורבי הקומות האפילו על הירוק שפעם היה קיים ברמת גן, ומעיר שיועדה במקור להיות עיר של גנים היא הפכה ל"סיטי" של גוש דן, עם שגשוגו של מתחם בורסת היהלומים שבתחומה.

יוזמה חדשה שמתגבשת ושתוצג ככל הנראה לוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת גן לאחר הבחירות, מציעה להעתיק את הספארי של רמת גן לפארק איילון המתוכנן, אל שטח הספארי להעביר את המוסדות הבולטים להשכלה גבוהה בעיר, ובשטחים שיפונו ממוסדות אלה לטפח ריאות ירוקות - אלמנט שנדמה שהיטשטש בעיר בשנים האחרונות.

את התוכנית מתכנן להגיש לוועדה המקומית עו"ד גדיאל בלושטיין, שכבר הציג את עקרונותיה בעירייה. בלושטיין הוא בעל משרד עורכי הדין בלושטיין, בר-קהן, ציגנלאוב ושות', העוסק בתחומי משפט מסחרי, בינלאומי וחברות. הוא הוביל את המאבקים נגד הבנייה לגובה במספר שכונות בעיר, והוא יתמודד כמספר 2 ברשימת תנופה ירוקה לרמת גן של חבר המועצה אלי מוסרי, שהמצע שלה מתמקד בנושאי חינוך, התחדשות עירונית ודמוגרפית לעיר, איכות חיים לתושביה ושיתוף התושבים בתוכניות העירוניות.

יודגש, כי התוכנית "הירוקה" של בלושטיין זוכה לפי שעה למים צוננים מכיוונה של עיריית רמת גן, השוללת את סיכויי מימושה ורואה בה תעמולת בחירות (ראו תגובת העירייה בהמשך).

הספארי - המרכז הזואולוגי תל אביב-רמת גן, הוקם סמוך לפארק הלאומי בדרום-מזרח רמת גן, ליד שכונת רמת חן, בשנת 1974. הוא משתרע על פני 1,000 דונם. מצוי בו האוסף הגדול ביותר של בעלי חיים במזרח התיכון. הספארי הוא שותפות של עיריית תל אביב ועיריית רמת גן, אבל הוא מצוי בשטח השיפוט של רמת גן. כל תוכנית לפינוי הספארי תזדקק לאישורן של שתי העיריות.

בתמיכה עירונית

"הספארי, מבחינה כלכלית, אינו מאוזן", טוען בלושטיין, "הערים תל אביב ורמת גן משתתפות באופן שוטף באחזקתו. הגם שמדובר במימון שנתי בסכומים שאינם גבוהים במיוחד, נשאלת השאלה מדוע ערים אלו חייבות להשתתף בעלות של מתקן המיועד לכלל הציבור בישראל. תשתיות הכניסות והיציאות לספארי לא שונו מיום הקמתו. הכניסות והיציאות לספארי נעשות דרך שתי שכונות מגורים שקטות - רמת חן ורמת השקמה, והוא מהווה מטרד מתמשך לשכונות אלו. הכניסות והיציאות אינן מודרניות, הכבישים - רחוב ברנשטיין ורחוב רזיאל - הם צרים ביותר ולא מסוגלים לספק את היקף המינוע הנדרש מהם".

הוא מוסיף, כי "מתקני הספארי אינם מודרניים וקיימת תופעה של בריחת חיות שונות מהשטח הפתוח. בימים אלו מגביהים את חומות הספארי בצידו המזרחי, על מנת למנוע בריחת חיות. ברמת גן קיים חוסר בולט של קרקעות למטרות ציבור, ובמיוחד קרקעות למוסדות חינוך".

לפי התוכנית שמציע בלושטיין, יועתק הספארי לפארק איילון שמדרום, ובכך יפונה שטחו. פארק איילון, שעתיד להיקרא פארק אריאל שרון, הוא שטח פתוח לאורך נחל איילון, בקטע שבין נמל התעופה בן גוריון ונתיבי איילון. השטח תחום על-ידי אור יהודה, רמת גן ותל אביב מצפון, ועל-ידי כביש מספר 1, אזור ומקוה ישראל מדרום.

