מדריך "גלובס": איך להזמין חופשה בחו"ל דרך אתרים בינלאומיים - בלי לקום מהכיסא

מתכננים טיול לחו"ל? רגע לפני שאתם מתקשרים לסוכן הנסיעות או בודקים דילים בעיתון, כדאי לבדוק באינטרנט ; רועי דויטש ניסה - וגם הצליח - להזמין את הטיסה, המלון וכל היתר דרך אתרים מחו"ל - ובמחירים מפתיעים

סוכני הנסיעות הישראליים מנסים כבר שנים להפנות אותנו להזמנה באינטרנט - אך במקרים רבים המבצעים שם דומים לאלה בעיתון, ולעתים קרובות מדי אתר האינטרנט לא מעודכן, לא תואם את הפרטים אצל נציג המכירות, ונועד רק לעודד - בסופו של דבר - יצירת קשר עם נציג. במקרים רבים תידרש בכל מקרה שיחת טלפון לחתימת העסקה - מה שבסופו של דבר רק מאריך את התהליך והופך את אתר האינטרנט של הסוכן הישראלי למקור מידע נוסף, ותו לא.

אך היופי בלנסוע לחו"ל - הוא שאפשר, עם כרטיס אשראי בינלאומי, להשתמש בשירותים של חו"ל: כיום ניתן, בלי לקום מהכיסא (ובלי להרים את שפופרת הטלפון), להזמין טיסה, מלון, רכב ומופעים, הסעה הלוך וחזור משדה-התעופה, ואפילו למצוא מטיילים אחרים ושותפים למסעות מחוץ לעיר - שיאפשרו לכם לחלוק במחירים ולהוזיל עלויות.

טיסה

יש המון דרכים להזמין טיסה מחו"ל; ניתן, כמובן, לפנות לאתרים של חברות התעופה, או אפילו להיכנס לאתר Flights.com שיפנה אתכם לסוכני נסיעות מקומיים בכל העולם, אך נראה כי את המחירים הטובים ביותר, ואת חוויית הקנייה הטובה ביותר מציע האתר expedia.com. מדובר באתר תיירות אמריקני ענק שמציע הכול: רק תבחרו לאן ומתי, ותוכלו להזמין דרכו את הטיול כולו - החל מהטיסה, דרך המלון, הרכב, כרטיסים להופעות, הסעות משדה התעופה ואפילו כניסות לתערוכות ומוזיאונים - הכול בסליקה אחת של כרטיס האשראי.

בניגוד לאתרים ישראליים רבים, כאן לא תרגישו כאילו אתם מרכיבים פאזל מסובך ויקר שמשהו בו פשוט חייב להשתבש: המערכת תבנה דילים מסודרים ומדויקים בהתאם לתאריכים המבוקשים, ותציג רק מידע שמעודכן ומסונכרן עם בתי המלון וחברות התעופה.

מעבר לאלמנט ה"One stop shop" - יש ל-expedia יתרון מובהק נוסף: מדובר במערכת ענקית, משוכללת ומתוחכמת במיוחד, שניתן לבנות בה טיול מסובך למדי - כולל טיולים סובבי-עולם שעוברים מיעד ליעד.

המערכת מאפשרת ארגון טיול משולב ללונדון ולניו-יורק בלי לעצור בארץ באמצע. נשמע טריוויאלי? בפועל, מדובר במסלול כמעט בלתי אפשרי לארגון במחירים שפויים באמצעות סוכני הנסיעות בארץ. החלק המדהים הוא שטיול כזה שהתחיל ממש בימים אלה של סוף אוקטובר - שמתחיל ונגמר בתל-אביב, ועובר בדרך בלונדון ובניו-יורק ומורכב מטיסות ישירות של אל-על ו-American Airlines - עלה 1,275 דולר (כולל הכל), שהם בסה"כ כ-175 דולר יותר מכרטיס מבצע (!) של אל-על לניו-יורק בלבד.

את אותו הטיול ניתן היה במועד ההזמנה לנסות ולהזמין גם ב"וואלה! טורס", אך שם הופיעה החבילה כבר כ"רשימת המתנה", בעוד שב-expedia אפשר היה להזמין כרטיסים ולקבל אישור מיידי מחברות התעופה.

לספונטניים מביניכם כדאי לשים לב שככל שמועד הטיסה מתקרב, ובמיוחד בתקופות השפל, מחיר הכרטיס יורד.

* נוסע מתמיד: העובדה שאתם מזמינים ב-expedia לא תגרע שום דבר מזכויותיכם - ותוכלו להזין בקלות גם את מספר הנוסע המתמיד של כל חברת תעופה בעולם על מנת לצבור נקודות גם בטיסה זו, כמו גם לצפות בזמינות המושבים בטיסה ולבחור את המושב המתאים לכם. ככל שתזמינו מראש, כמובן, כך הסיכוי שתמצאו את המושב המועדף עליכם גבוה יותר.