לפי תוכניות הממשלה, אמור שטח זה להפוך לפארק בשטח 8,000 דונם, ובצידו מתחם שיוקדש למיחזור. בתחומי פארק איילון העתידי ממוקם הר הזבל "חירייה", אבל לפי התכנון יכלול הפארק שטחים פתוחים, שדות, נחלים, אגמים ופעילויות טבע ופנאי. בתחומי הפארק יפותחו אתרים ומוקדים נוספים בעלי אופי מגוון. לפי תוכנית פארק איילון, הפארק ייצור רצף ירוק מהספארי והפארק הלאומי בר*ג, דרך פארק דרום ועד מקוה ישראל.

"לפי הצעתי, הספארי יועתק לפינה הצפון-מזרחית של פארק איילון, ובכך יהפוך לפארק לאומי באחריות רשות הטבע והגנים", אומר בלושטיין, "בשטח שיפונה מהספארי יוקצו 200 דונם להרחבת הפארק הלאומי לטובת תושבי רמת גן, שם יוקם ספורטק בסגנון הספורטק הקיים היום ברעננה ובערים אחרות. כמו כן, בשטח זה ייבנה, לפי ההצעה, גם אמפי להופעות, שיהיה מרוחק מבתי התושבים. היום קיים אמפי להופעות סמוך לשכונת רמת השקמה בדרום העיר, בקצה הפארק הלאומי. אמפי זה פעיל חלקית, כיוון שהוא יוצר מפגעי רעש לתושבים. הכוונה היא להעביר את פעילותו של אמפי זה לכיוון דרך לוד, והשטח שיפונה מהאמפי הקיים ישמש שטח פתוח".

ב-800 הדונם הנותרים בשטח שיפונה מהספארי, מציע בלושטיין לרכז קרית חינוך שתכלול את מכללת רמת גן, המכללה למשפטים, בית הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב שנקר ובית הספר התיכון בליך. כל אלה יועתקו ממקומותיהם הנוכחיים.

"מוסדות החינוך העל יסודי והאוניברסיטאי ברמת גן מפוזרים בכל רחבי העיר במתקנים שאינם תואמים מוסדות חינוך בעלי איכות גבוהה", מסביר בלושטיין, "למעשה, למעט אוניברסיטת בר אילן, כל מוסדות ההשכלה הגבוהה יושבים במתקנים שלא יועדו להם מלכתחילה, ושאינם מתאימים לצרכיהם".

מכללת רמת גן ממוקמת היום במבנה בית הספר אורט לשעבר ברחוב אצ"ל, סמוך לרמת עמידר בדרום-מזרח העיר. במכללה לומדים כ-9,000 סטודנטים במסלולי תואר ראשון, תואר שני במינהל עסקים ולימודים חוץ אקדמאיים. "מדובר באזור של שכונת מגורים צפופה ביותר", מציין בלושטיין, "והמתקן עצמו מיושן וללא הסדרי חניה נאותים".

המכללה למשפטים ממוקמת בבניין ליראור ברחוב בן גוריון בצפון העיר, על פני 12 אלף מ"ר. "מדובר בבניין בעל היסטוריה משפטית בעייתית ביותר", אומר בלושטיין, "האזור עצמו אינו מיועד ללימודים להשכלה גבוהה, והוא בעל אופי מסחרי מובהק ובחלקו תעשייתי".

בית הספר הגבוה להנדסה ולעיצוב שנקר ממוקם ברחוב אנה פרנק בצפון העיר. "המיקום הוא באזור מגורים מובהק", אומר בלושטיין, "הגם שמתקניו סבירים, הוא איננו מתאים לאזור בו הוא ממוקם, ואין לו יכולת לגדול. תשתית הרחובות במקום אינה נושאת את הביקושים".

בית הספר התיכון בליך, בו לומדים כ-3,000 תלמידים, ממוקם במרכז שכונת רמת חן. "זהו בית הספר העל יסודי הגדול בעיר ומהגדולים והידועים במדינה", מציין בלושטיין, "במקום בו הוא ממוקם הוא מהווה מטרד בלתי פוסק לשכונה, שרחובותיה צרים ביותר ואינם נושאים את תנועת האוטובוסים והרכבים הפרטיים הבאים לבית הספר. מרבית מתקניו מיושנים ולא מתאימים לבית ספר ברמתו".