הסתבכתם? לא מרוצים? יש בעיה עם המלון? Expedia מעמידה מוקד שירות לקוחות, בדוא"ל ובטלפונים מקומיים בכמה מדינות, 24 שעות ביממה. בדיקה שלנו העלתה כי מתקבל, הן בדוא"ל והן בטלפון, מענה אנושי יעיל במיוחד במהירות שיא.

בתי-מלון

אם אינכם רוכשים חבילת נופש שלמה מ-expedia, ומנסים לשלב מלון בחו"ל עם טיסת שכר שרכשתם בארץ - מומלצים אתרים נוספים להזמנת חדרי מלון ברחבי העולם. היתרונות בכולם דומים: כולם מסונכרנים בזמן אמת עם הזמינות בבתי המלון, כולם יאפשרו לכם לקבל מחירים רלוונטיים ועדכניים לימי הטיול שלכם, ובכולם תוכלו להזמין און-ליין מבלי לקום מהכיסא במלונות בכל הרמות - ובכל העולם.

* www.booking.com/hotels: כמו גם באתרים האחרים, תוכלו למיין את בתי המלון כמעט לפי כל פרמטר, ולבחור בית מלון שמתאים בדיוק לצרכים שלכם. האלמנט הגיאוגרפי משחק פה תפקיד: תוכלו להגדיר כמה רחוק ממרכז העיר אתם מוכנים ללון (כך תוכלו, למשל, למצוא בתי מלון מצוינים בברוקלין לטיול מוזל במנהטן), לראות את בתי המלון ממוקמים על מפה, ולמיין אותם לפי פרמטרים שחשובים לכם - החל מזמינות של אינטרנט אלחוטי, וכלה בבריכה, חדר כושר, הסעה ישירה משדה התעופה וכו'.

* Hotels.com: הממשק מעט צבעוני ומפתה יותר: תוכלו למיין את בתי המלון יותר בקלות לפי הדרישות שלכם, וחשוב מכך - לראות, לצד דירוגו הרשמי של המלון, את דירוג האורחים בו: ולקרוא חוות דעת של אנשים שביקרו. כך תוכלו לגלות עוד טרם בואכם מה טיבה של ארוחת הבוקר וכמה נוחות המיטות. חשוב מכך, יציג הממשק האינטואיטיבי של Hotels.com את מחירו של כל לילה בזמן השהות שלכם - ולצד כך את המחיר הממוצע ללילה לתקופת השהות כולה. לצד הכיתוב הסטנדרטי של מרחק המלון מ'מרכז העיר' תקפוץ מפה שתציג בצורה ברורה ופשוטה את מרכז העיר, וסימון של המלון בהשוואה אליה; מיותר לציין שהזמנת חדרי מלון באתרי ענק כמו Hotels.com או ישירות מבית המלון (בהזמנה טלפונית פשוטה) חוסך את העמלה של סוכן הנסיעות הישראלי.

רכב, הסעות ופעילויות מיוחדות

בין אם תזמינו את הטיסה ו/או המלון ב-expedia.com או לא, אין ספק שהם מצטיינים בכל 'המסביב' שישדרג לכם את הטיול. ראשית כל, בכל הנוגע להזמנת רכב - מומלץ כמובן להיכנס לאתרי הבית של הסוכנויות הגדולות (כדוגמת budget.com ו-Avis.com), שם תוכלו להזמין רכב - כולל בחירת מוקדי איסוף והחזרה - מכל מקום ולכל מקום בעולם. שימו לב: הנציגויות של סוכניות הרכב הללו בארץ מציעות 'הזמנה נוחה' של רכב בחו"ל כבר משדה התעופה (או באינטרנט) בישראל. עם קצת תושייה, תוכלו להיכנס לאתר הבית של הסוכנות הבינ"ל - ולהזמין את אותו הרכב, לאותו שדה תעופה, בחסכון משמעותי מאד. אם תרצו, למשל, לשכור Chevrolet Aveo עם GPS לחמישה ימים בניו-יורק בנובמבר, מסוכנות Avis - בישראל יבקשו מכם לא פחות מ-491 דולר(!) להזמנה באינטרנט, בעוד שבאתר האמריקני של אותה הסוכנות בדיוק תקבלו את אותו הרכב ב-320 דולר בלבד. באתר האמריקני תוכלו לבחור גם שעת החזרה וקבלה, ולשייך זאת לטיסה שלכם כדי לעדכן את הסוכנות במקרה והטיסה תשתנה. הסיפור דומה גם ב-budget: הזמנת פורד טאורוס בארץ תעלה לכם הרבה יותר מאשר הזמנתה לאותם מועדים מהאתר האמריקני.

אם אינכם מעוניינים לשכור רכב, ב-expedia.com תוכלו, כאמור, לרכוש מראש היסעים הלוך ושוב לשדה התעופה. כדאי לשים לב שלרוב מדובר במחירים הסטנדרטים לשירותים אלה - והרכישה חוסכת רק את כאב הראש ואת התור הממושך.

הטסים ללונדון, לדוגמה, יכולים להזמין ב-expedia תחת לשונית activities כרטיסים לנסיעה הלוך ושוב משדה התעופה ברכבת אקספרס ב-50 דולר לאדם, או כל סוג תחבורה אחר - לרבות מונית ספיישל, מונית שירות או אוטובוס.

באותה לשונית תוכלו להזמין, בהזדמנות זו, טיול ליום אחד לפריז (253 דולר); ארוחת ערב על אונייה (117 דולר); כרטיס כניסה למוזיאון השעווה מאדם טוסו (35 דולר); וכמובן כרטיסים (לרבות בחירת המושב באולם, כמובן) לכל מחזות הזמר - במחירים שנעים בין 60 ל-120 דולר לאדם.

שותפים למסע

אם חפצה נפשכם ביעד רחוק ולא הצלחתם למצוא שותף למסע, תוכלו לעשות זאת בקלות ובכיף ב-TravBuddy.com. מדובר, למעשה, ברשת חברתית למטיילים - שמאפשרת למרבים לטייל לחלוק חוויות ותמונות מטיולים, לסמן על מפה וירטואלית את המדינות שכבר כבשו, והכי חשוב, למצוא חברים למסע בכל העולם.

אם, למשל, תסמנו שאתם טסים לפריז בתאריכים 20-25 בנובמבר, תמצאו מיד אלפי אנשים שטסים לאותו היעד באותו הזמן, ותוכלו למיין אותם לפי מין, גיל, ארץ מקור וכו'. מעבר לכך, תוכלו למצוא אנשים חברותיים במיוחד בפריז - כאלה שישמחו לקחת אתכם לסיבוב רגלי בעיר; להצטרף אליכם למוזיאון; לארח אתכם לארוחת ערב מסורתית או אפילו לתת לכם מקום שינה אלטרנטיבי - גימיק מדליק במיוחד לצעירים שרוצים לחצות את אירופה בזול.

מה קורה בארץ?

אתרי סוכנויות הנסיעות הישראליות מציעים גם הם שירותים אינטראקטיביים, אך נראה שחלק מהאתרים שלהם תקועים כמה שנים בעבר. כמעט כל אתרי הנסיעות הישראליים שבדקנו היו בסיסיים למדי; לא התעלו במחיריהם או בהצעותיהם על העיתון; הציעו מגוון מוגבל, במחירים לא עדכניים, וללא סנכרון ישיר של בתי מלון; וחלקם הגדול מדי חייבו שיחת טלפון לאישור העסקה והציעו לעתים קרובות עסקאות שכבר אינן רלוונטיות באתר האינטרנט שלהן.

חריגים בנוף הם האתרים וואלה! טורס (wallatours.co.il) וגוליבר (gulliver.co.il), שעושים עבודה לא רעה וניכרת בהם השראת אתרים כמו Hotels ו-Expedia. בגוליבר הפנימו את העובדה שיותר ויותר אנשים סיגלו לעצמם בשנה האחרונה הזמנת טיסות סדירות וחופשות רק באמצעות האינטרנט, ומדווחים על עלייה במספר הגולשים שלא משתמשים בכלל בסוכן, ועושים את כל ההזמנה מ-א' ועד ת' באמצעות האינטרנט בלבד (כ-30% מהגולשים). האתר מאפשר להזמין טיסות סדירות בזמן אמת, כאשר ממש כמו הסוכן, יכול המזמין לראות כמה מקומות נשארו על הטיסה, האם הטיסה ישירה או לא ומה המסלול שלה. ההזמנה מתממשקת ישירות למערכות חברות התעופה, והמזמין מקבל אישור בזמן אמת ומס' הזמנה. הכרטיסים נשלחים לו במייל.

גם בוואלה! טורס המצב יחסית טוב - ניתן ליצור עסקאות טיסה מסובכות מעט יותר מהשאר האתרים (אם כי המחירים עדיין לרוב גבוהים יותר מהאפשרויות בחו"ל, ורוב הקומבינציות כוללות טיסות קונקשן סבוכות ויקרות), ישנו מבחר בתי-המלון מעט גדול יותר, וקיים סנכרון ישיר לסטטוס החדרים בבתי-המלון.

עם זאת, נכון לעכשיו בשורה התחתונה, בפקטור המחיר, הממשק והנוחות - החו"ל משתלם.