במיקומם החדש של מוסדות אלה בשטח הספארי, לפי התוכנית, ייווצר קמפוס חינוכי שירכז את המוסדות במקום אחד. בלושטיין אומר, כי "התוצר יהיה שאותם מוסדות חינוך, שקיימים בתוך שכונות וגורמים למפגעים קשים של רעש ותחבורה ושאין להם אינטראקציה עם הסביבה, יהיו מרוכזים במקום אחד בשוליים של העיר, בצדה הדרומי, והשטחים המפונים יוסבו לריאות ירוקות. אוניברסיטת בר אילן ממוקמת כשלושה ק"מ מצפון לספארי. בגלל הקירבה בין שתי קריות החינוך תיווצר אינטראקציה שתשפר את רמת החינוך בעיר".

20% יוקצה לבנייה

לפי התוכנית, במקומות שיפונו ממוסדות החינוך יתאפשרו, כאמור, ריאות ירוקות. "השטח שתפנה מכללת רמת גן יסתכם ב-100 דונם", מפרט בלושטיין, "אם מהשטח הזה נעשה ריאה ירוקה, מתווספים לנו 100 דונם של ריאה ירוקה בתוך העיר, שזה הרבה יותר רלוונטי לתושבים מהספארי. בשטח של שנקר, ברגע שיפונה, ייפתר המחסור במקומות חניה, כי מוסד זה 'תקוע' בלב שכונת מגורים. יחד עם הריאה הירוקה שתיווצר שם, פתרון המחסור במקומות חניה יקפיץ את איכות חיי התושבים".

אבל בראייה מציאותית מבין בלושטיין שצריכה להיות מידה מסוימת של בנייה שתהווה תמריץ ליזם של פרויקט שכזה. "להקים קמפוס כזה יעלה כמה מאות מיליוני שקלים. הכוונה היא שתוכנית כזו תצא למכרז, והיזם שיזכה יקבל צ'ופר ברמה מאוד מבוקרת, יש להדגיש. תינתן לו האפשרות לבנייה איכותית של מגורים בחלק מהשטחים שיפונו, אבל בחלק הקטן. החלק הגדול יוסב לפארקים. מבחינת הפרופורציה, 80% ילכו לפארקים ו-20% ילכו לבנייה - כרגע קשה לדעת לכמה יח"ד זה יתורגם. המטרה היא בפירוש לא לבנות, אלא ליצור איכות חיים".

כך, לפי התוכנית, יוכשר שטח מכללת ר"ג לפארק אזורי הנגיש לתושבי השכונות בן אליעזר, פרדס אברל'ה, רחוב אצ"ל, גני ערמונים והסביבה. תינתן שם אפשרות מצומצמת לבנייה רוויה, בתנאי שתיבנה יציאה חדשה לצומת תל השומר.

לגבי בית ליראור שיפונה מהמכללה למשפטים, מציעה התוכנית להשכיר את הבניין לצדדים שלישיים במחירי השוק לאור העלייה בדרישה לשטחי מסחר בחלק זה של העיר. ברחוב אנה פרנק, שיפונה ממכללת שנקר, מציעה התוכנית לבנות גינה שכונתית בהמשך למגדל פיבקו. חלק מהשטח ייועד למגורים על-פי תב"ע נקודתית, שתביא בחשבון את הסביבה הקרובה ואת אילוצי התחבורה באזור.

ברמת חן, בשטח שיפונה מבי*ס בליך, מציעה התוכנית לבנות את "גינת רמת חן", כשבחלק מהשטח ייבנו צמודי קרקע בלבד לפי תב"ע נקודתית שתגביל את הבנייה לשתי קומות בלבד.

עיריית ר"ג מסרה ל"גלובס" בתגובה: "מדובר ביוזמה הנראית לנו הזויה ואינה ברת מימוש בשום צורה. ימי הבחירות מביאים איתם רעיונות ותוכניות פופוליסטיות נרחבות וחסרות שחר, אשר נועדו לכאורה להפוך את ר"ג מן הקצה אל הקצה. לא היה ולא יהיה. להיפך: הפארק הלאומי והספארי הינם אתרים ותיקים ומוערכים ברמה הארצית, הודות לפעילות עירונית מתמשכת, עקבית ומקצועית. העירייה משקיעה בשנים האחרונות משאבים אדירים בפארק ובספארי, שנועדו להביא לתנופת פיתוח ולהמשך צמיחתם". *

michal-m@globes.co.il